• Hent Tipsbladets app og få push notifikationer om seneste nyt, livescores mm.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dit daglige skud fodbold til frokostpausen
    Tilmeld nyhedsbrev
  • Vær med hvor og når det sker og deltag i debatterne - følg Tipsbladet på:
Hold dig opdateret - følg Tipsbladet på:
Generelle Kenneth Jensen

Ekspert om Super League: Det er som Luksusfælden

Familien Glazer. Foto: Getty Images

Super League mødte så meget modstand, at topklubberne måtte trække sig fra den store, kommercielle turnering. Sponsorekspert peger på, at det ikke får det store betydning for klubberne i forhold til fans og sponsorer.

Af Kenneth Jensen

Det frembragte vrede, da det blev annonceret, at seks engelske, tre spanske og tre italienske klubber var gået sammen om en europæisk Super League. Et lukket ligasystem langt fra fodboldens pyramidesystem, hvor man gør sig fortjent til at spille med de rigtige steder.

Planerne blev slået ned, inden det for alvor nåede at tage fart i offentligheden, men man skal ikke være i tvivl om, at de planer har været længe undervejs. Og fortsat ulmer.

Og selv om de 12 klubber har været ramt af rasende fans, mener sponsorrådgiver Simon Bastiansen fra Dentsu X ikke, at det er noget, der kommer til at betyde det store for fan-situationen i klubberne på den lange bane.

- Jeg er ikke så nervøs på klubbernes vegne. Selvfølgelig har de fået et lille rids i lakken fra fansene – og det er helt berettiget, om man vil – men man flygter jo ikke fra Arsenal til eksempelvis min egen klub Queens Park Rangers, fordi man er utilfreds med Arsenal. Det gør man jo ikke, siger Simon Bastiansen tipsbladet.dk.

Heller ikke for sponsorerne betyder det noget, at klubberne nu er tilbage eller på vej tilbage under fanerne i UEFA og må undskylde for at have forsøgt sig med en piratliga. Faktisk tror Simon Bastiansen, at sponsorerne har set positivt på Super League.

- De store sponsorer kan jo godt forstå det her. Det er jeg helt overbevist om. Der, hvor det er gået galt i byen for klubberne, er omrking ejerskabet. De ser det ikke som fodboldklubber, men som C20-virksomheder. Fansene er kunder, og der har de måske ikke helt haft fingeren på pulsen i forhold til målgruppen.

- Men for at sikre sig i forhold til det, der kan ske på banen - en stolpe ud, der betyder, at man går glip af tre milliarder - ja, så kigger man på amerikanske model. Der er det lige meget, om det er stolpe ind eller ud, og virksomhedens CFO (økonomidirektør, red.) ved, hvad han har at gøre med.

- Man må også forstå, at der er nogle klubber, der virkelig bløder. De engelske gør ikke lige så meget, for de har en lukrativ tv-aftale, men nogle af de spanske samt de italienske har det virkelig hårdt for tiden, siger Simon Bastiansen og forklarer:

- Som sponsor vil man tænke, at man aldrig rykker ud, man møder altid Barcelona, og man møder altid Manchester United. Alle sponsorer har klausuler om det ene og det andet -  at hvis du rykker ud eller ikke deltager i Champions League, så mister du nogle penge. Som sponsor har du bare været med til at købe en sikkerhed, og du har her købt en pakke, der er endnu mere interessant.

- De vil tænke, at den flødeskumskage, de har købt, lige er blevet 40 gange mere interessant. Nu er det kun topklubberne, man står over for.

Skal de klubber, der lider økonomisk, ikke bare justere efter det, de har at gøre med? Det gør alle andre virksomheder jo?

- De har jo levet i overflod, kan man sige. Du må yde for at nyde. Det er jo ren Luksusfælden. Nogle af dem har brugt flere penge, end de har tjent. (Joan) Laporta er kommet ind (som præsident for Barcelona, red.), og han har overtaget en gæld på 8,5 millarder. Han har da helt sikkert syntes, at det her var verdens fedeste idé, for så kunne han fjerne gælden efter et år. Jeg forstår ham godt, for hvad er alternativet for ham? Det er de store klubber, der måske leverer 80 procent af tv-seerne, så hvorfor skal han ikke have en større bid af kagen?

- Det her Super League er bare et bump på vejen set med kommercielle øjne. Det her var så den ultimative løsning, de kom med, men de større klubber vil bare blive større, og de mindre vil blive mindre, og de større vil få en endnu større bid af kagen, og til sidst vil der kun være krummer tilbage til resten, forudser sponsorrådgiveren.

Ironien er i øvrigt til at tage og føle på, mener Simon Bastiansen, når det kommer til UEFA og FIFA. For de to forbund har haft masser af lortesager på det seneste, men nu var de moralens vogtere. 

- Lige pludseligt begynder man at få sympati for UEFA og FIFA. Qatar virker glemt, og de får så meget kærlighed, som de aldrig har fået før. Det er helt vanvittigt, at de begynder at snakke om solidaritet og sammenhold, og jeg ved ikke hvad.

- De her klubber har kigget på værdikæden. De vil kontrollere deres egen værdikæde, de vil ikke betale dyre grossistled som FIFA og UEFA for noget, de mere eller mindre selv tjener. Hvorfor skal de dele? Det er sådan, de har kigget på her. Ren business. De vil fjerne enhver risiko for en konkurs.

- Så har de så undervurderet fansene, og slaget var tabt, da Boris Johnson gik på tv, og politikerne har vel heller aldrig været så klare i spyttet før. Selv DBU har meldt meget, meget klart. Meldte de lige så klart ud omkring Qatar, ville det være fantastisk.

De seks engelske klubber trak sig først fra Super League-projektet, siden fulgte klubber i Italien og Spanien. 

Ifølge Simon Bastiansen skal fans af eksempelvis Liverpool og Manchester United ikke regne med at kunne presse deres ejere ud af klubberne, selv om de er utilfredse med dem.

- Hvis de vil af med dem, må de købe nogle flere aktier. Vil du have indflydelse i Brøndby, må du jo til at købe aktier for at kunne gå på generalforsamling og få noget majoritet. Det er jo fint nok, at man står med nogle bannere, men spillerne og trænerne er bare ansatte, siger han.

UEFA vedtog tidligere i ugen formatet for Champions League fra 2024.

-----
Få 100 stærke spilforslag fra oddsavisen.dk for 29,- kr/md - brug koden Tip2020