Monstersalg: FCK-boss blæst bagover

FC København har lanceret en ny tredjetrøje, der går som varmt brød. Faktisk kan det blive klubbens bedst sælgende trøje nogensinde.



FC København har lavet et hit ud over det sædvanlige.

Den 20. november lancerede FC København nemlig en ny tredjetrøje, der samme dag sprang alle rekorder i forhold til salg. På langceringsdagen havde trøjen solgt mere, end det samlede salg for nogen tredjetrøje i FCK henover en hel sæson.

I FC Københavns kommercielle afdeling jubler man over succesen, som kan nå helt nye højder i det nye år.

– Hvis vi sælger det, vi har bestilt hjem, så tror jeg, det bliver den bedst sælgende klubtrøje i Skandinavien. Det er mit bud, og den vil også have solgt mere end hjemmebanetrøjen. Med til historien hører selvfølgelig, at den hænger i butikker i store byer rundt omkring i Europa, siger kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove, til Tipsbladet.

Trøjen er blevet revet væk og er i de mest populære herrestørrelser udsolgt frem til februar. Ventelisten til at få fingre i en af trøjerne bliver kun længere og længere, forklarer direktøren, som har et bud på, hvorfor salget er så eksplosivt.

– Det varierer, hvor meget opmærksomhed en kampagne får, men den her har fået helt ekstrem positiv opmærksomhed. Folk synes, det er en flot måde at gøre det på, og at det er en velfortjent hyldest til de her mennesker, som har betydning for klubben.

Trøjen tager udgangspunkt i blandt andet de grønne og ikonsike københavnerbænke, hvilket farven vidner om. Derudover har man fået Thomas Delaney og Rudi Nielsen, enke til FC Københavns stifter Harald Nielsen, til at agere kampagnesøjler.

– Fodboldtrøjer er blevet et modefænomen. Du ser både amerikanske ikoner og europæiske kendisser gå i fodboldtrøjer, så når du rammer den rigtigt, er der et bredere publikum. Venezia er en af de klubber, som har været frontrunnere på det her. Vi har ikke direkte forsøgt at ramme modevejen med denne trøje, men mere den autentiske københavnerfortælling, siger Mikkel Grove.

Rudi Nielsen og Thomas Delaney på københavnerbænken, som trøjen er inspireret af. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Ny aftale med Adidas
FC København offentliggjorde tilbage i januar, at man havde landet en ny aftale med Adidas med fokus på unikt tøj og merchandise.

Tidligere har FC København haft en aftale med Adidas, hvor deres trøjer er blevet lavet ud fra en bestemt skabelon. Samme skabelon bruges til andres klubbers trøjer, hvor farver og mønstre er eneste forskel.

– Det, synes vi ikke, passer til vores DNA. Så vi har brugt noget tid på at forhandle med Adidas og er nu blevet rykket op på et niveau, hvor trøjerne bliver lavet specifikt til os. Vi briefer Adidas med vores ønsker, og så laver de et designoplæg. Derudover har vi en masse dygtige folk her, som er med til at lave en trøje som den her.

Med andre ord bliver FC Københavns trøjer lavet unikt til dem. Tredjetrøjen er første skud på stammen efter den nye aftale med Adidas.

– Trøjen har hængt i Paris, München, London og været til salg flere steder online, hvor den er fuldstændig udsolgt nu. Den har været i VOGUE (modemagasin, red.) og et britisk modemagasin, så på alle parametre har vi oplevet en interesse, som vi ikke har set før med en tredjetrøje.

Men hvorfor så ikke bare bestille flere trøjer hjem til at starte med, kan man spørge sig selv?

– Det er svært at spå om, hvor mange trøjer der skal bestilles. For vi kan også stå i den omvendte situation, hvor trøjen ikke sælger. Det er ikke godt for klimaet, og vi vil samtidig stå med et for stort varelager. Vi skal øve os i at ramme den rigtig, og det er svært at forudsige, hvor meget en fodboldtrøje sælger.

Mikkel Grove ønsker i øvrigt ikke at gå ned i tallene bag salget af trøjen.





Manchester City klar til semifinale

Klar med 5,5 millioner kroner i løn

Vender han hjem til FCK? Nu er der nyt

Alle Superliga-klubber eksploderer – undtagen FCK

Medier i svime: Den bedste!

Jagtet af Brøndby – nu er der nyt

Dansker færdig i Ajax?

Brøndby takker nej til to spillere

– De skal købe ‘AC’ og Hjulmand!

Afsløring: Markus Uglebjerg tæt på AGF

Hurtigløber rygtet til FCK: ‘Oplagt skifte!’

Perfekt match? Foreslår vild FC Midtjylland-handel

Konen spottet – Lewandowski i dialog med ny klub

Kan købe dansker for 97 millioner kroner

Kæmpetransfer? Jens Stage spøger i Premier League

Afslører drøm: ‘Det kunne være meget sjovt!’

Efter Lerager-handel – transferbombe meldes på vej

Brøndby bekræfter salg

Stor interesse: Kæmpeklub vil have Højbjerg

Mads P. langer ud: ‘Burde holde deres kæft!’

Tager transferbeslutning: Dropper stjerneangriber

‘En af sæsonens bedste transfers’

FCK-direktør: ‘Ikke et stolt øjeblik af mig’

Helt vildt! ‘En af de værste handler nogensinde’

Hård kritik af FC København-stjerne

Afsløring: FCN køber vidundertalentet Leo Dorsin

Ingen tvivl: AGF bør købe rivalens skarpe angriber

Afsløring: Her er prisen på Brøndby-spiller

Der arbejdes på Bo Svensson-retur

Ren gift for Thomas Frank? ‘Imod kodeks’

Manchester United rasende

Sindssyg udvikling – kun overgået af Dorgu og Clem

Afsløring: Præsenterer Brøndby-spiller meget snart

Ambitionerne er helt vilde: Det skal Lerager opnå

Afsløring: Lukas Lerager skifter til Widzew Lodz

Afsløring: FC København rykker Viktor Dadason op 

Aldrig set før

Kæmpe forskelle – her er Table of Justice 

Holger Rune råbte op – nu kommer særlig regel

Ekspert: Kig på disse trænere, FCK

Mens vi venter på Godo

FC Københavns søsterklub henter spændende spiller

Præmiepuljen stiger – så meget får VM-vinderen

Pønser på Niels Frederiksen-forhandlinger

‘En fodboldmæssig katastrofe’

Albert Grønbæk skifter agent

FCK overvejer januarkøb af Isak Brusberg

Helt vildt: Nu knuser Leragers klub transferrekord

Vingegaard, Gidsel og Mads Pedersen i duel

Superfriserne kan drille i Rotterdam