En aftale af internationalt format

Den nye aftale mellem FCK og Carlsberg er af en størrelse, der ville passe sig for en midterklub i Premier League



Danmarks største biograf Imperial lagde lokale til, da FCK og Carlsberg i fredags fik nyt papir på hinanden frem til sommeren 2012. Der var store ølglas, cheerleaders og en spillerduo bestående af Jesper Grønkjær og Marcus Allbäck, men der var også noget at fejre, for den nye kontrakt sender FCK op i den europæiske mellemklasse, hvad angår sponsoraftaler.

"Vi kan ikke sammenligne os med de største i de store lande men mere med storholdene i de europæiske ligaer af mellemstørrelse," siger en tilfreds formand for PARKEN Sport & Entertainment, Flemming Østergaard, mens Carlsberg også er glade.

"I takt med at FCK har flyttet sig, har aftalen det også. FCK er jo næsten stærkere end landsholdet for tiden og i hvert fald det stærkeste mærke i dansk fodbold, så det er en aftale på internationalt niveau," siger marketingschef for Carlsberg, Martin Andersen.

Parterne har ikke opgivet tal for den den nye aftale, men ifølge Berlingske Tidende, der sædvanligvis er velunderrettet, hvad angår FCK, er der tale om et sponsorat, der kan løbe op på mellem 20 og 25 millioner kroner om året. Der er godt nok stadig et stykke op til mastodonter som for eksempel Liverpool, som Carlsberg ifølge The Times betaler 55 millioner kroner om året, eller Manchester United, der har rekorden med 150 millioner årlige sponsorkroner fra forsikringsselskabet AIG, men det er stadig et stort skridt frem og matchende med sponsoraftalerne hos for eksempel midterholdene i Premier League.

"Hvis 25 millioner kroner om året er rigtigt, er det et sponsorat i international målestok," siger Holger Kristiansen, stifteren af internet-bookmakerfirmaet Bet24, der er hovedsponsor i Blackburn og Leeds United.

"En af de ting, der slog os, da vi begyndte at blande os i dette her var, at prisen for et hovedsponsorat i et land som England burde være blandt de dyreste på markedet. Men det er de ikke, når man ser bort fra top fem-klubberne i Premier League. Tyskland er faktisk dyrere. 10. pladsen i Bundesligaen er dyrere end 10. pladsen i England. Jeg kender ikke FCKs aftale, men er de tal, der har været fremme rigtige, så kan FCK godt være med i den målestok," fortsætter han.

Internationale firmaer som lokale sponsorer

Et af motiverne for Bet24 til at gå ind i Blackburn og Leeds var adgangen til klubbernes fanbase, og her fandt Holger Kristiansen også et tankevækkende perspektiv.

"Tag en klub som Nottingham Forest. Selv om den ligger i den tredjebedste række, har den stadig 10 gange så mange registrerede fans, måske flere, end Viborg FF. Men jeg vil tro, at et hovedsponsorat i Viborg koster to eller tre gange så meget, som i Nottingham Forest. Desuden er der medie-delen. Her har SAS Ligaen udelukkende dansk appel. Der er ikke mange udenfor Danmark, der interesserer sig for ligaen. I modsætning til Premier League eller Championship. Alligevel er SAS Ligaen forholdsmæssigt dyrere."

"Med til at holde prisen nede er den dedikation, man finder i et land som England. Et landsdækkende engelsk firma ville aldrig gå ind som hovedsponsor i f.eks. Manchester City, for det vil automatisk holde Manchester Uniteds fans fra at købe produktet. Kun strengt lokale firmaer med en stærk identitet, som Northern Rock i Newcastle, gør det. Ladbrokes ville aldrig gå ind som hovedsponsor i en klub, for det ville begrænse deres marked."

"Vi havde også et par sjove oplevelser, da vi undersøgte markedet. Vi havde sonderinger med Atletic Bilbao, men som baskisk klub kunne de ikke acceptere den røde og gule farve i vores logo. Fordi det er farverne i det spanske flag. Og efter at vi havde skrevet under i Leeds, måtte jeg love på BBC Yorkshire, at vi ville skifte farverne ud til blåt og gult, hvis Leeds rykkede op i Premier League. Manchester United (der spiller i rødt) er Leeds' ærkefjende. Den slags overvejelser behøver man ikke at gøre sig med et dansk sponsorat. Her drikker Brøndby-tilhængere stadig Carlsberg og FCKs fans skeler vel heller ikke til Codans sponsorat i Brøndby, når de tegner forsikring," fortæller Holger Kristiansen.

