Ekspert: Red Bull køber fodboldhold for at sælge drikkevarer og tjene penge

Hvis Red Bull køber sig ind i Brøndby IF, er det i sidste ende for at tjene penge til kerneforretningen: salg af energidrik. Men med sig bringer de også en vellykket forretningsmodel, et enormt netværk af spillere og klubber samt økonomisk stabilitet.



Hvad skulle Red Bulls motivation være for at udvide sit fodboldimperium med aktier i Brøndby IF?

– Sælge drikkevarer og tjene penge. Simpelt, siger Simon Chadwick.

Han er professor i sports enterprise ved University of Salford og en af Europas ledende eksperter i sammenblandingen af forretning, sport og politik. Ifølge ham bunder Red Bulls omfattende investeringer i fodbold og andre sportsgrene i sidste ende i synlighed. Og dermed salg.

– Det handler alt sammen om at løfte kendskabet til brandet og brandets synlighed. Men også om at styre folks engagement med brandet, så man får en bestemt oplevelse. Red Bull vil gerne forbindes med noget ungt, frisk, modigt, så derfor ejer de fodboldklubber og sponsorerer sportsbegivenheder, siger Chadwick.

– Det handler om at sørge for, at Red Bull står forrest i folks hoveder, og at folk har positive associationer med Red Bull. I sidste ende er de (klubberne, red.) salgsfremmende enheder for at sælge drikkevarer. Det er deres kerneforretning. Det er fodbold ikke.

Red Bull ejer i forvejen fodboldklubber i Østrig, Tyskland, USA og Brasilien, et Formelt 1-hold og et ishockeyhold. Derudover sponsorerer det en lang række sportsbegivenheder rundt om i verden.

Danmark er et godt sted
Tirsdag skrev mediet InsideBusiness, at stifter og ejer Dietrich Mateschitz havde været i Brøndby for at se nærmere på den lokale Superliga-klub, som han overvejer at købe sig ind i, når klubben afvikler en aktieemission i foråret.

Selv om Danmark i det milliardspil er et lille marked, kan det give mening for Red Bull at købe sig ind her, mener Simon Chadwick. Dels fordi man formentlig ville kunne nå resten af Skandinavien, dels fordi klubben med Red Bulls støtte ville kunne nå europæisk fodbold, dels fordi Danmark er et godt sted at udvikle imperiets talenter.

Læs også:Journalist: Red Bull mener det seriøst med Brøndby

– Der er noget over Danmark som talentudvikler. Det er et miljø, hvor topklubberne spiller i Champions League eller Europa League. Måske ikke altid knockoutfasen, men de bedste spillere i Danmark bliver eksponeret for europæisk fodbold, siger den engelske professor.

– For en organisation som Red Bull er det et godt sted. De kan tage til Senegal, Japan, Tjekkiet og spotte talenter, forfine dem i Danmark, og når de har nået deres optimale tidspunkt for at blive solgt, efter de har spillet Superliga og måske Europa League, sælger de dem videre.

Meget mere økonomisk stabilitet
Fælles for de hold, som Red Bull ejer, er, at de er opkaldt efter moderselskabet. InsideBusiness skrev, at Jan Bech Andersen ikke er interesseret i at afgive al magten i Brøndby, så giver det mening for Red Bull at lægge millioner i Brøndby uden at få fuld kontrol og eksempelvis ikke kunne ændre klubbens navn, stadion og logo efter forgodtbefindende?

Ja, mener Simon Chadwick. Selv hvis Dietrich Mateschitz ikke køber aktiemajoriteten, er det stadig en brandingmulighed for Red Bull. Men, påpeger professoren, Brøndby får i givet fald også noget ud af handlen.

– Man får ikke bare penge, men en forretningsmodel. Hvor klubben måske mister sin traditionelle identitet, får den stabilitet, som den ikke tidligere havde. Red Bulls klubber drives meget mere som forretninger, er meget mere effektive og har meget mere økonomisk stabilitet, siger Chadwick.

– Red Bull har kompentence til at drive en fodboldklub. Det er et globalt netværk af klubber, der bygger på at identificere og hente unge talenter – og udnytte det talent til at skabe profit.

Brøndby IF forventer endnu et underskud i 2019 på mellem 75 og 79 millioner kroner, og Jan Bech Andersen må stadig holde hånden under klubben med sine penge. Så økonomisk stabilitet er måske attraktivt, men spørgsmålet er, hvad det koster andre steder.

