Salzburgs redning hed Dietrich Mateschitz, indehaver af verdens mest solgte energidrik Red Bull. Fra at være et flippet undergrundsprodukt for mountainbikere og snowboardere, havde firmaet på halvandet årti arbejdet sig frem som førende på verdensmarkedet, og efterspørgslen på den koffeinholdige drik, der smager som flydende vingummibamser, stiger hvert eneste år. Det har syntes uundgåeligt, at det Salzburg-baserede verdensfirma en dag skulle engagere sig i den lokale fodboldklub.
Der er imidlertid intet sentimentalt over Red Bulls indtog på fodboldscenen. Dietrich Mateschitz havde gennem årene, gentagne gange takket nej til at overtage klubben i Salzburg, fordi fodbold ikke var interessant i marketingssammenhæng. Sporten var ganske enkelt for traditionel og gammeldags og passede dårligt til energidrikkens hippe image. Tanken om at agere mæcen og overtage klubben som dyrt legetøj havde end ikke strejfet Mateschitz, for fodbold havde aldrig fyldt særlig meget i hans tanker og han sås aldrig i VIP-logen til Salzburgs hjemmekampe.
Men tiderne har ændret sig, og det samme har fodbolden.
-Fodbold er blevet til en slags intelligent strategispil, med fodboldstjerner der efterhånden omgives af samme opmærksomhed som popidoler. Flere og flere kvinder kommer i dag på stadion. Og mere end nogensinde er fodbold blevet salonfähig, som Dietrich Mateschitz forklarede FAZ i sommerpausen.
FC Red Bull Salzburg er altså ren forretning for den nye storinvestor, og skulle nogen have været i tvivl, varede tvivlen næppe længe. Da Red Bull entrede scenen forsvandt gamle Austria Salzburg fra 1933 praktisk talt fra jordens overflade, og tog erindringen om tre mesterskaber og en UEFA Cup-finale med sig i faldet.
I avisen Standard lagde Mateschitz i hvert fald ikke skjul på, at Red Bull Salzburg ikke havde andet end hjembyen til fælles med sin forgænger: – Jeg ønsker egentlig ikke at pille ved de traditionelle værdier, men for mig er i går fortid, i morgen fremtid og i dag, i bedste fald, nutid. For mig er Red Bull Salzburg starten på en ny æra. Jeg ved, at nogen er kede af at sige farvel til klubbens violette farver, men Red Bull kan ikke spille i violet, for så ville det ikke være Red Bull. Vi taler her om børnehaveting.
Ikke et mesterstykke i højere diplomati, men i hvert fald klar tale til den gruppe fans, der højlydt har beklaget, at alle historiske bånd til Austria Salzburg er kappet. Udover det nye navn og klubfarver har klubben fået nyt emblem, og den nye hjemmeside meddeler tørt, at klubben er stiftet i 2005. En historiesektion findes selvsagt ikke.
At firmanavnet blandes ind i klubnavnet er langtfra noget særsyn i østrigsk fodbold. Grazer AK hedder i virkeligheden officielt Liebherr GAK, Admira Wacker hedder Nordea Admira, mens landsbyklubben Pasching slet og ret hedder FC Superfund. Men at en klub ligefrem sletter sin egen fortid er trods alt en nyskabelse.
Red Bulls satsning er da også, efter østrigske forhold, kolossal. Firmaet lægger ikke skjul på, at engagementet er med internationalt sigte. Salzburg skal med andre ord være fast inventar i Champions League, og dette års budget omkring de 40 mio. euro er dobbelt så stort som de forsvarende mestre Rapid Wiens.
Trods klubbens nye internationale snit er forandringerne i den sportslige sektor dog sket på ærkeøstrigsk facon. 14 nye spillere kom til i sommerpausen og hovedparten af dem ser ud til at have passeret toppen af deres ydeevne. Ligaen har længe fungeret som tilflugtssted for aldrende stjerner fra den tyske Bundesliga, og med Vratislav Lokvenc og Aleksandr Knavs fra Bochum, samt de to Bayern München-spillere Alexander Zickler og Thomas Linke, har Salzburg videreført trend’en med at købe udenlandske spillere omkring old boys-alderen. Desuden er de to østrigske landsholdsspillere Markus Schopp og Alex Manninger hentet hjem fra Italien, og med Kurt Jara har man ansat en træner, der er kendt for sin forkærlighed for erfarne spillere.
Om den slags folk på længere sigt er vejen mod europæisk storhed er tvivlsomt, men efter en overordentlig sløv start på sæsonen har salzburgerne med tre sejre på stribe fået kontakt med den traditionelle topduo Rapid og Austria fra Wien og den stædige underdog Superfund Pasching.
Som nævnt er det langt fra alle i Salzburg og omegn, der imponeres over fine navne og ambitiøse fremtidsplaner. En gruppe af tilhængere har i flere måneder protesteret mod de fundamentale ændringer i klubben, og specielt afskaffelsen af den traditionelle violet-hvide spilledragt, der har kendetegnet Austria Salzburg siden stiftelsen i 1933.
Til yderligere fortvivlelse for de samme traditionsbevidste fans er hjemmekampene forvandlet til gigantiske underholdningsshows i Red Bulls forsøg på at lokke “familien Salzburg” til fodbold. Faldskærmsudspringere, juhu-piger, muzak i højttalerne når bolden er ude af spil, samt en overgearet stadionspeaker, der opfordrer de nye tilskuere til at skabe stemning, er den amerikansk inspirerede opskrift på helhedsoplevelsen omkring kunstgræsset på Salzburger EM-stadion. Modtagelsen af det store spektakel har dog været noget lunken. “Verdens største bondedisco” skrev Der Spiegel således om showet på det smukke nye stadion, som i øvrigt snart skal hedde Red Bull Arena, og være en passende ramme, når Red Bull Salzburg ¿ klubben uden historie ¿ i nær fremtid skal erobre Europa.
Evt. Ekstraudstyr:
Firmafodbold
Red Bull Salzburg er blot den seneste i en række af klubnavne, der helt eller delvist er forandrede som modydelse for store sponsorater. Andre eksempler fra den bedste række:
· ·FK Austria Magna (FK Austria Wien)
· SV Josko Fenster Ried (SV Ried)
· FC Superfund (SV Pasching)
· Liebherr GAK (Grazer AK)
· SK Puntigamer Sturm Graz (SK Sturm Graz)
· Nordea Admira (VfB Admira/Wacker Mödling)
·

