Video : Tipsbladet
Superliga

Målløs over sponsorbrok i AGF: Meget uheldigt

Det kører ikke for AGF, og senest har en sponsor kritiseret klubbens sportslige ledelse. Det sætter AGF i en uheldig situation, mener ekspert.

Hvis folkene i AGF får lidt ekstra panderynker i disse dage, forstår man det godt. Det går ligeud sagt ad helvedes til.

I Superligaen har klubben ikke vundet deres seneste ni kampe, mens man kommer tættere og tættere på nedrykningsstregen. Senest var den administrerende direktør for Bravida, der er storsponsor i AGF, også ude med en kras kritik af “De Hviies” sportslige ledelse over for B.T. Sport.

- Vi har svært ved at se en rød tråd i den sportslige retning for AGF, og vi ser på det med stor bekymring. Jeg har en stærk mening om, hvad der er forkert, men den holder jeg for mig selv. Jeg har snakket med andre af de større sponsorer, og vi er på samme linje, hvor man savner udmelding og en klar retning, lød det blandt andet fra Bravidas administerende direktør, Johnny Hey.

Med det er både AGF og Bravida havnet i en uheldig situation, der blot giver mere dårlig omtale til fodboldklubben. Det mener Kenneth Cortsen, sportsøkonom fra Professionshøjskolen UCN.  

- Jeg synes, det er en meget uheldig situation for AGF, at man har en administrerende direktør hos Bravida, der går ud og udtaler sig om det her. Jeg synes egentlig også set fra Bravidas synspunkt, at det er en uheldig adfærd, men sportsøkonomien er også følelsernes holdeplads, siger Kenneth Cortsen til Tipsbladet og fortsætter:

- Derfor er det jo ikke første gang, man ser, at en sponsor eller kommerciel partner udtaler sig om sådan noget som det sportslige aspekt eller præstationerne i en klub, hvor det ikke går super godt.

- I topklubber er der også et stort spotlight og pres, og når der begynder at komme det her pres fra en partner på det her niveau som Bravida, giver det yderligere støj på linjen. Det lægger et ekstra lag til det pres, der i forvejen er i AGF, hvor de pludselig er kommet lidt tættere på nedrykningsstregen.

Man kan også stille spørgsmålet, om en sponsor overhovedet skal blande sig i den sportslige del. Som kommerciel partner bør man være bevidst om, at der ikke er garantier om sportslig succes, og at et sponsorat derfor som oftest skal bero på andre ting.

- Jeg synes, man skal skille tingene ad, fortæller Cortsen og fortsætter:

- Jeg tror også, at der er nogle, der rynker lidt på næsen, når der er en direktør for en kommerciel partner, der udtaler sig om det sportslige. Der er en kompleksitet omkring den her situation, som skal håndteres mellem de involverede partner. Som jeg ser det udefra, er der nok også folk i både Bravida og AGF, der tænker, at det her mudderkastning gennem medierne ikke er super.

Men timingen på sponsorens kritik er heller ikke tilfældig, mener sportsøkonomen. Lige nu er AGF i dyb krise, hvor de ikke vinder fodboldkampe og nærmer sig bunden af Superligaen.

- Der er jo to ekstremer - enten går det supergodt eller superdårligt - og så kommer der nogle udsagn, når du nærmer dig det ene eller andet ekstrem. Der spiller timingen ind, for lige nu går det ikke godt sportsligt i AGF i forhold til, at de vandt medaljer for ikke så lang tid siden, lyder det fra Kenneth Cortsen og tilføjer:

- Når det så er sagt, kan man igen stille spørgsmålet, om det er berettigelse til, at en kommerciel partner som Bravidas direktør bør udtale sig? Og om hvorvidt det er fornuftigt? Der er jo ytringsfrihed i Danmark, men når jeg ser det udefra, tænker jeg, at det er en fan, der taler. Det er jo ikke det professionelle lag, som er hensigtsmæssigt i forhold til et kommercielt partnerskab.

AGF skal forsøge at komme tilbage på sporet og hente vigtige point i weekenden, når de gæster OB i Superligaen.