Video : Tipsbladet
Generelle

Salgsrygter svirrer i Brøndby: Perfekt tidspunkt

- Supportgrupperne i Brøndby gider hverken se sheiker eller oligarker som ejere af fodboldklubben, men mon ikke de kan tage det helt roligt, skriver Tipsbladets kommentator, Allan Olsen

FØRSTE-ANDEN-tredje. Solgt til den herre med den lange hvide klædedragt, solbriller og ringene på hovedet.

Værsgo’ – her har vi skrækscenariet for mange tusinde Brøndby-tilhængere, nemlig at Jan Bech Andersen skulle sælge Brøndby til en oliesheik.

I hvert fald er det en sjældent enig skare af Brøndby-fanfraktioner, der i sidste uge kom på banen til med en direkte opfordring til Jan Bech Andersen, der ejer godt 55 procent af aktierne i fodboldklubben på den københavnske vestegn.

NOGLE AF punkterne lød nemlig sådan her (du kan læse hele brevet her):
• At Brøndby IF er overvejende dansk ejet.
• At dem, der ejer Brøndby IF, ikke ejer andre fodboldklubber – hverken i Danmark eller udlandet.
• At dem, der ejer Brøndby IF, ikke ønsker at bruge klubben (…) som led i et ’sportswashing’-initiativ lanceret af en oliestat, et diktatur eller lignende.

FANSENE ER naturligvis bekymret for, om Jan Bech Andersen kunne finde på at skyde hele skidtet af, få sine investeringer for godt 300 millioner kroner hjem fra en sheik eller en oligark – og så ellers smide den sensationelle DM-pokal på kaminhylden!

En reel fanfrygt?

Ja, at Jan Bech Andersen gerne vil sælge hele eller dele af sin andel er indlysende.
Det annoncerede han allerede for et år siden i et interview med Børsen – og herfra har holdningen gennem flere år været, at både Jan Bech og Brøndby ville have godt af en medinvestor for at flytte Brøndby i den rigtige retning.

DER ER HELLER ingen tvivl om, at der er masser af henvendelser og at Jan Bech Andersen sonderer terrænet.

Tilmed er timingen for et salg perfekt:
• Brøndby er DM-guldvinder
• Klubben er gældfri
• Driften er sund (med europæiske millioner, ganske vist)
• Danmark er stadig et land, hvor den europæiske adgang er tilgængelig for en relativt billig penge.

TIL GENGÆLD, så er jeg sikker om, at Jan Bech er meget bevidst om, hvem han sælger til, hvis han da gør det.

Hvor langt flirten med Red Bull-koncernen nåede, er sådan set underordnet, men Jan Bech oplevede, hvor ophidset, vrede og afvisende Brøndby-fansene var overfor den tanke.
Selvfølgelig tænker klubejer-Bech over sine penge, men jeg er også overbevist om, at han også tænker på sit eftermæle i Brøndby – uanset om han sælger hele sin aktiepost eller drosler den ned.

HAN HAR CEMENTERET sig som den ubestridte redningsmand for Brøndby og tilmed manden, der efter 16 års mesterskabstørke også gav fansene et mesterskab.

Det river han ikke bare ned med et salg, der vil få fansene til at se rødt af raseri.

Så meget forfængelighed og kendskab til Brøndbys kernefundament er jeg overbevist om, at Jan Bech indeholder.

BRØNDBYS FANS ønsker heller ikke at Brøndby bliver en del af et klubsamarbejde som vi kender det med eksempelvis FCM/Brentford eller det forhadte Red Bull-konglomerat.

Et kig på FCM burde egentlig ikke være så afskrækkende for Brøndby-tilhængerne. De har i hvert fald en position i dansk fodbold som Brøndby vel også sukker efter at opnå.

Derfor: Hvis jeg nu var Rasmus Ankersen, Henrik Kraft og deres serbiske milliardær-medinvester Dragan Solak, der netop har købt Southampton, så ville jeg da helt klart drikke en kop kaffe med Jan Bech.

Hvis det da ikke allerede er sket…