Disney køber op: Hvad med dansk fodbold?

Disney+ skruer op for deres fodboldrettigheder til den kommende sæson, og spørgsmålet er, om man skal forvente en større offensiv fra streamingtjenesten fremover.



Disney+ har i denne sæson etableret sig på fodboldmarkedet, og når Chelsea og Real Betis onsdag aften spiller Conference League-finale, så kan man sætte punktum for “første sæson”.

Man skal dog forberede sig på at få mere fodboldindhold på streamingtjenesten fremover.

Fredag meldte Disney+, at man har købt rettighederne til kvindernes Champions League, som man sender fra den kommende sæson og flere år frem. Altså en oprustning i deres fodboldportefølje, som udover Europa League og Conference League også tæller fodbold fra den amerikanske kvindeliga.

Og spørgsmålet er så, om fodboldfans fremadrettet skal være indstillet på, at Disney+ bliver en endnu større spiller, når det kommer til fodboldrettigheder? Det har Tipsbladet spurgt Hans van Rijn, der arbejder som administrerende direktør hos Disney+ for Norden og Baltikum, om.

– Da vi startede ud, ville vi teste Europa League og Conference League i to markeder, Danmark og Sverige, og det har været positivt. Nu har vi investeret lidt mere i lidt forskellige rettigheder, og Women’s Champions League kommer, som vi vil gøre rigtig meget ud af.

– Det er vores fokus lige nu, og så ser vi, hvordan det udvikler sig, og så kan vi vurdere, om der er mere, der skal lægges på.

– Vi er ikke bange for sport overhovedet. Sport hænger rigtig godt sammen med de abonnenter, der er på tjenesten, hvilket betyder rigtig meget i forhold til engagement på Disney+, siger han og fastslår, at de tager et skridt ad gangen.

Administrerende direktør hos Disney+ for Norden og Baltikum, Hans van Rijn. Foto: Disney

Lokale ligaer er interessante

Af den årsag må fremtiden også vise, om Disney+ på et tidspunkt bliver en spiller på det marked, som hedder dansk fodbold.

Hans van Rijn indrømmer, at det er et interessant marked.

– Jeg tror, at vi vil kigge på alt, der er relevant. Jo mere positivt vi får ud af at investere i sport, jo mere interessant bliver det også.

– Det er vigtigt at gøre det step by step, så vi bliver endnu bedre til sport, og vores abonnenter bliver endnu mere komfortable med, at vi også har sport. Man skal huske, at folk, der kommer til Disney+, primært kommer på grund af vores serier og film.

– Det (sport, red.) er komplementært, men ikke den drivende kraft på vores tjeneste. Så er det klart, at vi senere hen, hvis muligheden byder sig, vil kigge på andre rettigheder. Og der ved vi godt, at lokale ligaer er interessante. Men det er ikke bare et spørgsmål, om det er interessant, men også hvad det koster, og om vi kan få en return på. Det må vi tage til den tid, siger han.

Humøret er højt hos Disney-direktøren, som kan konstatere, at streamingtjenestens første fodboldår med fokus på Europa League og Conference League er gået godt. Han siger, at Disney+ har haft succes med at skaffe flere abonnenter, og at fodbolddelen har fungeret rigtig godt, fordi der er flere, der har fået øjnene op for dem.

Det er dog lige tidligt nok at sige, hvad Disney+ har af tiltag til den næste sæson, siger Hans van Rijn, som først vil have afsluttet Conference League-finalen samt få en afklaring på, hvilke hold, der tiltræder de to turneringer til næste sæson.

– En af de hurtigst voksende grene

Som nævnt skruer opruster Disney+ i fodboldporteføljen ved at vise kvindernes Champions League efter sommerferien og de næste fem år.

– Fra et nordisk perspektiv er det både fordi, at kvindefodbold er på hastig fremmarch. Det er en af de hurtigst voksende grene, både i forhold til udførelse, men også interesse. Ikke bare i Norden, men også Europa. Klubberne begynder at blive mere og mere professionelle, og der kommer flere penge.

– Det betyder også, at interessen fra fansene bliver større og større, siger Hans van Rijn.

Han påpeger, at der spiller 27 nordiske spillere på top 10-holdene i Europa, rettigheden passer som fod i hose i målgruppen. Og så er der en rød tråd i den måde, som Disney+ leverer deres fodboldindhold på sammenlignet med det andet indhold de har på den enorme streamingtjeneste.

