Slog ‘Duncan’-rekord: Ellers var det aldrig sket

Patrick Mortensen overgik søndag Morten "Duncan" Rasmussens målrekord i AGF-trøjen med sejrsmålet mod OB.



59 gange har Patrick Mortensen scoret for AGF i landets bedste fodboldrække, siden han blev hentet i norske Sarpsborg for fire år siden.

Målene gør ham til alletiders topscorer i Aarhus-klubben i Superligaen. Patrick Mortensen tog rekorden, da han søndag med et hovedstød blev matchvinder i en 1-0 sejr hjemme mod OB.

Den 33-årige angriber er stolt af målrekorden, men han mener ikke, at han kunne have gjort det uden støtte fra holdkammeraterne.

– Jeg er selvfølgelig stolt af titlen, men jeg er også meget ydmyg omkring det.

– Hvis det ikke havde været for dem, der sidder inde i omklædningsrummet, så var det her aldrig sket.

– Det er på grund af dem, at jeg får lov til at stå her og få sådan en fornem rekord, siger Patrick Mortensen.

Angriberen har scoret i næsten hver anden superligakamp, da har spillet 125 kampe for AGF.

Morten "Duncan" Rasmussen, der førhen havde klubrekorden i AGF, lavede 58 mål i 161 kampe.

Selv om han har nået en milepæl, så venter der ikke en stor fejring søndag aften.

– Jeg skal ikke hjem og tyre fem bajere ned og have en ordentlig omgang med konen, jeg skal bare hjem og slappe af, og så skal jeg være klar til næste kamp.

– Selv om det ikke har fyldt så meget for mig, så er det selvfølgelig dejligt at få tjekket rekorden af, da jeg har været bevidst om, at den var tæt på, siger rekordholderen.

AGF-træner, Uwe Rösler, er glad på Patrick Mortensens vegne, og tyskeren mener faktisk, at angriberens mål går ubemærket hen, selv om han har lavet 12 af holdets 26 superligamål i denne sæson.

– Nogle gange bliver Patricks mål og spil taget for givet, men ikke af mig. Jeg er så glad på hans vegne.

– Han bidrager også meget i åbent spil og med sit pres. Det er ikke kun med mål.

– Jeg ved, hvor vigtig han er for, at vi får scoret. For tiden er han vores livsforsikring, siger tyskeren.

Nu venter der en landsholdspause, inden AGF skal i aktion i Superligaen igen.

Klubben vil i løbet af pausen melde målsætningen for resten af sæsonen ud. Patrick Mortensen er dog ikke i tvivl om, hvad han synes, Aarhus-holdet skal gå efter.

– Vi har alt at vinde og intet at tabe, og vi tager en kamp af gangen, men det ville være uambitiøst ikke at gå efter medaljer og europæisk fodbold, siger angriberen.

/ritzau/






TransferLIVE: Det bliver ikke Steve Cooper




Optakt til mandagens træningskamp mellem Norge og Sverige LIVE

VM-LIVE: Så meget tjener Norge på VM-succes

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’

De er enige med Mathias Jensen

Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen

Afslører danskers pris – så meget vil OB få

Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Supercomputer: Her er VM-finalen

Real Madrid køber stjerne – vil sælge ham dyrt

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’

Bombede løs i danske U-rækker: Ny chance venter



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar

Afslører: FCK ringede aldrig

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen

Forbereder bud på 970 mio.



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart

Irriteret Jürgen Klopp skrider fra interview

Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona

Ny bejler til dansk guldfugl

Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub

Ecuador – Tyskland

Curaçao – Elfenbenskysten

Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?

– Det sagde Mortensen til mig, da han skiftede

Egypten – Iran

Her er Brasiliens vej til VM-finalen



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Han vil til Tottenham – koster 688 millioner

FC Barcelona køber VM-angriber