Kære FC København: Hvad venter I på?

Fanklubbens Tobias Lawaetz stod lige ved siden af balladen på FCK's tribune, hvor FCK-fans slås indbyrdes med hinanden efter kampen mod Brøndby.



FCN_250x257Jeg er faktisk træt af at skulle skrive den her klumme.

Ikke fordi jeg er ked af at skulle bruge min stemme i debatten, men fordi jeg er træt af, at jeg nu igen må skrive om, at der har været uroligheder i forbindelse med afviklingen af en fodboldkamp.

Og at det endnu engang har rod i den tribune, jeg ellers selv står på, og har stået på i mange år.

Søndag var den gal igen. Et banner med teksten “Død over alle i gult”, maskerede mænd, der forcerede hegnet, og interne slagsmål på Sektion 12, der brød ud få rækker fra, hvor jeg selv stod.

Det er alt sammen noget, der på ingen måde peger i retning af en tryg og sikker fodboldoplevelse for helt almindelige fans som mig. Og netop det gør det så frustrerende.

Det er jeg hamrende træt af

Alligevel måtte jeg til min store forundring høre Jakob Hansen, viceinspektør i Københavns Politi, udtale, at afviklingen af derbyet forløb roligt – også efter kampen.

En mærkelig definition af “roligt”. Er slagsmål nu okay, bare de foregår internt? Hvordan kan det kaldes fredeligt, når der skrives dødstrusler og bryder ud slagsmål?

Og netop derfor skriver jeg igen. Fordi nogen er nødt til at sige det højt.

Jeg er hamrende træt af, at en lille gruppe mennesker sætter sig ud over ordensreglementer, klubværdier og almindelig sund fornuft.

Heldigvis ser jeg en ny splittelse i fanmiljøet. Mellem den almindelige fan, der støtter holdet – og dem, der møder op af helt andre grunde.

Se balladen herunder

Jeg mærker en voksende træthed over for slagsmål, håbløse slagsange, bannere og ulovligt fyrværkeri. Den slags hører ikke hjemme i FCK – eller nogen anden klub. Det burde være åbenlyst at tage afstand. At det ikke er sket, er værre end det straffespark, Elyounoussi brændte i overtiden.

Kære FCK. Jeg har skrevet det før, og jeg er ærligt talt træt af at gentage mig selv. Men I er nødt til at tage klar afstand og handle mod den del af kulturen, der er ved at rådne. Hvis ikke, ender det i en politisk løsning – og den vil uden tvivl være værre end den, I selv kunne have leveret.

Så hvad venter I på?





LIVE

VM-LIVE: USA med stort tilbud

Panama – England

FC København jagter Romane Amane

Monstertransfer: Her er hans kongeløn

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Klar besked til Haaland: Jeg er ligeglad

Av, av! Sverige får monstersvær vej til VM-finalen

Dansker skifter til tysk traditionsklub



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Norge – Frankrig

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’

“Kalle” Johnsson hylder dansk kæmpetransfer 



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

‘Det SKAL give stjernespillere til FCK’

Stor bet: Norsk profil misser Frankrig-brag

FC København-boss i fremskredne forhandlinger

Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer

AGF-transfer ventes på plads inden 13. juli  

FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’

På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’

Her er Tysklands vej til VM-finalen

De er enige med Mathias Jensen

Supercomputer: Her er VM-finalen

Jordan – Argentina

Bo Henriksen: Det er en katastrofe



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen

Her er Brasiliens vej til VM-finalen