Efter Tipsbladet-afsløring: Ikke kun om pengene
Foto: Getty Images
Superliga

Efter Tipsbladet-afsløring: Ikke kun om pengene

Tipsbladet kunne onsdag løfte sløret for størrelsen på den ny tv-aftale, men det er ikke kun milliarderne, der er en hjælp for klubberne, vurderer en ekspert.

2,6 til 2,7 milliarder kroner.

Det er ifølge Tipsbladets oplysninger den samlede størrelse på den medieaftale, Superligaen har indgået for 2024 til 2030.

Det svarer til en stigning på mellem 6 og 8 procent fra den nuværende aftale, der begyndte i sommeren 2021 og slutter til sommer næste år.

Det betyder altså, at Superliga-klubberne får lidt flere tv-penge fra sæsonen 2024/25, end de gør i dag, penge der fordeles ud fra samme fordelingsnøgle som i dag.

Men for en ekspert at se er der mere i det end pengene, selv om de naturligvis er gode at få i land i en tid med stor usikkerhed på mediemarkedet.

- Først og fremmest giver det en sikkerhed for medieindtægterne i de kommende seks år. Det er de mest sikre penge for Superliga-klubberne, så det er med til at sikre vigtig stabilitet i klubbernes økonomi og mulighed for at planlægge mere langsigtet, siger Jesper Jørgensen, partner og økonom ved konsulentfirmaet Deloitte, til Tipsbladet.

- Men det handler ikke kun om pengene. Det at Superligaen får TV2 med som rettighedshaver skal betyde, at man får større udbredelse af produktet. Der er simpelthen flere danskere, der kommer til at høre om Superligaen regelmæssigt, fordi TV2 er så stor på sport og ikke mindst på nyhedsdækning.

- Og endelig giver det også Superligaen som organisation seks år til at arbejde strategisk med, hvordan man får mest muligt ud af den digitale udvikling, der går meget stærkt i disse år, siger Jesper Jørgensen til Tipsbladet.

Spørgsmålet om prisstigninger fylder en del for tiden, hvor flere medieselskaber både med og uden sport på programmet skruer priserne op.

Og Superliga-fodbold kan også blive dyrere at se – læs mere her.