Video : Tipsbladet
Superliga

OB vil gøre som FCK - men indtil nu står der bare minusser på kontoen

Selskabet bag OB vil gerne tjene gode penge på hoteldrift, koncerter og bespisning, så der er noget at tære på, når fodboldklubben laver underskud. De første ti år har der bare ikke været nogle overskud at bruge, og nu må lokal rigmand skyde penge i selskabet igen. Interview med direktøren.

FC København gør det. Silkeborg IF gør det. I OB prøver de at gøre det: tjene penge på alt muligt andet end fodbold, så der er noget at tære på, når den utilregnelige fodboldforretning går i minus. Der er bare ét problem. Det lykkes ikke.

Odense Sport & Event, som selskabet bag OB hedder, har haft et underskud på sine foregående ti årsregnskaber. Senest i fredags, hvor minusset lød på 38 millioner. Den slags skaber huller i kassen, og dem må man jo så fylde ud, hvis man kan. Det gør aktionærerne ved lægge 60 millioner i kassen.

Pengene skal dog ikke gå til det nye klubhus, som OB præsenterede nærmest samtidig med regnskabet, forklarer administrerende direktør Enrico Enrico Augustinus.

- Pengene er ikke øremærket til noget, men for at sikre fremtiden. Selv om man bygger et Superliga-hus, afskriver man det over 20-30 år, så det har ikke så stor indflydelse på det enkelte regnskabsår. Isoleret set har de to ting ikke specielt meget med hinanden at gøre. Superliga-huset har vi arbejdet på i fire år, og der har været en række komplikationer. At de ting falder på plads nu, kunne i princippet lige så godt have sket om tre måneder, siger han til tipsbladet.dk.

- Vi har ikke siddet med en lommeregner og øremærket de 60 millioner. Det er et spørgsmål om arbejdsro.

Det sidste betyder kort og godt, at Odense Sport & Event skal bruge pengene for at lappe hullet i kassen og sikre den videre drift. 

- Når man laver et ordentlig hul i jorden, gnaver det en pæn del af egenkapitalen af. Når vi tilfører kapital til egenkapitalen, handlet det om fortsat arbejdsro for at fortsætte forretningen. De huller skulle gerne være lukket, siger Enrico Augustinus og fortæller, at pengene langt hen ad vejen kommer OB til gode.

- Når vi har valgt at drive forretning som koncern, er det som udgangspunkt en kapitaludvidelse til koncernen. Men i og med vi siger, at fire af de dem forretningsben skal være overskudsgivende, har de fire andre ikke brug for en kapitaludvidelse, så på den måde er det mest for at gavne fodbolddelen.

De 60 millioner kroner kommer fra selskabets eksisterende aktionærer, lød det i sidste uges pressemeddelelse. De flest af dem fra hovedaktionær Niels Thorborg, fortæller direktøren.

Også i 2012, 2015 og 2016 måtte Thorborg og co. lægge millioner i kassen, og lægger man det sammen med de ti underskud på stribe, tegner der sig et billede af en forretning, der har svært ved at løbe rundt. Så er det ikke på tide, at Odense Sport & Event fremviser et plus?

- Jeg kan ikke udtale mig om, hvornår vi laver overskud. Hvis man er vant til at arbejde med fodbold, kan man også høre andre klubber og byer fortælle, at fodbold kan være en dyr hobby at have. Vi har investeret tungt i 2018 i andre forretningsområder, som gerne skal give et afkast, så det giver en bedre balance, siger direktør Augustinus.

- Selv om jeg har været på mange Excel-kurser, er jeg endnu ikke stødt på en formel for at skabe overskud i en Superliga-klub. Hvis jeg finder den, skal du være den første, jeg ringer til. Vi vil gerne skabe bedre balance, og det arbejder vi rigtig hårdt på.

Det arbejde bliver hjulpet på vej af, at OB har klaret sig godt i denne sæson og med sin aktuelle tredjeplads får en del flere tv-penge end for et år siden. Samtidig er holdet klar til pokalsemifinalen, og Enrico Augustinus forventer et regnskab med "et markant forbedret resultat i 2019" i forhold til underskuddet i fjor.

Men som OB ved lige så godt som deres kollegaer i Aalborg, Århus og alle andre byer med ustabilie fodboldhold, varierer indtægterne år for år. Så de vil gerne nå til et punkt, hvor de kan tjene penge på hoteldriften, cateringvirksomheden og koncerterne, som så kan dække hullerne, når det går dårligt for OB. Lidt ligesom de gør i FC København og Silkeborg IF.

- Ja, det er rigtigt forstået. Jeg har dyb respekt for Silkeborg, der laver tre gode salg og et overskud på fodbolddelen. For vores vedkommende er det et spørgsmål om at skabe bedre en balance, siger direktør Enrico Augustinus.

Hvad skal det sige?

- At det ikke bliver så dyr en hobby for aktionærerne. En bedre balance mellem udgifter og indtægter.