– Vi har alle de her brands, Disney, Marvel, Star Wars, og i de brands lever der en masse universer. Om det er Frost eller en Marvel-superhelt, så er der meget fandom omkring det. Det med at arbejde med at levere til fans, hvad de ønsker, men også det mere, så de får noget andet, det kigger vi rigtig meget på, siger Hans van Rijn og fortsætter:

– Med Europa League og Conference League har vi forsøgt på den ene side at levere det, som fodboldfans forventer, som lokalkommentering og studieshow, og så på den anden side at levere nogle ting, som er lidt anderledes som eksempelvis supporter stream. Vi vil gerne prøve og udvikle og have vores take på, hvad fodbold også kan være.

Han oplyser, at prisen på et Disney+-abonnement ikke stiger efter opkøbet af kvindernes Champions League-rettighederne.





LIVE

TransferLIVE: Kan få voldsom angriberkonkurrence


Varme rygter: ‘Eriksen bliver stjernen her’

Røverkøb af Bo Henriksen?

Thomas Frank var i spil hos FC Midtjylland

Helt vildt: Horsens forhandler om gigantisk salg

FC København i kæmpehandel

Arek Onyzsko blæst bagover: Han bliver stor i FCK

Gravesen slår fast: Hent denne dansker, Frank


EKSKLUSIVT

Forhandler med FC København


Matt O’Riley til salg – så dyr er han

Megatransfer? Kan få ret i Damsgaard-spådom

Stor transfer på vej? Er brændt varm på Franculino

Tidligere Superliga-bomber til salg



TRANSFER

German Onugkha til storklub?


Afsløring: Storklub trækker sig fra Roony-kapløb

Scoop – FC København handler i PSG

Fyret i Vejle – her er Mihai Tejas nye job

Dansk stjerne til Tottenham? ‘Frank elsker ham’

Transferplanen: CV dropper guldjagten!


TIPSBLADET SPECIAL

“En hård negl” kan være på vej til Brøndby


Ny melding – trækker FCK-skifte i langdrag?

Afsløring: FC København har accepteret bud

Brøndbys nye angriber – her er handlens detaljer

Fiasko for Dario Osorio – ikke sket i over 100 år

Afsløring: Ung angriber på vej til FC Midtjylland

Seks bud på Mathias Kvistgaardens næste klub

Nådesløst pres på Steinlein og Co efter Sands exit



Kæmpe overraskelse: ‘Bedre at tage til FCK’

Menno van Dam lander cheftrænerjob

Afsløring: Randers tæt på køb af Lyngby-profil

Drømmer sig til FCK: ‘Luk aftalen!’

Svær Haugen-situation – her er prisen på ham


Claus-Steinlein Superligaen Benjamin-Schmedes Sune-Smith-Nielsen FCK FCM BIF Brøndby FC-Midtjylland FC-København TRANSFER

Overblik: Her er Superligaens sommertransfers 2025


Afsløring: FCK tilbyder William Clem forlængelse

Afsløring: Anders Klynge skifter til mesterklub

Bombe: Peter Sand færdig i FC Midtjylland

Brøndby-legende tæt på nyt job

Transferplanen: Millionerne kan vælte ind

Afsløring: Keeper i intern Superliga-handel

Kæmpe transferbudget – jagter stjerne til 525 mio.



Kristoffer Wichmann skriver åbent brev

Afsløring: Celtic forbereder bud på Nygren

Korsriddere kan frustrere franske favoritter

Gigantisk hyldest: ‘Det opkald ændrede mit liv’

Advarer DBU om transfer-kollaps: Kan miste magten

Afsløring: Vil byde på Roony – Wolfsburg ikke med

Pogacar massakrerer Vingegaard i bjergdyst

Real Madrid køber argentiner for 300 mio.

Derfor spiller Slotsager slet ikke

Dybt imponeret: ‘Jeg tager hatten af’

Efter hæsblæsende rygter – nu svarer Gyökeres

BIF-talent savner spilletid: Måske sker der noget



Thomas Frank tager til Tottenham uden dansker

Nu forhandler de med Benjamin Nygren

Laver kapitaludvidelse: SL-klub vil styrke truppen