Video : Tipsbladet
Superliga

Ekspert: Red Bull køber fodboldhold for at sælge drikkevarer og tjene penge

Hvis Red Bull køber sig ind i Brøndby IF, er det i sidste ende for at tjene penge til kerneforretningen: salg af energidrik. Men med sig bringer de også en vellykket forretningsmodel, et enormt netværk af spillere og klubber samt økonomisk stabilitet.

Hvad skulle Red Bulls motivation være for at udvide sit fodboldimperium med aktier i Brøndby IF?

- Sælge drikkevarer og tjene penge. Simpelt, siger Simon Chadwick.

Han er professor i sports enterprise ved University of Salford og en af Europas ledende eksperter i sammenblandingen af forretning, sport og politik. Ifølge ham bunder Red Bulls omfattende investeringer i fodbold og andre sportsgrene i sidste ende i synlighed. Og dermed salg.

- Det handler alt sammen om at løfte kendskabet til brandet og brandets synlighed. Men også om at styre folks engagement med brandet, så man får en bestemt oplevelse. Red Bull vil gerne forbindes med noget ungt, frisk, modigt, så derfor ejer de fodboldklubber og sponsorerer sportsbegivenheder, siger Chadwick.

- Det handler om at sørge for, at Red Bull står forrest i folks hoveder, og at folk har positive associationer med Red Bull. I sidste ende er de (klubberne, red.) salgsfremmende enheder for at sælge drikkevarer. Det er deres kerneforretning. Det er fodbold ikke.

Red Bull ejer i forvejen fodboldklubber i Østrig, Tyskland, USA og Brasilien, et Formelt 1-hold og et ishockeyhold. Derudover sponsorerer det en lang række sportsbegivenheder rundt om i verden.

Danmark er et godt sted
Tirsdag skrev mediet InsideBusiness, at stifter og ejer Dietrich Mateschitz havde været i Brøndby for at se nærmere på den lokale Superliga-klub, som han overvejer at købe sig ind i, når klubben afvikler en aktieemission i foråret.

Selv om Danmark i det milliardspil er et lille marked, kan det give mening for Red Bull at købe sig ind her, mener Simon Chadwick. Dels fordi man formentlig ville kunne nå resten af Skandinavien, dels fordi klubben med Red Bulls støtte ville kunne nå europæisk fodbold, dels fordi Danmark er et godt sted at udvikle imperiets talenter.

Læs også:Journalist: Red Bull mener det seriøst med Brøndby

- Der er noget over Danmark som talentudvikler. Det er et miljø, hvor topklubberne spiller i Champions League eller Europa League. Måske ikke altid knockoutfasen, men de bedste spillere i Danmark bliver eksponeret for europæisk fodbold, siger den engelske professor.

- For en organisation som Red Bull er det et godt sted. De kan tage til Senegal, Japan, Tjekkiet og spotte talenter, forfine dem i Danmark, og når de har nået deres optimale tidspunkt for at blive solgt, efter de har spillet Superliga og måske Europa League, sælger de dem videre.

Meget mere økonomisk stabilitet
Fælles for de hold, som Red Bull ejer, er, at de er opkaldt efter moderselskabet. InsideBusiness skrev, at Jan Bech Andersen ikke er interesseret i at afgive al magten i Brøndby, så giver det mening for Red Bull at lægge millioner i Brøndby uden at få fuld kontrol og eksempelvis ikke kunne ændre klubbens navn, stadion og logo efter forgodtbefindende?

Ja, mener Simon Chadwick. Selv hvis Dietrich Mateschitz ikke køber aktiemajoriteten, er det stadig en brandingmulighed for Red Bull. Men, påpeger professoren, Brøndby får i givet fald også noget ud af handlen.

- Man får ikke bare penge, men en forretningsmodel. Hvor klubben måske mister sin traditionelle identitet, får den stabilitet, som den ikke tidligere havde. Red Bulls klubber drives meget mere som forretninger, er meget mere effektive og har meget mere økonomisk stabilitet, siger Chadwick.

- Red Bull har kompentence til at drive en fodboldklub. Det er et globalt netværk af klubber, der bygger på at identificere og hente unge talenter – og udnytte det talent til at skabe profit.

Læs også:Jan Bech Andersen afviser: Ikke i kontakt med Red Bull

Brøndby IF forventer endnu et underskud i 2019 på mellem 75 og 79 millioner kroner, og Jan Bech Andersen må stadig holde hånden under klubben med sine penge. Så økonomisk stabilitet er måske attraktivt, men spørgsmålet er, hvad det koster andre steder.

Succes giver accept
Flere grupper af Brøndby-fans gav i går deres mening til kende: Red Bull er ikke velkommen. Nogle hængte endda et banner op ved Brøndby Stadion med påskriften "Hellere konkurs end RB".

I Salzburg og Leipzig, som Red Bull har ejet siden henholdsvis 2005 og 2009, var modstanden også stor i begyndelsen - og er det også fortsat i nogle kredse. Men efterhånden som Red Bulls millioner, forretningssans og tjubangfodbold har sikret klubberne hidtil uanet succes, har mange lokale vænnet sig til energidrikgiganten.

- Jeg rejser tit til Leipzig, hvor der var en indledende modstand mod tabet af identitet. Selv nu er der et betragteligt antal fans, der modsætter sig Red Bulls engagement i klubben. Men over de seneste ti år, hvor jeg jævnligt har været i Leipzig, har jeg set mere accept på grund af den succes og de penge, de har bragt ind, siger Simon Chadwick.

- Det handler om identitet og den måde, folk ser deres forhold til deres klub. Vi ved, at det kan virke fremmedgørende for fans. De er ikke fans for at være en del af en multinational forretning. Men ofte i fodbold er det sådan, at succes nedbryder alle mulige barrierer, siger han.

- Jeg arbejder i Manchester. Se City-fansene: Mange accepterer ejerne fra Abu Dhabi, fordi klubben har haft stor succes.

Jan Bech Andersen afviste i går, at han havde været i kontakt med Red Bull. Brøndby IF oplyste senere i en meddelelse til børsen, at klubben har modtaget en række henvendelser fra udenlandske investorer, og hvis det udmønter sig i egentlige forhandlinger om at købe aktier, melder den det ud.

Læs også:Brøndby med udmelding: Får løbende henvendelser fra interesserede

Læs også:Brøndby-fans hænger bannere på stadion: 'Fuck Red Bull'

Læs også:Medie: Red Bull-ejer vil købe sig ind i Brøndby IF