Monstersalg: FCK-boss blæst bagover

FC København har lanceret en ny tredjetrøje, der går som varmt brød. Faktisk kan det blive klubbens bedst sælgende trøje nogensinde.



FC København har lavet et hit ud over det sædvanlige.

Den 20. november lancerede FC København nemlig en ny tredjetrøje, der samme dag sprang alle rekorder i forhold til salg. På langceringsdagen havde trøjen solgt mere, end det samlede salg for nogen tredjetrøje i FCK henover en hel sæson.

I FC Københavns kommercielle afdeling jubler man over succesen, som kan nå helt nye højder i det nye år.

– Hvis vi sælger det, vi har bestilt hjem, så tror jeg, det bliver den bedst sælgende klubtrøje i Skandinavien. Det er mit bud, og den vil også have solgt mere end hjemmebanetrøjen. Med til historien hører selvfølgelig, at den hænger i butikker i store byer rundt omkring i Europa, siger kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove, til Tipsbladet.

Trøjen er blevet revet væk og er i de mest populære herrestørrelser udsolgt frem til februar. Ventelisten til at få fingre i en af trøjerne bliver kun længere og længere, forklarer direktøren, som har et bud på, hvorfor salget er så eksplosivt.

– Det varierer, hvor meget opmærksomhed en kampagne får, men den her har fået helt ekstrem positiv opmærksomhed. Folk synes, det er en flot måde at gøre det på, og at det er en velfortjent hyldest til de her mennesker, som har betydning for klubben.

Trøjen tager udgangspunkt i blandt andet de grønne og ikonsike københavnerbænke, hvilket farven vidner om. Derudover har man fået Thomas Delaney og Rudi Nielsen, enke til FC Københavns stifter Harald Nielsen, til at agere kampagnesøjler.

– Fodboldtrøjer er blevet et modefænomen. Du ser både amerikanske ikoner og europæiske kendisser gå i fodboldtrøjer, så når du rammer den rigtigt, er der et bredere publikum. Venezia er en af de klubber, som har været frontrunnere på det her. Vi har ikke direkte forsøgt at ramme modevejen med denne trøje, men mere den autentiske københavnerfortælling, siger Mikkel Grove.

Rudi Nielsen og Thomas Delaney på københavnerbænken, som trøjen er inspireret af. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Ny aftale med Adidas
FC København offentliggjorde tilbage i januar, at man havde landet en ny aftale med Adidas med fokus på unikt tøj og merchandise.

Tidligere har FC København haft en aftale med Adidas, hvor deres trøjer er blevet lavet ud fra en bestemt skabelon. Samme skabelon bruges til andres klubbers trøjer, hvor farver og mønstre er eneste forskel.

– Det, synes vi ikke, passer til vores DNA. Så vi har brugt noget tid på at forhandle med Adidas og er nu blevet rykket op på et niveau, hvor trøjerne bliver lavet specifikt til os. Vi briefer Adidas med vores ønsker, og så laver de et designoplæg. Derudover har vi en masse dygtige folk her, som er med til at lave en trøje som den her.

Med andre ord bliver FC Københavns trøjer lavet unikt til dem. Tredjetrøjen er første skud på stammen efter den nye aftale med Adidas.

– Trøjen har hængt i Paris, München, London og været til salg flere steder online, hvor den er fuldstændig udsolgt nu. Den har været i VOGUE (modemagasin, red.) og et britisk modemagasin, så på alle parametre har vi oplevet en interesse, som vi ikke har set før med en tredjetrøje.

Men hvorfor så ikke bare bestille flere trøjer hjem til at starte med, kan man spørge sig selv?

– Det er svært at spå om, hvor mange trøjer der skal bestilles. For vi kan også stå i den omvendte situation, hvor trøjen ikke sælger. Det er ikke godt for klimaet, og vi vil samtidig stå med et for stort varelager. Vi skal øve os i at ramme den rigtig, og det er svært at forudsige, hvor meget en fodboldtrøje sælger.

Mikkel Grove ønsker i øvrigt ikke at gå ned i tallene bag salget af trøjen.



Her kan du se VM-lodtrækningen

Fortjent, Franculino – skift til denne klub!

Skidt melding: Brøndby-stjerne syg

Bringer meganavn i spil som Bo Henriksen-afløser

Ny assistenttræner på vej til AGF?

Rekordsalg: ‘Brøndby kan få dette beløb for ham’

– Det har man nok aldrig set før

De er klar til at købe Mohamed Salah

Her er fire bud på Bo Henriksens næste job

FC Fredericia – OB

Dansk cheftræner sættes i forbindelse med Augsburg

Kenneth Perez giver interview til Playboy

Helt vildt: Vingegaard får det til at eksplodere

Voldsomt imponeret af Superliga-træner

Saver United-stjerne over

– Jammerligt og forfærdeligt at se på!

Donald Trump vinder pris til VM-lodtrækning

Slagtes: ‘Det er bullshit – han ødelægger ham!’

Ikke sket siden Kamil Wilczek

Afsløring: Topklubber i dialog om hurtig dansker

Tabte kun til FCM: Nu går han på pension igen

FCK med tilbud – nu vil de have ham

Jonas Wind er i København

Griner af AaB-rygte

Neestrup bruger Thomas Jørgensen som eksempel

Thomas Delaney: ‘Jeg tror, det er folk der better’

Fem europæiske storklubber til pokalbrag i Herning

Vil gøre alt for at hente FC København-profil

Klar besked: ‘Giver absolut ingen mening’

– Det er Benjamin Schmedes’ allerstørste juleønske

Sker fredag aften: Sjældent syn for Danmark

– Det er en skændsel mod Bo Henriksen!

Dybt skuffet og trist

Chok tæt på EM: Dansk verdensstjerne skadet

Jacob Neestrup: ‘Dominik Sarapata er i fremgang’

Stor derby-bøde til FC København

Sådan fungerer lodtrækningen til VM

Jimmy Nielsen ansat som cheftræner i USA

Kryptisk Jonas Vingegaard: Ingen kommentar

Anders Holch Povlsen bliver IKKE ny klubejer

Manchester United dummede sig mod West Ham

Slagter Superligaklub: ‘Jeg har bange anelser’

DBU giver fans fem års karantæne

Fifa forventes at give Donald Trump fredspris

Frank ser frem til specielt opgør mod Brentford

Amorim kritiserer Uniteds mangel på kynisme

Her er Victor Nelsson blandt Europas bedste

Brest moser mandefaldsramte Monaco

Her er de tidligere vindere af Efterårets Profil

FCN-stjerne revser: ‘Meget utilfredsstillende’