Generelle

"Det gælder bare om at komme først"

Skiltet, der reklamerer for DanBolig v/Niels Hald, har fast plads i Sundby Idrætspark. Altså når B1908 spiller der. Til Fremad Amagers kampe indtager Nybolig ved Hanne Nørrisgaard scenen og Hald-skiltet fjernes. At DanBolig sponsorerer B1908 og Amager United, mens Nybolig er hovedsponsor for Fremad Amager og AB70 siger alt om deling og mægler-magtkamp på Amager, og om hvad sagen også handler om, nemlig andel i indtægterne fra de stigende huspriser. Som en anden kilde siger, så lever ejendomsmæglere ikke bare af at sælge huse, men i højeste grad af at få huse sat til salg, altså at have et så stort udbud som muligt. - Amager er på vej mod en forvandling med metro, strandpark m.m. og en ny infrastruktur som følge af Ørestaden, der lover 50.000 nye arbejdspladser, som den tidligere Fremad Amager-træner, Michele Guarini, udtrykker det. Med 170.000 indbyggere og sigtekornet rette mod over 200.000 er Amager i færd med at overhale både Odense og trekantområdet. Guarini finder ikke at en samling af kræfterne mellem den højst etablerede klub, Fremad Amager i 1. division, og den med de fleste medlemmer og det største drive, Amager United, er en nødvendig forudsætning for at bringe øen tilbage Superliga-kortet. - Det handler vel bare om at være den klub, der først slutter sig til de store, mener Guarini, der slet ikke ser FC København som en klub, der spøger i kulissen bag Fremad Amager, selv om udviklingsmuligheder og geografisk placering gør Amager til et af de bedre kort i bestræbelserne på at blive "den tredje klub" i hovedstaden efter FCK og Brøndby. Hvor Fremad Amager siger ja til samarbejde, men nej til fusion, lyder det et klart ja til det hele fra Amager United. Her har boldklubberne i Kastrup og Tårnby, begge tidligere med divisionsstatus i 2002 slået elite-pjalterne sammen, og der hersker nærmest en nybyggeragtig temning i og omkring klubben, der med op imod 1500 medlemmer er en af landets største. Sportsligt halter man statusmæssigt lidt efter Fremad Amager og DS-klubben AB70, men det rødklædte fusions-førstehold udløste i efteråret Kastrups første oprykning i 20 år. Som vinder af Københavnsserien. - Vi har samlet et stærkt hold med en gennemsnitsalder på omkring de 23 år og med en del spillere, der er vendt tilbage hertil. Ambitionerne er store, også på ungdomsplan. Vores juniorhold vandt 3. division i fjor, fortæller direktør Jan Amtrup, der samler trådene på Røllikevej med bl.a. to sælgere.

Amager United har netop indgået en sponsoraftale til mere end en halv mio. kr. med det tyske tøjfirma Jako, der ekviperer både overbygningen og spillerne i de to moderklubber tre et halvt år frem. Amtrup gætter på, at det er den største sponsoraftale indgået af en dansk serieklub.

- Vi er den klub på Amager, der har flest sponsorer, nemlig omkring 70, men vi satser på at nå 100 her i foråret, supplerer Amtrup, der har en fortid i Brøndby IF. Amager United kalder sig således også for satellitklub i forhold til Brøndby i form af det samarbejde man især har på talentplan.

Men United vil videre i valsen. At der kører 5. eller 10.000 fans over broen hver søndag for at se Brøndby eller FC København kan ikke overraske, men det kunne også sjovt at samle Amager til fodboldfest og det i et større antal end de 2.000, der på en god dag gæster Sundby Idrætspark.

Det kræver udover tæt samarbejde eller nok også et nyt fælles stadion - Ørestaden bør vel gøre et nyt forsøg? - men det har ifølge Hanne Nørrisgaard, bestyrelsesformand i Fremad Amager A/S, lidt lange udsigter. Der er ingen tvivl om at gamle modsætninger og mentalitetsforskelle på øen spiller en betragtelig rolle, og så er Jan Amtrups bud på en samlet sponsorindtægt ikke så meget værd.

- Vi er seks-syv klubber på Amager, og jeg vil tro at vi deler en samlet sponsoromsætning på et sted mellem tre en halv og fire mio. kr. Hvis vi gik sammen i én klub kunne det fordobles, og så har vi grundlaget for en superligaklub, mener Amtrup, som for ikke så længe siden ansatte den mangeårige AB 70-formand Klaus Würtz som sportschef.

I øvrigt er det næppe penge, der er problemet hverken på Amager eller rundt i de andre klubber i hovedstadsområdet. Ifølge kilder TIPS-bladet har talt med kan de fleste københavnske klubber i 1. og 2. division erhverves for noget nær en slik.

100.000 kr. er et godt bud på en klub som Fremad Amager, og den forklarer også de senere års hyppige udskiftninger i ejer- og ledelsesforhold i niveauet under Superligaen. 100.000 kr. er i hvert fald ikke nogen høj pris for en solid reklameplads på øen, der vil fremad.