Vildt! Dansk fodbold brugte 600 mio på agenter

Der blev brændt mange penge af på agenter i de år, hvor tallene var offentligt tilgængelige i Danmark.



Superliga-klubberne er blevet fænomenale til at sælge spillere.

Alene de seneste tre sæsoner, inklusiv her i 2024/25, har Superliga-klubberne i Tipsbladets data spillersalg for omkring tre milliarder kroner.

Og det er især FCK, FCM og FCN, der fører an, mens Brøndby håber på en acceleration.

Læs også Tipsbladets artikel om de store køb og salg her

Kæmpestore betalinger til agenter

Til gengæld har vi ikke den store viden om, hvad Superliga-klubberne har betalt agenter de seneste tre år.

Fra 2015 til 2021 offentliggjorde DBU de tal.

Men som Tipsbladet kan fortælle i denne uge, er den åbenhed blevet skrottet.

Det er den, efter offentliggørelsen ikke længere er obligatorisk i FIFA's transferregler.

Det lader ellers til, at der er noget at komme efter i forhold til, hvor mange penge, dansk fodbold bruger på agenter.

Tipsbladet har været gennem dataene fra de seks år, hvor DBU offentliggjorde, hvor meget klubber og spillere i dansk fodbold betalte.

Og det er særdeles artige beløb, der her er tale om.

Det betalte klubberne

Der blev virkelig rykket igennem fra især FC København i perioden.

Der var ifølge Tipsbladets oplysninger et element af selvrapportering i gennemgangene fra år til år.

Flere kilder indikerer overfor Tipsbladet, at de reelle betalinger fra klubberne til agenter sandsynligvis er en del højere.

Men de beløb, DBU offentliggjorde, rundede 275 millioner kroner fra klubberne til agenter på de seks sæsoner, der var offentlighed i tallene.

Det betalte spillerne

Også spillerne fik brugt mange penge på agenter.

Her rammer man knap 125 millioner kroner i betalinger over seks år.

Så samlet har dansk fodbold betalt lige omkring 400 millioner kroner til agenter fra 2015 til 2021.

Hvad der præcist er betalt de seneste tre år, det har vi ikke indsigt i.

Brøndby-IF Broendby-if BIF Yuito-Suzuki Superligaen

Vi kan ikke længere se fra klub til klub, hvad der bliver brugt på agentbetalinger. Foto: Alamy

Men vi kan se, ifølge FIFA's data, at der samlet er betalt 193 millioner kroner fra klubber i Danmark til agenter i perioden 2022 til 2024.

Ergo runder vi snildt 600 millioner kroner i alt fra 2015 til 2024, hvilket er uden betalingerne fra spillere til agenter fra 2022 til 2024.

Tallene er heller ikke med betalinger i forbindelse med mange handler og kontrakter for danske fodboldstjerner, der spiller i udlandet.

Derfor stagnerer spiller-betalingerne

I tallene fra spillerne er det værd at bide mærke i faldet efter 2018, som blev mere end matchet af en markant stigning i de beløb, klubberne betalte.

Dobbelt-repræsentation, altså hvor en agent både hjalp spilleren og klubben, blev tilladt og langt mere udbredt fra 2015 og årene efter, blandt andet fordi man kan spare på skatten.

Brøndby-IF FCM BIF FC-Midtjylland Broendby-IF Han-beom-lee

Så faldet i spillernes betaling skal ikke forstås sådan, at omkostningerne til agenter og transfermarkedet samlet faldt i Danmark.

Derimod blev omkostningerne ofte flyttet over til klubben, så alle parter sparede penge i skat.

Agenter: Bruges til meget

Den klassiske idé om agenter er, at de først og fremmest får nogle få procent af en spillers løn.

Men tallene her viser tydeligt, at vi først og fremmest skal på agenter i samme åndedrag som klubberne, hvilket også gælder i mange tilfælde i større udenlandske ligaer.

Agenter får rigtigt nok ofte nogle få procent af en spillers løn, mens de har en samarbejdsaftale.

Men ofte kan de virkelig store beløb ligge ved at hjælpe enten en købende eller sælgende klub i en transfer.

FIFA forsøger lige nu at indføre grænser på, hvad agenter kan tjene.

Brøndby IF Superligaen agent agent transfer

Superligaens transfermarked omsætter for mange penge. Foto: Alamy

Grænser, der alt efter typen af aftale transferens størrelse giver en agent maksimalt tre, seks eller ti procent af en aftales værdi.

De grænser forsøger agenterne at forhindre via retssager mod FIFA, der blev indledte i slutningen af 2023, kort før de nye regler trådte i kraft.

Så ofte ligger de virkelig store betalinger, når en Superliga-klub henter en markant spiller.

Det kan både være med transferbetaling men også for eksempel profiler, der skifter transferfrit men får en markant løn eller signon-fee.

Hvad mener du om FIFA og forbundenes forsøg på at begrænse betalinger til agenter?

  • Det er en god idé, beløbene er for store på alle niveauer
  • Det er en god idé, man skal især fokusere på de største handler i Danmark og de store udenlandske ligaer
  • Det er kun de allerstørste handler i Top 5-ligaerne og storklubberne, man bør bruge kræfter på
  • Man risikerer at ødelægge mere for de små agenter, end reglerne vil hjælpe
  • Det skal forbundene blande sig udenom, det skal være et frit marked
  • Det er en god idé, beløbene er for store på alle niveauer
  • Det er en god idé, man skal især fokusere på de største handler i Danmark og de store udenlandske ligaer
  • Det er kun de allerstørste handler i Top 5-ligaerne og storklubberne, man bør bruge kræfter på
  • Man risikerer at ødelægge mere for de små agenter, end reglerne vil hjælpe
  • Det skal forbundene blande sig udenom, det skal være et frit marked

0 Votes

Og så, hvilket ofte er overset, kan agenter få store betalinger, når danske klubber sælger spillere dyrt til udlandet, hvilket tit sker med hjælp fra agenter.

Men hvem der præcist betaler hvad blandt de danske klubber ved vi altså ikke længere, og det har vi ikke gjort i nu tre år.






TransferLIVE: Chido Obi i dialog med BL-klub




Optakt til VM-kampen mellem Panama og Kroatien LIVE

VM-LIVE: Dansk træner kritiserer VM-regel

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Casper Højer er færdig i tyrkisk klub

Topklub forsøger at overtale Skov Olsen

De forbereder et bud på Roony Bardghji

Ståle i raserianfald: Han var ekstra “sur”



Fanklubben
" Tipsbladet's fan panel

Afsløring: Bombe – FCM tæt på Rasmus ‘NK’

Ny FC København-profil? ‘Alle vil spille med ham!’

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Dansk klub henter Jonathan Hutters

Monstertransfer: Her er hans kongeløn

Så dyr er FC København-emnet Romeo Amane



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Stefan Gartenmann testes i ny klub

Ståle Solbakken i stort forsvar

FC København jagter Romane Amane

Supercomputer: Her er VM-finalen



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer

FCK-skifte kollapsede – nu er han kontraktløs

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Afsløring: Oprykkere forhandler om svensk profil

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

Kontroversiel VM-udskiftning – her er forklaringen

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Dansker skifter til tysk traditionsklub

Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud

Av, av! Sverige får monstersvær vej til VM-finalen



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’

Pokerspil i gang – de kæmper om Jens Stage

“Kalle” Johnsson hylder dansk kæmpetransfer 

Chok: Uruguay færdige ved VM