Cho Gue-sung kommer til Superligaen som FC Midtjyllands nye førsteangriber, men han tager også til Danmark med en kolossal fanskare.
Han beundres ikke blot for sine evner på banen, men i Sydkorea er han også et ikon, som har prydet forsiderne på landets modemagasiner. 2,4 millioner mennesker følger ham på Instagram, og hos FC Midtjylland mærker man også et enormt højt engagement fra asiatiske brugere på klubbens sociale medier.
Angriberen er unægteligt en populær skikkelse i Asien, og da FC Midtjylland tirsdag eftermiddag spillede en testkamp mod FC Fredericia, som midtjyderne streamede via deres egen hjemmeside, havde flere asiatiske seere også fundet vej til skærmen til trods for, at Cho Gue-sung ikke var udtaget til kampen.
Det fortæller bare noget om, at de i Asien er vilde med FC Midtjyllands nye angriber, og det har klubbens kommercielle direktør, Jacob Jørgensen, også fundet ud af.
Da han mødte på arbejde onsdag morgen – dagen efter handlen blev offentliggjort – var det til en mail fra en ganske uventet kant.
– Jeg sidder lige nu og forhandler med et stort koreansk medieselskab, som ønsker at lave en aftale med os omkring salg af merchandise i Sydkorea og Japan. Jeg startede dialogen op denne morgen, så lige nu er det meget spændende, siger han til Tipsbladet.
Da Tipsbladet fangede Jacob Jørgensen over telefonen havde han netop returneret henvendelsen fra medieselskabet. FC Midtjylland er åbne overfor et samarbejde, men vejen dertil kræver arbejde.
– Det er altid sværere end som så at starte sådan et samarbejde op. Det er ikke gratis for os at sende trøjer til Sydkorea, da det koster noget at fragte dem, og der er også omkostninger forbundet med produktionen.
– Til sidst skal der også være økonomi tilbage til, at det overhovedet giver mening for alle parter, siger Jacob Jørgensen, der også fortæller, at det er disse udfordringer, som man lige nu er i gang med at undersøge.
Sydkoreanske Cho Gue-sung er en stor stjerne i hjemlandet. Han scorede to mål mod Ghana ved VM i Qatar, hvilket kun gjorde ham endnu mere populær (Foto: Getty Images).
FC Midtjyllands kommercielle direktør slår dog fast, at udsigten til en plads på det asiatiske marked er spændende.
– Det er et kæmpemarked, og hvis bare fem procent af Chos følgere på hans sociale medier synes, at det kunne være interessant at købe en trøje, så bliver det til mange penge. Men vi ved ikke, om det forholder sig sådan på nuværende tidspunkt. Det kan også være, at vi ender med at sælge to trøjer eller måske en million. Det er for tidligt at sige noget om, da vi først har startet forhandlingerne op nu.
Udover et kommercielt ben, der hedder merchandise, så ser Jacob Jørgensen også kommercielle muligheder i visningen af FC Midtjyllands europæiske kampe på den anden side af jorden.
– Der er vi ikke nået til endnu, men vi har en mediabroker i Hamburg, som skal sælges vores hjemmekamp i kvalifikationen til Conference League. Dem skal jeg selvfølgelig have skrevet til og fortalt, at de skal være opmærksomme på, at vi har et marked i Sydkorea.
Ud over at Cho Gue-sung har affødt flere kommercielle projekter, så bliver det også interessant at se om MCH Arena bliver propfyldt med asiatiske fans til klubbens første hjemmekamp.

Disse 8 spillere til salg i FC Barcelona

Engelsk klub vil kapre kæmpestjerne

Ajax smider matchbold i vanvittigt drama

Afsløring: Tjekkere vil have Villads Rasmussen

Dumper Rasmus Højlund

Viaplay henter ny sportschef

Dansk klubboss kan bane vejen for Frank-ansættelse

Efter fyringsrygter: Fuld opbakning til Rösler

Pønser på at købe Vavro – FCK scorer millioner

London-klub meldes varm på Kasper Dolberg

Dortmund køber Daniel Svensson permanent

Afsløring: AGF-stortalent får chancen i Portugal

‘Drømmetransfer’ – Liverpool meget tæt på stjerne

Heftig sommer i vente: Vil hente FCM-trio

Vil hente Eriksen – skal han også være træner?

Mobilen bimler og bamler: Det skal Riddersholm nu

Afviser klub – dansk interesse for Mustapha Bundu

Lang kontrakt og nyt topjob: Færdig med at flirte

Afsløring: FCN sælger Svensson i kæmpehandel

Brøndby-ejer får milliard-beløb i klubsalg

Søren Pedersen ny fodbolddirektør i Randers FC

Mikkel Kaufmann færdig i tysk klub

Forest-angriber i kunstig koma

Manchester United-stjerner utilfredse

Nægter at spille for Real Madrid igen

Drømmer om Superliga: Snart tiltræder stor profil

Massiv interesse for Kasper Dolberg

Supertalentets særlige kælenavn: Han elsker Vejle

Årets spiller i Superligaen? Han får ikke nok ros!

Bhoys sætter Dons på plads før pokalfinale

Landsholdsspiller i svime over Bo Henriksen

Nu jagter storklubber kæmpe Manchester United-flop

Afsløring: Så lang kontrakt får Köhlert i Brøndby

Smadrede 1. division: ‘Han har en vild pakke’

Så bliver det en røvsyg danskerfest

Superliga-profil er ombejlet – udskyder beslutning

Premier League-klub forsøgte Froholdt-kup

Kæmpe kærlighedserklæring til Brøndby

Pierre-Emile Højbjerg i stor hyldest

Dansk toptræner til AGF? ‘Han bor i byen’

Kæmpetransfer? Arsenal tilbyder kongeløn

– Det er bullshit, Jacob Neestrup!

Han kan blive Real Madrids første sommerindkøb

På vej væk? Dansker i stalden hos kæmpe agentfirma

Dansker smutter: ‘Ville end ikke forhandle med os’

Kenneth Perez revser danskerklub: ‘En skændsel’

Christian Eriksen åbner aktiviteter i Danmark

Tidligere Brøndby-træner dumper Eriksen og Højlund

Koster kassen at rykke ud af Superligaen

Kæmpe eufori: Det er helt grotesk, siger Arnesen

Svinede Schjelderup – Benfica-boss i kæmpe modvind

Rundens Hold i Superligaen – 30. runde

Supercomputer: Her er sandsynligheden for FCM-guld

Brøndby IF lander ny kæmpesponsor

Supercomputer: Vildt drama – disse to rykker ned