En aftale af internationalt format

Den nye aftale mellem FCK og Carlsberg er af en størrelse, der ville passe sig for en midterklub i Premier League



Danmarks største biograf Imperial lagde lokale til, da FCK og Carlsberg i fredags fik nyt papir på hinanden frem til sommeren 2012. Der var store ølglas, cheerleaders og en spillerduo bestående af Jesper Grønkjær og Marcus Allbäck, men der var også noget at fejre, for den nye kontrakt sender FCK op i den europæiske mellemklasse, hvad angår sponsoraftaler.

“Vi kan ikke sammenligne os med de største i de store lande men mere med storholdene i de europæiske ligaer af mellemstørrelse,” siger en tilfreds formand for PARKEN Sport & Entertainment, Flemming Østergaard, mens Carlsberg også er glade.

“I takt med at FCK har flyttet sig, har aftalen det også. FCK er jo næsten stærkere end landsholdet for tiden og i hvert fald det stærkeste mærke i dansk fodbold, så det er en aftale på internationalt niveau,” siger marketingschef for Carlsberg, Martin Andersen.

Parterne har ikke opgivet tal for den den nye aftale, men ifølge Berlingske Tidende, der sædvanligvis er velunderrettet, hvad angår FCK, er der tale om et sponsorat, der kan løbe op på mellem 20 og 25 millioner kroner om året. Der er godt nok stadig et stykke op til mastodonter som for eksempel Liverpool, som Carlsberg ifølge The Times betaler 55 millioner kroner om året, eller Manchester United, der har rekorden med 150 millioner årlige sponsorkroner fra forsikringsselskabet AIG, men det er stadig et stort skridt frem og matchende med sponsoraftalerne hos for eksempel midterholdene i Premier League.

“Hvis 25 millioner kroner om året er rigtigt, er det et sponsorat i international målestok,” siger Holger Kristiansen, stifteren af internet-bookmakerfirmaet Bet24, der er hovedsponsor i Blackburn og Leeds United.

“En af de ting, der slog os, da vi begyndte at blande os i dette her var, at prisen for et hovedsponsorat i et land som England burde være blandt de dyreste på markedet. Men det er de ikke, når man ser bort fra top fem-klubberne i Premier League. Tyskland er faktisk dyrere. 10. pladsen i Bundesligaen er dyrere end 10. pladsen i England. Jeg kender ikke FCKs aftale, men er de tal, der har været fremme rigtige, så kan FCK godt være med i den målestok,” fortsætter han.

Internationale firmaer som lokale sponsorer

Et af motiverne for Bet24 til at gå ind i Blackburn og Leeds var adgangen til klubbernes fanbase, og her fandt Holger Kristiansen også et tankevækkende perspektiv.

“Tag en klub som Nottingham Forest. Selv om den ligger i den tredjebedste række, har den stadig 10 gange så mange registrerede fans, måske flere, end Viborg FF. Men jeg vil tro, at et hovedsponsorat i Viborg koster to eller tre gange så meget, som i Nottingham Forest. Desuden er der medie-delen. Her har SAS Ligaen udelukkende dansk appel. Der er ikke mange udenfor Danmark, der interesserer sig for ligaen. I modsætning til Premier League eller Championship. Alligevel er SAS Ligaen forholdsmæssigt dyrere.”

“Med til at holde prisen nede er den dedikation, man finder i et land som England. Et landsdækkende engelsk firma ville aldrig gå ind som hovedsponsor i f.eks. Manchester City, for det vil automatisk holde Manchester Uniteds fans fra at købe produktet. Kun strengt lokale firmaer med en stærk identitet, som Northern Rock i Newcastle, gør det. Ladbrokes ville aldrig gå ind som hovedsponsor i en klub, for det ville begrænse deres marked.”

“Vi havde også et par sjove oplevelser, da vi undersøgte markedet. Vi havde sonderinger med Atletic Bilbao, men som baskisk klub kunne de ikke acceptere den røde og gule farve i vores logo. Fordi det er farverne i det spanske flag. Og efter at vi havde skrevet under i Leeds, måtte jeg love på BBC Yorkshire, at vi ville skifte farverne ud til blåt og gult, hvis Leeds rykkede op i Premier League. Manchester United (der spiller i rødt) er Leeds’ ærkefjende. Den slags overvejelser behøver man ikke at gøre sig med et dansk sponsorat. Her drikker Brøndby-tilhængere stadig Carlsberg og FCKs fans skeler vel heller ikke til Codans sponsorat i Brøndby, når de tegner forsikring,” fortæller Holger Kristiansen.