TransferLIVE: Kolding shopper hos Bodø/Glimt

Brøndby IF – FC Midtjylland

Mareridtsdag for Frank

Afsløring: FCK byder 25 mio. kr. på Silas Andersen

Claus Steinlein: Derfor fyrer vi Thomas Thomasberg

Er det her grunden til fyringen?

FCK får ham – vilde klubber lurede på stortalent

Barça-boss melder ud om Roony Bardghji

Randers FC – FC København

Ekstase: Manchester United vinder vild kamp

Vild med Superliga-køb: Grunden til mit hårtab!

AGF – FC Fredericia

Eriksen-bombe? ‘En gudetransfer’

Overblik: Her er Superligaens sommertransfers 2025

Så meget betaler FC Midtjylland for Mike Tullberg

OB – FC Nordsjælland

Afgørende møde lige på trapperne i Brøndby IF

Afsløring: FC København har spurgt på Puerta

Abdou Aziz Ndiaye på vej til FC Midtjylland

– Den ambition kan jeg godt lide, FCK!

Vilde med FCK – nu byder de på German Onugkha

Afsløring: AGF afviser bud

Bombe: Rennes overhalet – Harder tæt på ny klub

Vildt comeback: Lyngby dummer sig mod oprykker

Sean Klaiber vil slet ikke høre tale om det

Melder ‘fuld panik’: Jeg gad godt se ham i FCK

Her er FC Midtjyllands drømme- og skræklodtrækning

FCK er 250 mio. rigere – ny kontrakt på bordet!

Var tæt på Brøndby – nu spøger han i FCK

Strasbourg-stjerne kritiserer Brøndby

Tobias Slotsager kan være på vej til denne klub

Hvad sker der, Mads P? Helt væk i Vuelta-spurt

Helt i chok: ‘Jeg forstår ikke, at han gider’

Stjernetrio til Tottenham?

Farzam Abolhosseini: ‘FCK har fundet ham, men…’

Vilde rygter: ‘Det vil overraske mig rigtig meget’

Kunne være endt i FCK – angriber tæt på Valencia

Voldsomt beløb – tjener kassen på at blive fyret

Rapport: Froholdt blandt verdens største talenter

Alt peger på Eriksen: – Hvad er det, der foregår?

– Det skurrer lidt i ørerne hos FCK’s fans

Silkeborg IF – Sønderjyske

Meldes på plads: Rasmus Højlund forlader Man Utd

Her er FCK’s kampprogram i Champions League

Afsløring: Kolding IF henter Wilkins i Sønderjyske

Officielt: Dortmund har solgt Mike Tullberg

Har høvlet Harder-bud af sted

Afsløring: Skotsk interesse i Villads Nielsen

Superliga-stjerne solgt i kæmpe handel

Bruno Fernandes træder i karakter

Har Superliga-stjernefrø på listen

Skade tvinger debutant til landsholdsafbud

Viborg snupper sejren i Vejle

Av, av: AaB ydmyget af Aarhus Fremad

Afsløring: Kolding IF henter Bodø/Glimt-spiller