Video : Tipsbladet
Superliga

Det betyder ny tv-aftale for dig og Superligaen

ANALYSE: Superligaen er på tærsklen til en ny tv-aftale, der kommer til påvirke både dig som bruger og dansk fodbold. Vi har set på fem af de vigtigste faktorer i en ny aftale.

BRAGT FØRSTE GANG 24. AUGUST.

Opdateret: Tirsdag formiddag har Divisionsforeningen bekræftet, at Viaplay og TV 2 har sikret sig rettighederne til Superligaen fra sommeren 2024 og seks år frem. 

Som flere medier i de seneste uger har rapporteret, er en ny tv-aftale for Superligaen snart på plads.

Pilen peger mod en seksårig aftale, hvor Viaplay og TV2 kommer til at dele rettighederne, hvilket betyder et farvel til Discovery.

Ekstra Bladet kunne onsdag aften fortælle om, at streamingselskabet DAZN også har budt sig til.

Men det ville være en overraskelse af de store, hvis Divisionsforeningen og klubberne dropper en ny, ekstremt stærk partner i TV2 og flere årtiers samarbejde med Viaplay for at gå med en 'pay-as-you-play'-løsning med et internationalt selskab, der er kendt for at tabe voldsomt mange af den amerikanske hovedaktionærs penge.

Der er flere interessante udviklinger i den ny aftale og de effekter, aftalen vil have både for os som brugere og for Superligaens klubber.

Dem ser vi nærmere på her.

1: Førstevalget kommer til at rykke mellem Viaplay og TV2
TV2 kommer ind som en stærk ny aktør, så stærk at det lader til at ende med, at Viaplay må dele førstevalgs-kampen med TV2.

Det kunne se ud til at gøre det mere kompliceret at få kampprogrammet til at gå op, og tungen skal holdes lige i munden, hvis klubberne har ønsker om at være ude eller hjemme på bestemte tidspunkter, for eksempel om sommeren i forbindelse med et nyt græstæppe, Europa-kampe, og lignende.

Det gør det også en smule mere vanskeligt for især FCK- og Brøndby-fans at regne ud, hvilken kanal de helst vil have - tidligere var Brøndby oftest førstevalg på grund af de mange fans, hvilket dog ikke er nær så entydigt i dag.

Som EB fortæller, er streamingtjenesten DAZN også i spil.

Men med et samlet underskud på 45 milliarder kroner i selskabets levetid (som rapporteret i internationale medier i begyndelsen af året) vil et samarbejde med det amerikansk ejede selskab give nervøse trækninger visse steder i Fodbolddanmark.

Dem med hukommelse og kendskab til markedet vil tænke tilbage på det spektakulære krak, den ny udbyder af Ligue 1's kampe led under corona, efter de franske klubber til manges overraskelse kastede sig over en spritny samarbejdspartner og droppede årtiers parløb med Canal Plus, der ikke var blevet droppet helt under beINSPORTS' overtagelse af Frankrig fra 2012 og frem.

2: Skal forbrugerne betale ekstra?
Det er soleklart, at Superliga-kampene skal bruges til at sælge TV2’s streamingplatform TV2 Play til danskerne, hvis TV2 som ventet vinder en del af rettighederne.

Hvad det koster sammenlignet med at se Discoverys kampe i dag ved vi ikke endnu, men vi ved, at Viaplay har varslet prisstigninger sideløbende med firmaets økonomiske problemer.

Det er for simpelt bare at sætte lighedstegn mellem aftalens størrelse og prisen for os som forbrugere.

Det ser ud til at blive stadigt sværere at sælge tv-annoncering, og så er der i første omgang ikke så mange andre til at betale regningen end os.

3: Klubberne kommer til at styre tv-signalet
EB og BT har skrevet om det, og den er god nok: I fremtiden skal Divisionsforeningen og i sidste ende klubberne selv producere kampene.

Salgstalen er, at det ensretter og styrker produktionen, og at det bliver federe at se Superligaen på tv.

Men bliver retningslinjerne for den centraliserede produktion skrevet af fra eksempelvis UEFA's regler for, hvad der må vises i europæiske klubkampe, er det rigtigt nok den journalistiske frihed til at fortælle historier, der er truet, som Ekstra Bladet har skrevet.

Det bliver interessant at se, hvad der sker, når der første gang opstår protester mod en klubejer, mandagskampe, eller politisk kritik af UEFA eller altfortærende Saudi-Arabien.

TV2 og Viaplay får bagdelen på komedie blandt fans og andre medier, hvis de ikke dækker det, men klubberne kan med denne nye produktionsaftale måske stoppe i hvert fald de værste videobilleder eller forsøge helt at censurere ting, der er kritiske overfor dem selv eller produktet.

Det kommer ikke til at gå stille af sig.

4: Klubberne forventer at nå længere ud til danskerne takket være TV2
Det vil være en overraskelse, hvis ikke TV2 får en stor luns af rettighederne til Superligaen.

Hvad den samlede pris på aftalen er ved ingen endnu.

Men klubberne kan til gengæld se, at man vil kunne nå langt bredere ud til danskerne via TV2. De kampe, der ikke ryger bag en 'hård' betalingsmur på de dedikerede sportskanaler i TV2-imperiet, vil få vilde seertal sammenlignet med, hvad klubberne i årevis har været vant til hos Viaplay og da især Discovery, siden sidstnævnte blev sparket ud af Yousees pakker.

Det vil have positive afledte effekter for klubberne i forhold til sponsorater og generel interesse i befolkningen, og det samme vil det kontinuerlige nyhedsflow på tv2.dk og TV2 News, hvor det ikke kræver vild fantasi at se større dækning end i dag for sig.

5: Hvor mange penge er der i aftalen?
Mediebranchen har været i konstant forandring i de seneste 20 år, men der har sjældent været mere fart på, end der er lige nu.

Og det har også betydning for Superligaens tv-aftale og for oplevelsen og prisen som bruger.

Mens Danmarks samlede økonomi nogenlunde har holdt dampen oppe, er der smalhals mange steder i udlandet, og det kan meget vel være, at det også rammer Danmark i løbet af de kommende 12-24 måneder.

Who cares, tænker du måske, og fair nok. Men det har indvirkning på Superligaens tv-aftale.

For det er blevet langt sværere at sælge annoncering, hvilket er en direkte medvirkende årsag til Viaplays vidt beskrevne økonomiske problemer, og som TV2 helt indlysende også vil pege på i en forhandlingssituation.

Til gengæld har Konkurrencestyrelsens ok til en seksårig aftale givet Divisionsforeningen og klubberne et vigtigt kort, der giver både dem og køberne af rettighederne en større sikkerhed end ved en treårig aftale, og ikke mindst tid til at udvikle, hvordan man bedst muligt når ud til brugerne, stedet for at man allerede halvvejs inde i en ny tv-aftale er 100 procent i forhandlingsmodus om næste aftale.

Der var tidligt i processen et håb blandt en række klubber om et meget stort hop i prisen, hvilket nok var mere realistisk tilbage i 2021, hvor investorpengene i både Danmark og globalt (ikke mindst USA) sad mere løst, end de gør nu. Men dengang måtte Divisionsforeningen endnu ikke sætte aftalen til forhandling, og spørgsmålet er, om man kan forhandle en stor prisstigning i hus nu.

Som Ekstra Bladet rapporterer, kan en aftale allerede være på plads i næste uge, og der venter nogle vildt spændende og afgørende døgn for dansk fodbold.