Succes giver accept
Flere grupper af Brøndby-fans gav i går deres mening til kende: Red Bull er ikke velkommen. Nogle hængte endda et banner op ved Brøndby Stadion med påskriften “Hellere konkurs end RB”.

I Salzburg og Leipzig, som Red Bull har ejet siden henholdsvis 2005 og 2009, var modstanden også stor i begyndelsen – og er det også fortsat i nogle kredse. Men efterhånden som Red Bulls millioner, forretningssans og tjubangfodbold har sikret klubberne hidtil uanet succes, har mange lokale vænnet sig til energidrikgiganten.

– Jeg rejser tit til Leipzig, hvor der var en indledende modstand mod tabet af identitet. Selv nu er der et betragteligt antal fans, der modsætter sig Red Bulls engagement i klubben. Men over de seneste ti år, hvor jeg jævnligt har været i Leipzig, har jeg set mere accept på grund af den succes og de penge, de har bragt ind, siger Simon Chadwick.

– Det handler om identitet og den måde, folk ser deres forhold til deres klub. Vi ved, at det kan virke fremmedgørende for fans. De er ikke fans for at være en del af en multinational forretning. Men ofte i fodbold er det sådan, at succes nedbryder alle mulige barrierer, siger han.

– Jeg arbejder i Manchester. Se City-fansene: Mange accepterer ejerne fra Abu Dhabi, fordi klubben har haft stor succes.

Jan Bech Andersen afviste i går, at han havde været i kontakt med Red Bull. Brøndby IF oplyste senere i en meddelelse til børsen, at klubben har modtaget en række henvendelser fra udenlandske investorer, og hvis det udmønter sig i egentlige forhandlinger om at købe aktier, melder den det ud.



De vil have Anton Gaaei – her er prisen

Dansk landsholdsstjerne slået bevidstløs

FC Barcelona med skrækmelding om AC

Morten Bruun om dansk klub: Ingen gider se dem

Efter FC København-køb: Henter fem spillere

Martin Retov afslører svinere fra Michael Laudrup 

Afslører vild Lukas Lerager-bonus 

Transferplanen: En guldfugl – er I klar, FCK?

Brian Riemer: ‘En ulykkelig situation’

Dansk træner lander job i portugisisk klub

Frustreret Premier League-dansker vil væk

Kasper Hjulmand tager forrygende skalp

FC København nærmer sig Ilyas Houira

– De tilbød tre-fire gange mere end FCK

Åh nej! Ikke igen, Andreas Christensen

Fem bud på Nicolai Larsens næste klub

I svime over Oscar Schwartau

Julegave? Deler godt nyt om forlængelse

Danskfødt stopper har megasucces i Schalke 04

Afsløring: FCM kaprer kæmpetalentet Tahir Kolici

Afsløring: Mesterklub tæt på millionkøb i Hobro

Uheldig dansk angriber færdig i Norge

Klar med 5,5 millioner kroner i løn

Helt vildt: 60 millioner kroner mere

Højlund stjæler alle overskrifter i Italien

Liverpool ‘meget interesseret’ i Superliga-stjerne

Store navne kan forlade Brøndby IF

Her vil Asien kopiere Europa

Lindstrøm fik comeback i vild Wolfsburg-nedtur

Er dette Oliver Christensens næste klub?

Vild Diant Ramaj-historie

Det kommer til at trække ud

‘PC’ ansætter ny Wolfsburg-træner

Her er Superligaens 5 bedste målmænd 

– Når jeg var alene, græd jeg

Intet aftryk!

Barcelona vil kapre Jess Thorups vidunderdreng

Drømmer om VM 2026 med Danmark

Utrolige FC Midtjylland-tal: “Fucking voldsomme”

Marokko er blevet fodboldens mekka

Mbappé tangerer Ronaldo-rekord

Frustreret Frank føler sig bortdømt: En kæmpe fejl

Stor turnering går over til afholdelse hvert 4. år

Liverpool slår Frank og Spurs i højspændt drama

Verdensstjerne ellevild med Lerager-transfer

City lægger pres på Arsenal med sikker sejr

To danskere færdige i norsk klub

Chelsea og Newcastle delte efter comeback

Flick raser mod FIFA: “Det er en joke”

Dansker trukket ind i skandalesag