Skal Norge boykotte VM? Her er Solbakkens holdning

Norges landstræner Ståle Solbakken kalder det for moralsk og principielt fair at argumentere for et boykot af VM i Qatar, men spørger også, hvad det vil betyde for de undertrykte arbejdere og befolkningsgrupper i fremtiden.



Debatten om VM i Qatar er på fuldt blus i Norge, efter både Tromsø IL og Strømsgodset har opfordret det norske fodboldforbund til at boykotte turneringen i 2022.

Det sker på baggrund af, at The Guardian i denne uge bragte nyheden om, at mindst 6.750 migrantarbejdere er døde, siden Qatar fik tildelt værtskabet for VM-slutrunden. Den norske landstræner Ståle Solbakken forstår argumenterne for et boykot, men er ikke sikker på, at det er den bedste løsning for fremtiden i golfstaten.

– Moralsk og principielt kan man retfærdiggøre et boykot. Beviseligt har 6.750 mennesker mistet livet, så på den måde er der ingen grund til at diskutere, at et boykot kan være på sin plads, siger Ståle Solbakken til tipsbladet.dk.

– Men jeg ser også på, hvordan fodbolden som verdens største idræt kan påvirke, at de udsatte arbejdere og de andre udsatte befolkningsgrupper i Qatar kan få et bedre liv. Kan fodbolden påvirke det? Så fodbold-VM i Qatar ikke bare bliver præget af skandaler, men så arbejderne og andre udsatte befolkningsgrupper får et bedre liv.

– Kan fodbolden bidrage til det? Kan FIFA bidrage til det? Kan myndighederne i de store lande bidrage til det? Kan fodbolden forenes om sammen at bidrage til, at der kommer noget konstruktivt ud af det? 

– Et boykot ville være et stort statement: Det her finder man sig ikke i. Men så er spørgsmålet, hvad der sker, når boykottet har fundet sted. Hvad sker der så med arbejderne i Qatar? Er det den bedste måde at hjælpe dem på? Den diskussion, synes jeg er, værd at tage, før man siger, at boykot er den eneste løsning.

– Moralsk og principielt er det enkelt. Men jeg synes, at fodboldens myndigheder og de politiske myndigheder skylder sammen at kigge på, hvad der kan gøres, siger den norske landstræner.

Nu er næste skridt, at debatten i endnu højere grad spreder sig, som den har gjort i Norden.

– Vi er der vel i Norge. Vi er der vel i Danmark. Det er et tema i Norge og Danmark, og det kommer det også til at blive i Tyskland, Frankrig, England. Hvis de nationer begynder at røre på sig, hvad så? Hvis formanden for det tyske forbund og Angela Merkel sætter sig sammen, hvad sker der så?

– Hvis FA og Boris Johnson sætter sig sammen, hvad så? Jeg synes ikke, det er så sort-hvidt at sige, at boykot er løsningen.

– Det kan være et flot statement moralsk og principielt, det kan jeg 100 procent følge, men hvad med fremtiden for dem, som er undertrykte, og som ikke har rettigheder? Kan der komme noget godt ud af skandalerne? Hvor meget mere vil FIFA acceptere? Skal de politiske myndigheder presse FIFA? Skal FIFA og de politiske myndigheder i de forskellige lande presse Qatar? Jeg synes, der er spørgsmål, som er værd at stille, siger Ståle Solbakken.

Norge indleder kvalifikationen til VM i Qatar med en udekamp mod Malta den 24. marts.

Læs mere om ønsket om boykot her.






TransferLIVE: Stor handel på plads




LIVE

VM-LIVE: Argentina kan skifte ALLE 11

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

I dialog om dansk bomber

De er enige med Mathias Jensen

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

Brasilianske stjerner splitter Skotland ad

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

VM-spiller får fem karantænedage

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen

Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?

FC Barcelona køber VM-angriber



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Mexico sender Tjekkiet ud af VM

Forbereder bud på 970 mio.

Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub

Hvor er han? ‘En kæmpe fejl af Tuchel!’

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Chokskifte på vej?

Afsløring: FC København sælger Theo Sander

Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar

Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb

Ny bejler til dansk guldfugl

– Det sagde Mortensen til mig, da han skiftede

Curaçao – Elfenbenskysten

Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne

Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges

Han vil til Tottenham – koster 688 millioner