En aftale af internationalt format

Den nye aftale mellem FCK og Carlsberg er af en størrelse, der ville passe sig for en midterklub i Premier League



Danmarks største biograf Imperial lagde lokale til, da FCK og Carlsberg i fredags fik nyt papir på hinanden frem til sommeren 2012. Der var store ølglas, cheerleaders og en spillerduo bestående af Jesper Grønkjær og Marcus Allbäck, men der var også noget at fejre, for den nye kontrakt sender FCK op i den europæiske mellemklasse, hvad angår sponsoraftaler.

“Vi kan ikke sammenligne os med de største i de store lande men mere med storholdene i de europæiske ligaer af mellemstørrelse,” siger en tilfreds formand for PARKEN Sport & Entertainment, Flemming Østergaard, mens Carlsberg også er glade.

“I takt med at FCK har flyttet sig, har aftalen det også. FCK er jo næsten stærkere end landsholdet for tiden og i hvert fald det stærkeste mærke i dansk fodbold, så det er en aftale på internationalt niveau,” siger marketingschef for Carlsberg, Martin Andersen.

Parterne har ikke opgivet tal for den den nye aftale, men ifølge Berlingske Tidende, der sædvanligvis er velunderrettet, hvad angår FCK, er der tale om et sponsorat, der kan løbe op på mellem 20 og 25 millioner kroner om året. Der er godt nok stadig et stykke op til mastodonter som for eksempel Liverpool, som Carlsberg ifølge The Times betaler 55 millioner kroner om året, eller Manchester United, der har rekorden med 150 millioner årlige sponsorkroner fra forsikringsselskabet AIG, men det er stadig et stort skridt frem og matchende med sponsoraftalerne hos for eksempel midterholdene i Premier League.

“Hvis 25 millioner kroner om året er rigtigt, er det et sponsorat i international målestok,” siger Holger Kristiansen, stifteren af internet-bookmakerfirmaet Bet24, der er hovedsponsor i Blackburn og Leeds United.

“En af de ting, der slog os, da vi begyndte at blande os i dette her var, at prisen for et hovedsponsorat i et land som England burde være blandt de dyreste på markedet. Men det er de ikke, når man ser bort fra top fem-klubberne i Premier League. Tyskland er faktisk dyrere. 10. pladsen i Bundesligaen er dyrere end 10. pladsen i England. Jeg kender ikke FCKs aftale, men er de tal, der har været fremme rigtige, så kan FCK godt være med i den målestok,” fortsætter han.

Internationale firmaer som lokale sponsorer

Et af motiverne for Bet24 til at gå ind i Blackburn og Leeds var adgangen til klubbernes fanbase, og her fandt Holger Kristiansen også et tankevækkende perspektiv.

“Tag en klub som Nottingham Forest. Selv om den ligger i den tredjebedste række, har den stadig 10 gange så mange registrerede fans, måske flere, end Viborg FF. Men jeg vil tro, at et hovedsponsorat i Viborg koster to eller tre gange så meget, som i Nottingham Forest. Desuden er der medie-delen. Her har SAS Ligaen udelukkende dansk appel. Der er ikke mange udenfor Danmark, der interesserer sig for ligaen. I modsætning til Premier League eller Championship. Alligevel er SAS Ligaen forholdsmæssigt dyrere.”

“Med til at holde prisen nede er den dedikation, man finder i et land som England. Et landsdækkende engelsk firma ville aldrig gå ind som hovedsponsor i f.eks. Manchester City, for det vil automatisk holde Manchester Uniteds fans fra at købe produktet. Kun strengt lokale firmaer med en stærk identitet, som Northern Rock i Newcastle, gør det. Ladbrokes ville aldrig gå ind som hovedsponsor i en klub, for det ville begrænse deres marked.”

“Vi havde også et par sjove oplevelser, da vi undersøgte markedet. Vi havde sonderinger med Atletic Bilbao, men som baskisk klub kunne de ikke acceptere den røde og gule farve i vores logo. Fordi det er farverne i det spanske flag. Og efter at vi havde skrevet under i Leeds, måtte jeg love på BBC Yorkshire, at vi ville skifte farverne ud til blåt og gult, hvis Leeds rykkede op i Premier League. Manchester United (der spiller i rødt) er Leeds’ ærkefjende. Den slags overvejelser behøver man ikke at gøre sig med et dansk sponsorat. Her drikker Brøndby-tilhængere stadig Carlsberg og FCKs fans skeler vel heller ikke til Codans sponsorat i Brøndby, når de tegner forsikring,” fortæller Holger Kristiansen.

