FC København har lavet et hit ud over det sædvanlige.
Den 20. november lancerede FC København nemlig en ny tredjetrøje, der samme dag sprang alle rekorder i forhold til salg. På langceringsdagen havde trøjen solgt mere, end det samlede salg for nogen tredjetrøje i FCK henover en hel sæson.
I FC Københavns kommercielle afdeling jubler man over succesen, som kan nå helt nye højder i det nye år.
– Hvis vi sælger det, vi har bestilt hjem, så tror jeg, det bliver den bedst sælgende klubtrøje i Skandinavien. Det er mit bud, og den vil også have solgt mere end hjemmebanetrøjen. Med til historien hører selvfølgelig, at den hænger i butikker i store byer rundt omkring i Europa, siger kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove, til Tipsbladet.
Trøjen er blevet revet væk og er i de mest populære herrestørrelser udsolgt frem til februar. Ventelisten til at få fingre i en af trøjerne bliver kun længere og længere, forklarer direktøren, som har et bud på, hvorfor salget er så eksplosivt.
– Det varierer, hvor meget opmærksomhed en kampagne får, men den her har fået helt ekstrem positiv opmærksomhed. Folk synes, det er en flot måde at gøre det på, og at det er en velfortjent hyldest til de her mennesker, som har betydning for klubben.
Trøjen tager udgangspunkt i blandt andet de grønne og ikonsike københavnerbænke, hvilket farven vidner om. Derudover har man fået Thomas Delaney og Rudi Nielsen, enke til FC Københavns stifter Harald Nielsen, til at agere kampagnesøjler.
– Fodboldtrøjer er blevet et modefænomen. Du ser både amerikanske ikoner og europæiske kendisser gå i fodboldtrøjer, så når du rammer den rigtigt, er der et bredere publikum. Venezia er en af de klubber, som har været frontrunnere på det her. Vi har ikke direkte forsøgt at ramme modevejen med denne trøje, men mere den autentiske københavnerfortælling, siger Mikkel Grove.

Ny aftale med Adidas
FC København offentliggjorde tilbage i januar, at man havde landet en ny aftale med Adidas med fokus på unikt tøj og merchandise.
Tidligere har FC København haft en aftale med Adidas, hvor deres trøjer er blevet lavet ud fra en bestemt skabelon. Samme skabelon bruges til andres klubbers trøjer, hvor farver og mønstre er eneste forskel.
– Det, synes vi ikke, passer til vores DNA. Så vi har brugt noget tid på at forhandle med Adidas og er nu blevet rykket op på et niveau, hvor trøjerne bliver lavet specifikt til os. Vi briefer Adidas med vores ønsker, og så laver de et designoplæg. Derudover har vi en masse dygtige folk her, som er med til at lave en trøje som den her.
Med andre ord bliver FC Københavns trøjer lavet unikt til dem. Tredjetrøjen er første skud på stammen efter den nye aftale med Adidas.
– Trøjen har hængt i Paris, München, London og været til salg flere steder online, hvor den er fuldstændig udsolgt nu. Den har været i VOGUE (modemagasin, red.) og et britisk modemagasin, så på alle parametre har vi oplevet en interesse, som vi ikke har set før med en tredjetrøje.
Men hvorfor så ikke bare bestille flere trøjer hjem til at starte med, kan man spørge sig selv?
– Det er svært at spå om, hvor mange trøjer der skal bestilles. For vi kan også stå i den omvendte situation, hvor trøjen ikke sælger. Det er ikke godt for klimaet, og vi vil samtidig stå med et for stort varelager. Vi skal øve os i at ramme den rigtig, og det er svært at forudsige, hvor meget en fodboldtrøje sælger.
Mikkel Grove ønsker i øvrigt ikke at gå ned i tallene bag salget af trøjen.
Avis: Storklub smider kæmpe FCK-flop på porten
TOPNYHED
Storroser dansker: ‘En af de fem bedste i verden’
TIPSBLADET SPECIAL
Her er 10 udlandsdanskere, der kan vende hjem
TOPNYHED
Blæst bagover af dansker: ‘Ødelægger modstanderne’
MEDIE
Meget tæt på at hente Pione Sisto
TOPNYHED
Omskoler dansker: Han er virkelig fantastisk
TOPNYHED
– Froholdt skifter helt sikkert dertil
TOPNYHED
Italienske medier hylder ham
TOPNYHED
Fælder hård Schmeichel-dom
TOPNYHED
Jan Mølby kritisk: De har gamblet og ramt forbi
Fremhæver dansk klub: Det bedste eksempel
TOPNYHED
Dansker langer ud efter Ruben Amorim
EKSKLUSIVT
Superliga-klub får penge hver gang, han scorer
MEDIE
Fælder dom over Norwich-danskere
TRANSFERPLANEN
Køb Vallys-klon, før det er for sent!
MEDIE
Dansker fremhæves af stort tysk medie
Tidl. BIF-spiller afslører langt sygdomsforløb
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN henter ny profil på lang kontrakt
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC Nordsjælland sælger Rocco Ascone
HELT VILDT
Kæmpetransfer? 1,7 mia. for tidl. Superliga-bomber
HELT VILDT
Går hårdt til Thomas Frank: “Sig op”
HELT VILDT
Vild spådom: Kan nå Rodgers’ og Marescas niveau
MEDIE
FC København misser denne midtbane-stjerne
NYHEDER
Nartey blæser alt modstand til vægs
TIPSBLADET SPECIAL
Her er Superligaens 5 bedste angribere
MEDIE
FCK tager stor Amin Chiakha-beslutning
HELT VILDT
Ståle Solbakken afslører hemmelig samtale
TOPNYHED
Hylder dansker: ‘Den største lige nu’
TRANSFER
Superliga-profil er eftertragtet – nu reagerer han
NYHEDER
Dansker på røven: Nogle af dem er crazy-gode
FANKLUBBEN
Det er til dumpekarakter
TOPNYHED
Dansk profil undrer sig – har ikke hørt fra Riemer
AVIS
Så meget betaler de for Oscar Fraulo
Arteta kan godt lide Arsenals “mange problemer”
Arsenal tager førstepladsen tilbage
Liverpool vinder – endelig scorede stjernen
HELT VILDT
Rystet efter kollision med dansker: Chokerende
NYHEDER
Fransk pletskud holder liv i Citys sejrsstime
NYHEDER
Oliver Sørensen blev matchvinder for Parma
AVIS
Rangerer Eriksen over superstjerner
Mikel Arteta: ‘Vi har savnet ham meget’
Ellevild Patrick Dorgu: ‘Fantastisk!’
Guardiola: Spillerne er utroligt disciplinerede
INTERVIEW
Direktør slår fast: De to koster mere end 100 mio.
DAGENS SPILFORSLAG
Scoringsfattig subtopkamp på Stamford
NYHEDER
Dorgu blev helten for Manchester United
HELT VILDT
Hold da op – den er helt gal
NYHEDER
Salah blev helten for Egypten
TOPNYHED
FCK-hovedpine: “Det er frustrerende”
TRANSFER