Monstersalg: FCK-boss blæst bagover

FC København har lanceret en ny tredjetrøje, der går som varmt brød. Faktisk kan det blive klubbens bedst sælgende trøje nogensinde.



FC København har lavet et hit ud over det sædvanlige.

Den 20. november lancerede FC København nemlig en ny tredjetrøje, der samme dag sprang alle rekorder i forhold til salg. På langceringsdagen havde trøjen solgt mere, end det samlede salg for nogen tredjetrøje i FCK henover en hel sæson.

I FC Københavns kommercielle afdeling jubler man over succesen, som kan nå helt nye højder i det nye år.

– Hvis vi sælger det, vi har bestilt hjem, så tror jeg, det bliver den bedst sælgende klubtrøje i Skandinavien. Det er mit bud, og den vil også have solgt mere end hjemmebanetrøjen. Med til historien hører selvfølgelig, at den hænger i butikker i store byer rundt omkring i Europa, siger kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove, til Tipsbladet.

Trøjen er blevet revet væk og er i de mest populære herrestørrelser udsolgt frem til februar. Ventelisten til at få fingre i en af trøjerne bliver kun længere og længere, forklarer direktøren, som har et bud på, hvorfor salget er så eksplosivt.

– Det varierer, hvor meget opmærksomhed en kampagne får, men den her har fået helt ekstrem positiv opmærksomhed. Folk synes, det er en flot måde at gøre det på, og at det er en velfortjent hyldest til de her mennesker, som har betydning for klubben.

Trøjen tager udgangspunkt i blandt andet de grønne og ikonsike københavnerbænke, hvilket farven vidner om. Derudover har man fået Thomas Delaney og Rudi Nielsen, enke til FC Københavns stifter Harald Nielsen, til at agere kampagnesøjler.

– Fodboldtrøjer er blevet et modefænomen. Du ser både amerikanske ikoner og europæiske kendisser gå i fodboldtrøjer, så når du rammer den rigtigt, er der et bredere publikum. Venezia er en af de klubber, som har været frontrunnere på det her. Vi har ikke direkte forsøgt at ramme modevejen med denne trøje, men mere den autentiske københavnerfortælling, siger Mikkel Grove.

Rudi Nielsen og Thomas Delaney på københavnerbænken, som trøjen er inspireret af. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Ny aftale med Adidas
FC København offentliggjorde tilbage i januar, at man havde landet en ny aftale med Adidas med fokus på unikt tøj og merchandise.

Tidligere har FC København haft en aftale med Adidas, hvor deres trøjer er blevet lavet ud fra en bestemt skabelon. Samme skabelon bruges til andres klubbers trøjer, hvor farver og mønstre er eneste forskel.

– Det, synes vi ikke, passer til vores DNA. Så vi har brugt noget tid på at forhandle med Adidas og er nu blevet rykket op på et niveau, hvor trøjerne bliver lavet specifikt til os. Vi briefer Adidas med vores ønsker, og så laver de et designoplæg. Derudover har vi en masse dygtige folk her, som er med til at lave en trøje som den her.

Med andre ord bliver FC Københavns trøjer lavet unikt til dem. Tredjetrøjen er første skud på stammen efter den nye aftale med Adidas.

– Trøjen har hængt i Paris, München, London og været til salg flere steder online, hvor den er fuldstændig udsolgt nu. Den har været i VOGUE (modemagasin, red.) og et britisk modemagasin, så på alle parametre har vi oplevet en interesse, som vi ikke har set før med en tredjetrøje.

Men hvorfor så ikke bare bestille flere trøjer hjem til at starte med, kan man spørge sig selv?

– Det er svært at spå om, hvor mange trøjer der skal bestilles. For vi kan også stå i den omvendte situation, hvor trøjen ikke sælger. Det er ikke godt for klimaet, og vi vil samtidig stå med et for stort varelager. Vi skal øve os i at ramme den rigtig, og det er svært at forudsige, hvor meget en fodboldtrøje sælger.

Mikkel Grove ønsker i øvrigt ikke at gå ned i tallene bag salget af trøjen.





Ekspert om Brøndby-stjerne: ‘Han får karantæne’


FC København vil købe sig ind i udenlandsk klub

Ekspert: 25.000 kroner lige ud af vinduet, FCM!

Stor debat: Nu kommenterer DBU derby-straffe

På røven over dansk stjerne: Havde brækspand med

Mulig straf til Steve Cooper: DBU lukker i

Drama i Madrid – vil ikke forlænge pga Xabi Alonso

Her er VAR-kommunikationen ved derby-straffe

Overraskende landsholdscomeback? Nu svarer dansker

Monstersalg? ‘Mange vil godt se ham i FCK’

Brøndby straffet – får stor bøde

AGF på rov i Hobro IK

Efter Tullberg-raseri – her er dommerens svar

Satme godt set, Jacob Neestrup!

Viaplay henter ny Superliga-chef hos DR

Snart færdig i Brøndby? ‘Er simpelthen for god’

Wolfsburg-chok: Var enige – men så hoppede han fra

Voldsomt hård Thomas Frank-kritik

Lars Friis får ikke stort job

Nicolai Vallys: Vi har pisse ondt i røven

I kødet på Cooper: Sorry, men hvad fanden er det?

Andreas Christensen i chokskifte?

Et sjældent syn i FC Midtjylland

FCM fyrer sportschef og træner på kvindeholdet

Varme rygter – nu kommenterer Steve Cooper

Randers FC – OB

Det peger mod udlandet for Thomas Jørgensen

Diskuteres heftigt – her er Neestrups svar

Rasmus Højlund involveret i Napoli-triumf

Vender hjem til AaB

– Umuligt at håndtere sådan et omklædningsrum

“Har set ham fra OB få karantæne”

‘Så tror jeg, han kan skifte væk fra FCK’

Her er listen: De bruger mest tid på dødbolde

Skørt optrin i Superliga-kamp: ‘Ikke så meget pis’

Kæmpe nedtur for Ohi Omoijuanfo

Brøndby-stjerne langer ud efter dommer

Neestrup: ‘Det er et rigtig godt Brøndby-hold’

Yuito Suzuki chokerer Bayern München

Tullberg raser: ‘Det er i øst og vest’

Thomas Frank siger undskyld

Guardiola frygter ikke stramt kampprogram

– Det havde været en større katastrofe

Fandt sig selv i derbykaos efter måneders modvind

Uhre kom på banen i stor skuffelse

Miserabelt i Manchester

‘Tæt på ren elendighed’

Sønderjyske slår FCM i sent drama

Franks tabte transferdrøm bomber Spurs i sænk

“Det gider vi overhovedet ikke at snakke om”

Var på vej ud inden afgørende derby-mål