Ingen afsmittende effekt

Uanset hvad er Carlsberg meget opmærksomme på effekten af en FCK-aftale.

"Carlsberg skal ikke være FCK-øl. Vi skal være Danmarks fodbold-øl nummer et, og derfor har vi også andre sponsorater med for eksempel OB, Viborg, Vejle og Esbjerg samt forskellige turneringer og tv-projekter, siger Martin Andersen.

Men FCK's tilhængere drikker i hvert fald Carlsberg, når de går i Parken, for en del af aftalen mellem bryggeriet og de danske mestre er, at Carlsberg fortsat står for leverancen af drikkevarer på den nationale arena, også når landsholdet spiller.

Aftalen mellem Carlsberg og FCK overgår i øvrigt også den aftale som DONG og Arla har med DBU. De to betaler ifølge B.T til sammen 14 millioner kroner om året, men om FCK-aftalen får en afsmittende effekt på resten af SAS Ligaen er straks mere tvivlsomt.

"Jeg tror ikke, at der kommer flere penge i SAS Ligaen generelt i form af den slags sponsoraftaler, men i sidste ende kommer det an på resultaterne. Det er det, der tæller. Er der andre hold, der kommer i Champions League, vil det smitte af på dem, men gælder det kun ligaen, tror jeg det ikke," siger Martin Andersen.







Ude af holdet: FCM-boss åbner for skifte



” Det mener Tipsbladet

Trods 3-3: Strategisk brøler til 100 mio, Brøndby!


United på kurs mod ren engelsk finale

FCK-profil jubler: ‘Jeg kommer til at gøre alt’



Jacob Neestrup: ‘Den skal du ikke tørre af på mig’

Sådan gik det, da FCK slog Viborg med 1-0

Vildt: Sporting tager Conrad Harder-dom til CAS

Neestrup skifter seks mand mod Viborg

Meister sparker Pisa millimeter fra drømmeland



Luk øjnene, Viborg: Lejesvend i katastrofal sæson

Flået ud i pausen: Brøndby-profil ærgrer sig

Danske toptrænere skal ikke til Wolfsburg

På tur med Superliga-rival: Rødvin og faglighed



TOPNYHED

Afslører venskab: Brøndby-stjerne hjalp mig meget


Her er Jesper Sørensens drømmespiller

Afsløring: Kallesøe vil væk fra kaosramte Horsens

Kan ryge af holdet efter stort skænderi med Mæhle

Færdig i OB

Frederik Birk giver status på Nicolai Vallys


– Rigtig mange samtaler med Neestrup om det


Rødglødende telefon: Åben for Superliga-comeback

Tipsbladet finder ny chefredaktør i egne rækker

Randers – FC Nordsjælland

Brøndbys sommerflirt forlader Bayer Leverkusen



AaB styrtbløder: Så dyr vil nedrykning være

Brøndby-fans raser – nu svarer direktør

‘Vi kan gøre ondt på FCK’

Har håneretten over FCK-vennerne

I svime over Brøndby-profil: For pokker mand!

Kent Nielsen med klar tale til kritikere

Lamine Yamal skriver Champions League-historie

Jesper Sørensen i stor triumf


AVIS

Joakim Mæhle i totterne på holdkammerat


Chelseas reserver overmander svenskere

Kent Nielsen dybt imponeret af ‘magiker’

Forsøgte at beholde FCK-talent: Han er enormt rar

Brøndby pebet ud: Var røv og nøgler

Fantastisk og vanvittig fodboldkamp ender 3-3

Kæmpe kollaps – men han må vælte sig i tilbud!

Vildt comeback! Han reddede Brøndby fra fadæsen

Klar på transfers: ‘Godt forhold til Nees og Sune’

Silkeborg-stjerne færdig: Udlandet kalder

Fredericia gør stadion klar til Superligaen

Wow for en fodboldkamp!

Brøndby skifter tre mand

FCK-boss ramt: Har jeg det sindssygt stramt med

FCK uden stor stjerne til pokalbrag

AGF får tilskuerstraf efter pyro-brug

Ståle Solbakken: De er Skandinaviens bedste hold

Hård Bruun Larsen-melding: ‘Et vinterflop’

Diant Ramaj: Jeg siger undskyld på søndag

Pokalfinale på MCH Arena: Trist vi er nået dertil

Nu åbner dansk træner op om fyring

Oprykning kan sætte fut i Fredericias stadionplan

Dansker fik fejlagtigt skylden for Haaland-hetz