Ingen afsmittende effekt

Uanset hvad er Carlsberg meget opmærksomme på effekten af en FCK-aftale.

“Carlsberg skal ikke være FCK-øl. Vi skal være Danmarks fodbold-øl nummer et, og derfor har vi også andre sponsorater med for eksempel OB, Viborg, Vejle og Esbjerg samt forskellige turneringer og tv-projekter, siger Martin Andersen.

Men FCK’s tilhængere drikker i hvert fald Carlsberg, når de går i Parken, for en del af aftalen mellem bryggeriet og de danske mestre er, at Carlsberg fortsat står for leverancen af drikkevarer på den nationale arena, også når landsholdet spiller.

Aftalen mellem Carlsberg og FCK overgår i øvrigt også den aftale som DONG og Arla har med DBU. De to betaler ifølge B.T til sammen 14 millioner kroner om året, men om FCK-aftalen får en afsmittende effekt på resten af SAS Ligaen er straks mere tvivlsomt.

“Jeg tror ikke, at der kommer flere penge i SAS Ligaen generelt i form af den slags sponsoraftaler, men i sidste ende kommer det an på resultaterne. Det er det, der tæller. Er der andre hold, der kommer i Champions League, vil det smitte af på dem, men gælder det kun ligaen, tror jeg det ikke,” siger Martin Andersen.







Tullberg raser: ‘Det er i øst og vest’


Fandt sig selv i derbykaos efter måneders modvind

Efter Tullberg-raseri – her er dommerens svar

Satme godt set, Jacob Neestrup!

Et sjældent syn i FC Midtjylland

“Har set ham fra OB få karantæne”

I karambolage med Brøndby-stjerne: ‘Hold din kæft’

Wolfsburg-chok: Var enige – men så hoppede han fra

Nicolai Vallys: Vi har pisse ondt i røven

Neestrup slår fast: ‘Hans bedste kamp i FCK’

Varme rygter – nu kommenterer Steve Cooper

Superliga-legende stråler som 41-årig

Andreas Christensen i chokskifte?

Diskuteres heftigt – her er Neestrups svar

Steve Cooper med opsigtsvækkende dommer-kommentar

Thomas Frank siger undskyld

‘Så tror jeg, han kan skifte væk fra FCK’

Brøndby-stjerne langer ud efter dommer

BIF tabte – men nej, hvor er han en lækker spiller

Rasmus Højlund involveret i Napoli-triumf

Revser Superliga-klub: ‘Bliver lidt for fattigt’

Det peger mod udlandet for Thomas Jørgensen

Derby-dommer: Det var et klart straffespark

– PC’s “Wolfsburg-stil” har fejlet spektakulært

Uhre kom på banen i stor skuffelse

FC Barcelona med chokerende besked til stjerne

Sønderjyske slår FCM i sent drama

‘Tæt på ren elendighed’

Kæmpe nedtur for Ohi Omoijuanfo

Tadej Pogacar i stor hyldest af Jonas Vingegaard

Ekspert med vildt bud på Lerager-afløser i FCK

Neestrup: ‘Det er et rigtig godt Brøndby-hold’

Neestrup: ‘Jeg har presset på for en afklaring’

FCN ydmyger Fredericia i offensiv opvisning

Yuito Suzuki chokerer Bayern München

Horsens sniger sig opad efter sejr i topkamp

Arne Slot i kæmpe krise: ‘Horror show på Anfield’

“Det gider vi overhovedet ikke at snakke om”

Hjulmand advarer: ‘Man skal passe på!’

Købt for en slik: Nu er danskers værdi eksploderet

Var på vej ud inden afgørende derby-mål

Miserabelt i Manchester

Franks tabte transferdrøm bomber Spurs i sænk

Superliga-gennembrud? “Han har været rigtig god”

Viborg udspiller Vejles gennemhullede defensiv

Bedøm selv: Var der straffespark til FC København?

FCK slår Brøndby efter kontroversielt straffespark

Pogba er lettet

Cooper overrasker – bænker to profiler til derby

Her er FC Københavns startopstilling mod Brøndby

Brøndby-stjerne slår fast: Dem vil jeg spille for