Vildt uvejr i Svensson-kamp: Dortmund CL-sikker

Dortmund er sikker på at slutte i top-4 i Bundesligaen efter en sejr over Bo Svenssons Mainz på 3-1.



Borussia Dortmund bliver også i næste sæson en del af europæisk klubfodbolds fineste selskab.

Søndag sikrede klubben sig en plads i Bundesligaens top-4 og dermed en plads i Champions League-gruppespillet efter sommerpausen.

Det skete, da Bo Svenssons Mainz blev slået med 3-1. Sejren er Dortmunds sjette i træk i ligaen og sender holdet op på 61 point, hvilket er fire mere, end Eintracht Frankfurt har på femtepladsen med én kamp tilbage.

Mens det altså blev til et nederlag for Mainz, så har det alligevel været en god weekend for klubben. Lørdag blev dens overlevelse i Bundesligaen nemlig sikret, da rivalerne i nedrykningskampen fra Werder Bremen og Bielefeld begge smed point.

Dermed fuldendte Bo Svensson sin mission om at holde klubben i landets bedste række. Da danskeren overtog cheftrænerposten i januar, lå Mainz under nedrykningsstregen.

Dortmund satte sig hurtigt på kampen, og cirka midtvejs i første halvleg kom afkastet, da Raphaël Guerreiro sendte bolden i mål til 1-0. Kort før pausen blev også 2-0 ved Marco Reus.

Sorte skyer trak ind over Mainz. Bogstaveligt talt. Et voldsomt uvejr brød ud, mens holdene var i omklædningsrummet i pausen. Tung regn faldt over stadion akkompagneret af lyn og torden. Derfor blev starten på anden halvleg udskudt i cirka 20 minutter.

Mainz havde udnyttet den lange pause godt og spillede med optimisme fra anden halvlegs start. Generelt blev kampen mere jævnbyrdig, men spændende blev det altså aldrig.

Julian Brandt lukkede kampen, da han med cirka ti minutter tilbage scorede til 3-0. Kort inde i tillægstiden fik Mainz pyntet på resultatet, da svenske Robin Quaison reducerede på straffespark. Kort forinden var Thomas Delaney blevet skiftet ind for Dortmund.

Senere søndag aften tog Wolfsburg den fjerde og sidste billet til Champions League næste sæson, da top-4-placeringen blev sikret med 2-2 mod Yussuf Poulsen og RB Leipzig.

Dermed ligger det fast, at de fire tyske klubber i Champions League næste sæson bliver Bayern München, RB Leipzig og altså Dortmund og Wolfsburg.

I sidste runde af Bundesligaen vil det i toppen af tabellen derfor kun være tredjepladsen, der er på spil. Både Dortmund og Wolfsburg har 61 point. Førstnævnte ligger lige nu øverst grundet en bedre målscore.

/ritzau/





LIVE

VM-LIVE: Vanvid – Østrig er videre!

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen

Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub

Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet

Storroser 18-årig FCK-spiller

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Transferbombe på vej

Her er 16.-delsfinalerne til VM



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’

Spår vild Rasmus Højlund-sæson

Meldes tæt på storklub



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker

De vil have Gaaei – her er prisen

Monstertransfer: Her er hans kongeløn



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Dansk VM-træner i tvivl om fremtiden

Sydafrika – Canada

De forbereder et bud på Roony Bardghji

FCK-profil med hattrick i målfest

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Afsløring: Brøndby vil købe Amin Boudri

Werge glemmer det aldrig: ‘Det var første gang…’

Supercomputer: Her er VM-finalen

Rangnick: Det mest dramatiske i 40 år

Topklub forsøger at overtale Skov Olsen



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

FC København jagter Romane Amane

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Markant ændring i Silkeborg