Kære FC København: Hvad venter I på?

Fanklubbens Tobias Lawaetz stod lige ved siden af balladen på FCK's tribune, hvor FCK-fans slås indbyrdes med hinanden efter kampen mod Brøndby.



FCN_250x257Jeg er faktisk træt af at skulle skrive den her klumme.

Ikke fordi jeg er ked af at skulle bruge min stemme i debatten, men fordi jeg er træt af, at jeg nu igen må skrive om, at der har været uroligheder i forbindelse med afviklingen af en fodboldkamp.

Og at det endnu engang har rod i den tribune, jeg ellers selv står på, og har stået på i mange år.

Søndag var den gal igen. Et banner med teksten “Død over alle i gult”, maskerede mænd, der forcerede hegnet, og interne slagsmål på Sektion 12, der brød ud få rækker fra, hvor jeg selv stod.

Det er alt sammen noget, der på ingen måde peger i retning af en tryg og sikker fodboldoplevelse for helt almindelige fans som mig. Og netop det gør det så frustrerende.

Det er jeg hamrende træt af

Alligevel måtte jeg til min store forundring høre Jakob Hansen, viceinspektør i Københavns Politi, udtale, at afviklingen af derbyet forløb roligt – også efter kampen.

En mærkelig definition af “roligt”. Er slagsmål nu okay, bare de foregår internt? Hvordan kan det kaldes fredeligt, når der skrives dødstrusler og bryder ud slagsmål?

Og netop derfor skriver jeg igen. Fordi nogen er nødt til at sige det højt.

Jeg er hamrende træt af, at en lille gruppe mennesker sætter sig ud over ordensreglementer, klubværdier og almindelig sund fornuft.

Heldigvis ser jeg en ny splittelse i fanmiljøet. Mellem den almindelige fan, der støtter holdet – og dem, der møder op af helt andre grunde.

Se balladen herunder

Jeg mærker en voksende træthed over for slagsmål, håbløse slagsange, bannere og ulovligt fyrværkeri. Den slags hører ikke hjemme i FCK – eller nogen anden klub. Det burde være åbenlyst at tage afstand. At det ikke er sket, er værre end det straffespark, Elyounoussi brændte i overtiden.

Kære FCK. Jeg har skrevet det før, og jeg er ærligt talt træt af at gentage mig selv. Men I er nødt til at tage klar afstand og handle mod den del af kulturen, der er ved at rådne. Hvis ikke, ender det i en politisk løsning – og den vil uden tvivl være værre end den, I selv kunne have leveret.

Så hvad venter I på?





LIVE

VM-LIVE: Præsident slagter landstræner

Zorniger fremhæver transfervindue

Morten Bruun: Sker nok aldrig igen i min levetid!

Storroser profil efter målfest: ‘Betyder alverden’

Hård dom over Kvistgaarden

Usikker på Chido Obi-transfer

Spændende melding

Transferbombe: ‘De vil være meget skuffede’



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Brøndby gik målamok i Nørgaards første kamp

Lössl: ‘Hold kæft, hvor var han god!’

Ekspert: Mest attraktivt at vende hjem til FCM

Træner i Danmark: Storklub har store danske planer



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker

De jagter Pantelis Hadzidiakos – her er prisen

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Storroser 18-årig FCK-spiller

De vil have Gaaei – her er prisen

Meldt tæt på Brøndby – nærmer sig Bundesliga-klub

Holland – Marokko

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Her er 16.-delsfinalerne til VM

Transferbombe på vej

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’

Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet

Spår vild Rasmus Højlund-sæson



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Sydafrika – Canada

Meldes tæt på storklub

Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub

Tyskland – Paraguay