Helt indtil i går eftermiddag var jeg ikke 100 procent sikker på, om Brøndby IF kunne blive smidt ud af Conference League.
For selv efter UEFA-standarder har forløbet om klubber med fælles ejer været uklart op til denne sæson.
Det kostede forleden Silkeborgs søsterklub Drogheda deres plads i Conference League.
Og hvis nogen sidder tilbage og tænker ‘pyha, det var bare nogle dumme irere‘, har man ikke fattet situationens alvor.
Altså, I sidder heller ikke og drikker jeres café latte færdig med hvilepuls 60, hvis en bil pløjer ind i nabobordet på fortovscaféen, vel?

Pløjet ned af UEFA
Det føles på mange måder som det, der er sket for Drogheda United, og ikke mindst klubbens fans.
Ligesom Silkeborgs fans er de blevet forvisset om, at Trivela Groups overtagelse kun fører gode ting med sig.
Og det passede jo fint indtil for et par uger siden.
Her kunne fansene se tilbage på en overraskende pokaltitel i november som oprykker.
Man har for nuværende tredjeplads i Irlands bedste række, og det bliver jo ikke meget bedre, når rivalerne i toppen er langt større finansielt og i fodboldhistorien.
Ja, det skulle da lige være med en tur i Europa.
Det kommer så ikke til at ske nu, da Silkeborg, ligeledes ejet af Trivela Group, også er i Conference League-kvalifikationen.
Tiebreakeren i UEFA’s regler er ligaplaceringen, og her trumfer Silkeborgs syvendeplads Droghedas niendeplads fra sidste efterår.
Sådan gik Drogheda i fælden
I udgangspunktet er det fremragende, UEFA endelig er konsekvent og ikke accepterer det åbenlyst vanvittige i to klubber i samme turnering og med samme ejer.
Multiklub-ejerskaber er noget gift for fodbold på flere niveauer, og det er jo åbenlyst, det ikke dur i Europa-turneringerne.

Altså, bare forestil jer, hvis nu Manchester City skulle møde en af de andre klubber, Abu Dhabis City Football Group ejer.
Eller hvis to af Red Bull-klubberne mødte hinanden.
Det vil jo slet ikke gå nu, hvor Europa-turneringerne er ét åbent ligaspil med 36 klubber i hver, og hvor alle resultater påvirker én stor fælles tabel.
Ok, dårligt eksempel – for ovenstående har UEFA jo præcis tilladt de seneste år.
Men, bedre sent end aldrig. Eller hvad?
For sådan ser man det ikke i Drogheda eller i Trivela Group.
Her mener man ikke, man fik tydelig besked om en ny regel, hvor multiklub-ejere 1. marts i stedet for 1. juni skulle placere en af deres klubber i en såkaldt ‘blind trust’, hvor man overlader ejerskabet i en sæson til angiveligt uafhængig instans, for eksempel et advokatfirma.
Forestil jer ramaskriget!
Den løsning er i sig selv noget halvhjertet bras.
Men jeg forstår som sådan godt fansene og til dels Droghedas ledelse og ejerne i Trivela, hvis de ikke har været ordentligt orienteret om regler, UEFA laver om hver sæson.
Det nemme her er at sige, at de dumme irere og ejere skulle have kendt reglerne. Og det er sandt nok.
Men tænk jer, hvis det var Brøndby, der var blevet kylet ud.

Så havde hele Fodbolddanmark været ude af sig selv i raseri, sagen var endt på statsminister Mette Frederiksens bord, og vi skulle have haft nye chefer i Divisionsforeningen og DBU.
Man har dælme misforstået situationen i dansk fodbold, hvis man puster lettet ud nu.
Var Drogheda blevet nummer seks i stedet for ni i Irlands 31. rangerede liga, var Silkeborg røget ud, og Superligaen havde mistet et af fire hold til koefficient-jagten.
Var Crystal Palace røget ned i Conference League og havde UEFA vurderet, at David Blitzer har bestemmende indflydelse i Palace og Brøndby, var Brøndby røget ud.
Det bør konsekvensen være
Det kalder på selvransagelse, men måske ikke den slags, I tror.
For det er ikke begrænsninger og forbud, der er problemet her, selv om håndhævelsen og de vage regler er håndteret vildt dårligt.
Nej, det er jo multiklub-ejerskaber, den er gal med!

Det dur ikke, hvis man vil spille europæisk, og for dem, der ikke sover tungt i sommervarmen, bør det give alvorlige overvejelser om, hvorvidt multiklub-ejerskaber nu også er så skønne.
Der er en grund til, de færreste professionelle fodboldturneringer lader to klubber med samme ejer møde hinanden.
UEFA burde lukke døren helt i i stedet for at tillade halve løsninger, og ligesom kunstgræsbaner med giftigt plastik er ved at blive faset ud, burde man måske også overveje det samme med multiklub-modellen.
LIVE
VM-LIVE: Slagter Fifa – ‘en katastrofe’
EKSKLUSIVT
Afsløring: Brøndby vil købe Amin Boudri
MEDIE
Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker
TOPNYHED
Zlatan Ibrahimovic revser Norge
MEDIE
Topklub forsøger at overtale Skov Olsen
AVIS
De forbereder et bud på Roony Bardghji
NYHEDER
Markant ændring i Silkeborg
TRANSFER
Monstertransfer: Her er hans kongeløn
EKSKLUSIVT Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb
NYHEDER
Casper Højer er færdig i tyrkisk klub
NYHEDER
Ståle i raserianfald: Han var ekstra “sur”
EKSKLUSIVT
Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden
EKSKLUSIVT
Ny FC København-profil? ‘Alle vil spille med ham!’
EKSKLUSIVT FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner
NYHEDER
Dansk klub henter Jonathan Hutters
Uafgjort kan forsone historiske VM-fjender
EKSKLUSIVT
Så dyr er FC København-emnet Romeo Amane
Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
AVIS
Dansker skifter til tysk traditionsklub
EKSKLUSIVT
Afsløring: Oprykkere forhandler om svensk profil
VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu
EKSKLUSIVT
‘Vi har et spændende transfervindue foran os’
AVIS
Stefan Gartenmann testes i ny klub
NYHEDER
Schmeichel ellevild: Det er fodboldens essens
OPTAKT
Sydafrika – Canada
NYHEDER
FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’
TRANSFER
FC København jagter Romane Amane
EKSKLUSIVT
Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud
FCK-skifte kollapsede – nu er han kontraktløs
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
TOPNYHED
Kontroversiel VM-udskiftning – her er forklaringen
MEDIE
Pokerspil i gang – de kæmper om Jens Stage
EKSKLUSIVT
Bech: ‘Derfor er porten sparket op’
EKSKLUSIVT