Monstersalg: FCK-boss blæst bagover

FC København har lanceret en ny tredjetrøje, der går som varmt brød. Faktisk kan det blive klubbens bedst sælgende trøje nogensinde.



FC København har lavet et hit ud over det sædvanlige.

Den 20. november lancerede FC København nemlig en ny tredjetrøje, der samme dag sprang alle rekorder i forhold til salg. På langceringsdagen havde trøjen solgt mere, end det samlede salg for nogen tredjetrøje i FCK henover en hel sæson.

I FC Københavns kommercielle afdeling jubler man over succesen, som kan nå helt nye højder i det nye år.

– Hvis vi sælger det, vi har bestilt hjem, så tror jeg, det bliver den bedst sælgende klubtrøje i Skandinavien. Det er mit bud, og den vil også have solgt mere end hjemmebanetrøjen. Med til historien hører selvfølgelig, at den hænger i butikker i store byer rundt omkring i Europa, siger kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove, til Tipsbladet.

Trøjen er blevet revet væk og er i de mest populære herrestørrelser udsolgt frem til februar. Ventelisten til at få fingre i en af trøjerne bliver kun længere og længere, forklarer direktøren, som har et bud på, hvorfor salget er så eksplosivt.

– Det varierer, hvor meget opmærksomhed en kampagne får, men den her har fået helt ekstrem positiv opmærksomhed. Folk synes, det er en flot måde at gøre det på, og at det er en velfortjent hyldest til de her mennesker, som har betydning for klubben.

Trøjen tager udgangspunkt i blandt andet de grønne og ikonsike københavnerbænke, hvilket farven vidner om. Derudover har man fået Thomas Delaney og Rudi Nielsen, enke til FC Københavns stifter Harald Nielsen, til at agere kampagnesøjler.

– Fodboldtrøjer er blevet et modefænomen. Du ser både amerikanske ikoner og europæiske kendisser gå i fodboldtrøjer, så når du rammer den rigtigt, er der et bredere publikum. Venezia er en af de klubber, som har været frontrunnere på det her. Vi har ikke direkte forsøgt at ramme modevejen med denne trøje, men mere den autentiske københavnerfortælling, siger Mikkel Grove.

Rudi Nielsen og Thomas Delaney på københavnerbænken, som trøjen er inspireret af. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Ny aftale med Adidas
FC København offentliggjorde tilbage i januar, at man havde landet en ny aftale med Adidas med fokus på unikt tøj og merchandise.

Tidligere har FC København haft en aftale med Adidas, hvor deres trøjer er blevet lavet ud fra en bestemt skabelon. Samme skabelon bruges til andres klubbers trøjer, hvor farver og mønstre er eneste forskel.

– Det, synes vi ikke, passer til vores DNA. Så vi har brugt noget tid på at forhandle med Adidas og er nu blevet rykket op på et niveau, hvor trøjerne bliver lavet specifikt til os. Vi briefer Adidas med vores ønsker, og så laver de et designoplæg. Derudover har vi en masse dygtige folk her, som er med til at lave en trøje som den her.

Med andre ord bliver FC Københavns trøjer lavet unikt til dem. Tredjetrøjen er første skud på stammen efter den nye aftale med Adidas.

– Trøjen har hængt i Paris, München, London og været til salg flere steder online, hvor den er fuldstændig udsolgt nu. Den har været i VOGUE (modemagasin, red.) og et britisk modemagasin, så på alle parametre har vi oplevet en interesse, som vi ikke har set før med en tredjetrøje.

Men hvorfor så ikke bare bestille flere trøjer hjem til at starte med, kan man spørge sig selv?

– Det er svært at spå om, hvor mange trøjer der skal bestilles. For vi kan også stå i den omvendte situation, hvor trøjen ikke sælger. Det er ikke godt for klimaet, og vi vil samtidig stå med et for stort varelager. Vi skal øve os i at ramme den rigtig, og det er svært at forudsige, hvor meget en fodboldtrøje sælger.

Mikkel Grove ønsker i øvrigt ikke at gå ned i tallene bag salget af trøjen.





På vej til FCK? ‘Kongen af afslutninger!’

AGF henter ‘sensation’ for næsen af Man Utd

Voldsom Froholdt-spådom: Tæt på transferrekord

Gidsel skriver historie – den første nogensinde

Neestrup jubler: ‘Noget af det største’

Moukoko trækker overskrifter i udlandet

Tæt på dansk kæmpetransfer – her er hans løn

Cooper åbner op om sit forhold til Daniel Wass

Stort spansk medie fremhæver William Clem

Gravesen jubler over FCK: ‘Det er vanvittigt’

Vild med ny Eriksen-løsning

FC København interesseret i denne angriber

Kæmpetransfer: ‘Jeg er virkelig imponeret’

Maxsø melder ud om fremtidsplaner

Danske kongekasser sikrer Ajax’ sejr

Brøndbys store karantænemareridt

Roser Wass-beslutning: ‘Han er frygtløs’

Spørgsmål sværmer om Pytlick – vil koste millioner

Fyret i AaB – nu kan han lande helt vildt job 

Køber sig ind i dansk klub

Jacob Neestrup med klokkeklar Delaney-besked

FCM-stjerne færdig for i år

Peger på mulig gave til FCK

Nu er der nyt – var til møde med FCK mandag

De vil hente Andreas Maxsø

Fik kun 18 minutter – Pohl færdig i topklub

Trist Kvistgaarden-melding

Thomas Thomasberg: Det koster Franculino

Lothar Matthaüs storroser dansker

– Noget af det dummeste, jeg nogensinde har set

FC København tager vild sejr i Champions League

Bliver Slot fyret? Vildt navn bringes i spil

Rigtig dårlig melding

– Ville være godt med en mere pålidelig målmand

Medie: Her skal Mikael Uhre sandsynligvis hen

Ikke FCM – Dortmund-talent tæt på ny klub

Cooper har italesat stort Ambæk- og Nartey-dilemma

‘Jeg har det ikke særlig godt’

Roony Bardghji overrasker Michael Laudrup

Store ændringer: Her er Coopers transferplan

Voldelig FCM-fan anholdt: Gemte på hemmelighed

Medier i svime: ‘Millioner godt givet ud!’

Revser stjerner: ‘Skidt!’

Storklub ansætter kvinde som sportsdirektør

Pogba investerer i kamelvæddeløb

Udpeger: Her kan FCK straffe os

Her kan du se Villarreal mod FC København

Dansk stjerne kan vinde stor pris

Bekræfter millionbud på dansker

Frank ser stærke muligheder for CL-avancement