Brøndby IF siger med al sandsynlighed farvel til polske Mateusz Kowalczyk i sommerens transfervindue.
Den 21-årige midtbanespiller blev forud for denne sæson udlejet til GKS Katowice i hjemlandet, og her har han taget ligaen med storm. Kowalczyk har gjort det så godt, at han har været udtaget til Polens A-landshold.
I marts kunne Tipsbladet fortælle, at Kowalczyks lejeaftale indeholder en købsoption i omegnen af 7,5 millioner kroner, som er voldsomt mange penge for GKS Katowice. En transfer i den størrelsesorden vil være rekord i den lille polske klub.
Alligevel er klubben klar til at tage springet. Først og fremmest ville det kræve, at GKS Katowice, der er oprykkere i den polske liga, undgår nedrykning, og med fem runder tilbage, bliver det ikke noget problem for klubben, der har spillet en flot sæson.
Så nu kan Brøndby med al sandsynlighed se frem til at modtage et bud fra GKS Katowice på Mateusz Kowalczyk.
– Mateusz kender min holdning til hans fremtid. Vi har talt om det mange gange, men indtil videre forbliver det private samtaler. Det forekommer mig dog, at direktøren, bestyrelsen og ejerkredsen i GKS Katowice er opmærksomme og arbejder på flere ting – også dette, siger Rafal Gorak, der er cheftræner i den polske klub, ifølge Pilka Nozna.

Vil investere
Selv om en transfer i omegnen af 7,5 millioner kroner vil være rekordstor for GKS Katowice, er det en vej, klubben bør gå, fastslår cheftræneren.
– Vi skal købe noget for at kunne sælge noget. Det er hele klubbens strategi. Det handler ikke kun om Mateusz, for ingen er uerstattelig, og GKS vil også klare sig uden Mateusz Kowalczyk, men hvis vi skal udvikle os, skal vi også investere. I min optik skal vi have spillere som Mateusz på holdet, hvis GKS Katowice skal udvikle sig, siger Gorak.
Torsdag udtalte Mateusz Kowalczyk sig også til polske medier om fremtiden. Han holder kortene tæt til kroppen.
– Jeg tænker ikke så meget på min fremtid endnu. Det er fem kampe tilbage, og så kommer U21-EM – det er det, jeg fokuserer på lige nu. Hvad fremtiden bringer, må vi se, lyder det fra Kowalczyk.
Brøndby IF hentede Mateusz Kowalczyk i sommeren 2023, men han spillede blot tre kampe i løbet af sin første sæson på Vestegnen. I denne sæson har han scoret tre mål og lavet syv assists for GKS Katowice.
Han har kontrakt med Brøndby frem til sommeren 2027.
LIVE
TransferLIVE: Nyt job – her er Ruben Amorims løn
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC Midtjylland styrker trænerteamet
Revser stjerne: ‘Han er rigtig, rigtig dårlig’
MEDIE
Rekordstort bud på Thomas Jørgensen
EKSKLUSIVT
Afsløring: Vålerenga sælger Elias Sørensen
MEDIE
AGF køber ham
MEDIE
Denne Superliga-klub lurer på Kalipha Jawla
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
OPTAKT
Irak – Norge
TRANSFER
Nelsson kan købes til spotpris – klubber står i kø
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC København forlænger med Fetterlein
TOPNYHED
– Måske er det fordi jeg ikke er dansk
Chok for FC København-kending: ‘Jeg føler med ham’
TIPSBLADET SPECIAL Her er 7 bud på Thomas Nørgaards afløser
MEDIE
Bombe: Real Madrid henter stjerne – her er prisen
Medier i svime: Ingen ved VM kan føle sig trygge!
Roser Superliga-klub: Godt set!
NYHEDER
‘Zanka’ melder ud om fremtiden
MEDIE
Vil hente tysk landsholdsstjerne
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
TOPNYHED
– Jeg er dybt chokeret og forundret
TOPNYHED
Brøndby melder duo færdig og teaser
Japan overrasker mod Holland
OPTAKT
Spanien – Kap Verde
MEDIE
Jagter tidligere FCK-stjerne
TOPNYHED
Kæmpe hyldest: ‘Vi så en ny superstjerne’
EKSKLUSIVT
Jubel på Østerbro: Helt fantastisk!
AVIS
Superliga-aktuel? Bundesliga-dansker ventes færdig
Transfer-bombe? ‘Vi gør alt, hvad vi kan’
TRANSFER
Barcelona skal bryde transferrekord for VM-stopper
TRANSFER
Brøndby- og AGF-emne: ‘Jeg skal videre nu’
MEDIE
Robert Skov meldes færdig – SL-transfer undervejs?
FANKLUBBEN Det har været en elendig sæson
MEDIE
Tidligere Brøndby-træner i spil til kæmpe job
OPTAKT