Superliga

Ublu BIF-krav til ny hovedsponsor

Brøndbys jagt på en ny hovedsponsor hæmmes af urealistiske krav.

Om halvanden måned skal der et nyt navn på maven af Stephan Andersen, Michael Krohn-Dehli og Thomas Rasmussen, når Brøndbys sponsorat med smykke-kongen Jesper Nielsen og hans firma Kasi Group udløber. De blå/gule er derfor på jagt efter en ny virksomhed til at spytte et større millionbeløb ind i klubben, men de få medarbejdere der er tilbage på Brøndby Stadion, står tilbage med en nød, der kan vise sig mere end svær at knække.

Da Kasi Group i 2008 blev hovedsponsor på vestegnen tegnede de to parter den største sponsorkontrakt i dansk fodbolds historie. Aftalen bar tydelige præg af Jesper Nielsens store Brøndby-hjerte, men alligevel ønsker kriseramte Brøndby, der i øjeblikket kæmper med enorme problemer både på direktionsgangene og i bestyrelseslokalet, her to år senere, at få samme beløb fra en ny hovedsponsor. Et beløb, der ifølge tipsbladet.dk's oplysninger beløber sig til omkring 100 millioner kroner over fem år. Altså hele 20 millioner kroner om året.

- Et sådan sponsorat vil igen blive det klart dyreste i Superligaen, og de kan ikke forvente at nå op i det lag. Brøndby er præget af at komme fra et sponsorat med Kasi Group, som lagde virkelig mange penge i klubben. De skød papegøjen med Kasi-Jesper, og den slags papegøjer er nok desværre en uddød race, siger Jeppe Madsbad Lauritzen, sponsor-analytiker og Nordic director i firmaet Promovator, til tipsbladet.dk.

I jagten på en ny hovedsponsor, som vil betale klubben 20 millioner kroner om året, har Brøndby indstillet sigtekornet på bookmaker-firmaerne, der når den nye spillelov kommer, formentlig kan tegne hovedsponsorater med danske sportsklubber- og forbund. Ifølge tipsbladet.dk's oplysninger har Brøndby henvendt sig til mindst fem bookmakere, som agerer på det danske marked. Men bookmakerne bider ikke på krogen. I stedet griner de hånligt af Brøndbys urealistiske krav til sponsoratets størrelse.

- Vi har fået en inddirekte henvendelse fra Brøndby, men det tal, de forlanger, er langt fra realistisk. For min branches skyld, håber jeg ikke, at nogen af mine konkurrenter hopper på. Det er ublu, at de vil have et beløb i den størrelsesorden, siger Betfairs landechef Peter Weinreich.

Også Bet 24 har fået en henvendelse fra Brøndby, men heller ikke den nordiskejede bookmaker har tænkt sig at give efter for Brøndbys krav.

- Jeg kan bekræfte, at vi har fået en henvendelse fra Brøndby. Vi har lyttet til den, men vi overvejer det slet ikke, bedyrer firmaets grundlægger Holger Kristiansen.

Krav som et engelsk midterhold

En gyldig grund til, at de fleste bookmakere end ikke overvejer Brøndbys krav er alternativerne på markedet. Det skønnes, at den engelske Premier League hver uge ses af 1,2 milliarder mennesker kloden rundt, og her kan Brøndby og den danske Superliga ikke være med. Alligevel kræver Brøndby et større sponsorat end en klub i midten af den bedste engelske række.

- Jeg tror, du kan sponsere Newcastle, Blackburn eller Fulham for det beløb, Brøndby vil have, fortæller Peter Weinreich fra Betfair.

Tidligere på året var Fulham i Europa League-finalen. Det kommer Brøndby næppe de næste mange år, men klubben fra den københavnske vestegn kan dog trøste sig med, at én bookmaker har sat sig til forhandlingsbordet med dem. Engelskejede Ladbrokes er ikke skræmt væk. De ligger i fortsat dialog med Brøndby, men firmaet er dog heller ikke nået til det springende punkt.

- Vi er ikke gået ind i forhandlinger med tal på bordet endnu, forklarer landechef Richardt Funch.