FC København har lavet et hit ud over det sædvanlige.
Den 20. november lancerede FC København nemlig en ny tredjetrøje, der samme dag sprang alle rekorder i forhold til salg. På langceringsdagen havde trøjen solgt mere, end det samlede salg for nogen tredjetrøje i FCK henover en hel sæson.
I FC Københavns kommercielle afdeling jubler man over succesen, som kan nå helt nye højder i det nye år.
– Hvis vi sælger det, vi har bestilt hjem, så tror jeg, det bliver den bedst sælgende klubtrøje i Skandinavien. Det er mit bud, og den vil også have solgt mere end hjemmebanetrøjen. Med til historien hører selvfølgelig, at den hænger i butikker i store byer rundt omkring i Europa, siger kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove, til Tipsbladet.
Trøjen er blevet revet væk og er i de mest populære herrestørrelser udsolgt frem til februar. Ventelisten til at få fingre i en af trøjerne bliver kun længere og længere, forklarer direktøren, som har et bud på, hvorfor salget er så eksplosivt.
– Det varierer, hvor meget opmærksomhed en kampagne får, men den her har fået helt ekstrem positiv opmærksomhed. Folk synes, det er en flot måde at gøre det på, og at det er en velfortjent hyldest til de her mennesker, som har betydning for klubben.
Trøjen tager udgangspunkt i blandt andet de grønne og ikonsike københavnerbænke, hvilket farven vidner om. Derudover har man fået Thomas Delaney og Rudi Nielsen, enke til FC Københavns stifter Harald Nielsen, til at agere kampagnesøjler.
– Fodboldtrøjer er blevet et modefænomen. Du ser både amerikanske ikoner og europæiske kendisser gå i fodboldtrøjer, så når du rammer den rigtigt, er der et bredere publikum. Venezia er en af de klubber, som har været frontrunnere på det her. Vi har ikke direkte forsøgt at ramme modevejen med denne trøje, men mere den autentiske københavnerfortælling, siger Mikkel Grove.

Ny aftale med Adidas
FC København offentliggjorde tilbage i januar, at man havde landet en ny aftale med Adidas med fokus på unikt tøj og merchandise.
Tidligere har FC København haft en aftale med Adidas, hvor deres trøjer er blevet lavet ud fra en bestemt skabelon. Samme skabelon bruges til andres klubbers trøjer, hvor farver og mønstre er eneste forskel.
– Det, synes vi ikke, passer til vores DNA. Så vi har brugt noget tid på at forhandle med Adidas og er nu blevet rykket op på et niveau, hvor trøjerne bliver lavet specifikt til os. Vi briefer Adidas med vores ønsker, og så laver de et designoplæg. Derudover har vi en masse dygtige folk her, som er med til at lave en trøje som den her.
Med andre ord bliver FC Københavns trøjer lavet unikt til dem. Tredjetrøjen er første skud på stammen efter den nye aftale med Adidas.
– Trøjen har hængt i Paris, München, London og været til salg flere steder online, hvor den er fuldstændig udsolgt nu. Den har været i VOGUE (modemagasin, red.) og et britisk modemagasin, så på alle parametre har vi oplevet en interesse, som vi ikke har set før med en tredjetrøje.
Men hvorfor så ikke bare bestille flere trøjer hjem til at starte med, kan man spørge sig selv?
– Det er svært at spå om, hvor mange trøjer der skal bestilles. For vi kan også stå i den omvendte situation, hvor trøjen ikke sælger. Det er ikke godt for klimaet, og vi vil samtidig stå med et for stort varelager. Vi skal øve os i at ramme den rigtig, og det er svært at forudsige, hvor meget en fodboldtrøje sælger.
Mikkel Grove ønsker i øvrigt ikke at gå ned i tallene bag salget af trøjen.

Danske Bank efterlyser tidligere Brøndby-angriber

Formstærke Frankfurt moser Mainz i Rhinderby

FC Midtjylland – AGF

Han er Kent Nielsens kæledægge

Groteske scener: Blæser i dommerens fløjte

Yussuf Poulsen saboterer Bayerns mesterskabsfest

To FCK-stjerner klar til derby

Jesper Sørensen jubler: ‘Det har været fantastisk’

Afslører venskab: Brøndby-stjerne hjalp mig meget

Andreas Maxsø om Brøndby: ‘Det helt rigtige valg’

Silkeborg IF – Vejle Boldklub

De må vente minimum en uge på Superliga-oprykning

Lyngby Boldklub – Viborg FF

Dette er faktisk værre end Ramajs skalle

‘Så ville Dolberg spille for Real Madrid i dag’

Han er ny sportschef i Esbjerg fB

Afsløring: Andrew Hjulsager forlader Gent

Jeg har mistet troen på overlevelse i Superligaen

Trods 3-3: Strategisk brøler til 100 mio, Brøndby!

Brian Riemer melder ud om Andreas Christensen

Stor undren – hvad er gået galt for Jens Stage?

FC København henter ny topboss

Rivaler spærrede øjnene op: FCM-aftale er slut

Tager tykt pis på Wolfsburg-rygte

Færdig i FCK

‘Plejer ikke at være symptomatisk på AGF’

Bretonere kan udnytte Toulouse-deroute

Sådan bliver Brøndby mester, men…

Hullet defensiv organisation frustrerer FCN-træner

Udlejet AGF’er tabte hovedet og så rødt

Sørensen sendte Messi ud: ‘Det rangerer højt’

– Rigtig mange samtaler med Neestrup om det

FCMs hede Europa-drøm: Semifinale absolut opnåelig

Dét kan de tjene millioner på

Kæmpe succes – kan sikre FCM stort millionbeløb

‘Jeg kan kun tage hatten af for det han har gjort’

Superliga-boss svarer Frederik Birk igen

Svensk eventyr kan sende millioner til Brøndby

FC København har Arsenal-angriber i kikkerten

Åben for skifte

Får Barcelona-comeback efter syv måneder

Afsløring: Frankfurt forøger jagt på Kvistgaarden

Vrisser ad journalist: Kender du reglerne?

Ekspert undrer sig over dommervalg til Brøndby-FCK

Thomas Frank: ‘Penge er afgørende’

Ophedet stemning: – Vi giver hånden bagefter

Thomas Gravesen slagter Real Madrid: ‘En skamplet’

Han vender tilbage til AGF

Falsk Bo Henriksen-historie i omløb

Afsløring: Vejle Boldklub forlænger med Lasse Flø

Manchester United henter fransk angriber

Skræksæson: Løntung dansker meldes på vej væk

På vej tilbage til FC Midtjylland?

FCK-rivaler savler over German Onugkha