Ingen afsmittende effekt

Uanset hvad er Carlsberg meget opmærksomme på effekten af en FCK-aftale.

“Carlsberg skal ikke være FCK-øl. Vi skal være Danmarks fodbold-øl nummer et, og derfor har vi også andre sponsorater med for eksempel OB, Viborg, Vejle og Esbjerg samt forskellige turneringer og tv-projekter, siger Martin Andersen.

Men FCK’s tilhængere drikker i hvert fald Carlsberg, når de går i Parken, for en del af aftalen mellem bryggeriet og de danske mestre er, at Carlsberg fortsat står for leverancen af drikkevarer på den nationale arena, også når landsholdet spiller.

Aftalen mellem Carlsberg og FCK overgår i øvrigt også den aftale som DONG og Arla har med DBU. De to betaler ifølge B.T til sammen 14 millioner kroner om året, men om FCK-aftalen får en afsmittende effekt på resten af SAS Ligaen er straks mere tvivlsomt.

“Jeg tror ikke, at der kommer flere penge i SAS Ligaen generelt i form af den slags sponsoraftaler, men i sidste ende kommer det an på resultaterne. Det er det, der tæller. Er der andre hold, der kommer i Champions League, vil det smitte af på dem, men gælder det kun ligaen, tror jeg det ikke,” siger Martin Andersen.





Danmark favoritter – men én ting bekymrer ekspert

Skidt nyt: Danmark kan ende i skrækpulje

Lodtrækning slut: Her er Danmarks vej til VM

Gravesen: Jeg havde fyret både Riemer og Møller

Her er fem bud på Lukas Leragers afløser i FCK

Av, Danmark! Største tab i hele verden

Afslører Superliga-transfer med særlig klausul

Forlader FC København: Her er Leragers reaktion

Dumper FCK-stjernen Elias Achouri med et brag

– En humørdræber

Tordner over særlig episode: ‘Amatøragtigt’

Blev Jon Dahl tilbudt jobbet? Chefen ikke enig

Vingegaard afviser: ‘Det er ikke sandt!’

Strålende Barcelona-nyhed inden FCK-brag

Inden lodtrækning: Kunne være fedt at trække dem

Forlag giver penge til dansk klub for Frank-bog

Kritiserer Brian Riemers valg: Hvorfor er han med?

Millionregn over Ståle Solbakken

Her trækkes der lod til VM

Gravesen slagter Riemer: ‘Dårligste nogensinde’

Vil undgå Danmark i VM-playoff: Italien er nemmere

Dansk bomber færdig i Japan: ‘Rigtig ked af det’

Svimlende beløb: Bournemouth jagter SL-stjerne

Udpeger dansk fejl: ‘Ser endnu mere dumt ud’

Ekspert: Vigtigt at undgå Sverige og få hjemmebane

Medier og stjerner i svime over Brøndby-spiller

Fortryder I, FCK? Thomas Jørgensen i vild dominans

Kommentator ser skrækmønster på landsholdet

Alle storroser Dario Osorio

Slet ikke i tvivl – FCK-stjerne skal til VM

Riemer svarer på Tøftings kritik

Inden brag i Parken: ‘Det er helt uforklarligt’

Bendtner udpeger kæmpe dansk problem

Vil møde Danmark: ‘Vi har størst chance mod dem’

Danmarks næste stjerne? Sætter alle til vægs

Danmark trækker overskrifter: Nævner tv-ekspert

Thomas Frank griner af Nørgaard-spørgsmål

Gigants sportsdirektør vild med Franculino

Her trækkes der lod til Danmarks skæbnekamp

Michael Gregoritch i kæmpe helterolle

Hjulmand erkender smertefuldt hul til Bayern

Mål i luften i London

Her er de vigtige VM-informationer for Danmark

Thomas Delaney vil forlænge med FCK

Afsløring: Tidligere FCK-talent får Malmö-kontrakt

Filip Jørgensen søger væk fra Chelsea

Lukas Lerager er færdig i FC København

Danmarks drømmetrækning – og dem, vi skal undgå

Schjelderup idømt 14 dages betinget fængsel

Afsløring: Brøndby udlejer stortalentet Jalloh