Foto: Getty Images
Champions League

Kom tæt på: Drama om Champions League på dansk tv

Det er store beløb, der skal på bordet for at få medierettigheder i Danmark til de største fodboldturneringer.

I løbet af kort tid satser UEFA og Europas storklubber kraftigt på at kunne præsentere de nye medieaftaler, der fra sommeren 2024 og frem skal gøre Europa-deltagelse til endnu mere en guldregn, end det er i dag.

Champions League og Europa League lægges om til otte spillerunder i et ligaspil med 36 klubber, og det samme sker med Conference League, hvor man dog bliver på seks spillerunder, ligesom der er i de eksisterende gruppespil i dag.

Det giver en masse ekstra kampe.

I Champions League og Europa League kommer der 64 kampe ekstra i turneringsfasen, svarende til et 32-holds VM, da man går fra 125 til 189 kampe, både på grund af ligaspillet og en ny runde med 16 hold, der skal spille 1/16-finaler før de ottendedelsfinaler, vi kender i dag.

Læs mere om formatet her

Og alle de ekstra kampe giver også en forhåbning hos UEFA og storklubberne, der sammen ejer de kommercielle rettigheder til de tre Europa-turneringer, om at medierettighederne bliver solgt markant dyrere end tidligere.

Måtte skrue ned
Tipsbladet har fulgt spillet om de nye turneringer og rettighederne i flere år, og der er pres på alle sider af forhandlingsbordet her med få måneder til, at de nye turneringer begynder, og med stærke ønsker i baglandene.

UEFA og storklubberne satsede længe på, at Champions League skulle helt op på 10 spillerunder i det nye ligaformat, noget der sagtens kan komme i spil igen i fremtiden fra eksempelvis 2027 eller 2030.

Men et presset mediemarked fik storklubberne og UEFA til at begrænse sig til otte runder, og man gik også ned i forventning til indtægtsstigningen, som nu 'kun' skal ligge i lejet 20-30 procent.

Men er medieselskaberne med på den med deres egne problemer med faldende annonceindtægter og større pres end nogensinde fra konkurrenter og streaming?

Som Ekstra Bladet rapporterede for to uger siden, ligger én evaluering af Champions League-rettighedernes værdi i Danmark på 350-400 millioner kroner per år.

Ude i Europa håber man ifølge Tipsbladets kilder fra klub- og forbundsside mere på en værdi af en ny medieaftale, der kommer i nærheden af et beløb svarende til 500 millioner danske kroner for markedet i Danmark.

Med deadline for bud på rettighederne i dag 28. november får vi sandsynligvis snart at se, hvad der sker med rettighederne til såvel Champions League som Europa League og Conference League.

Læs om Superligaens medieaftale her, og hvad den er værd for klubberne

For de tre turneringer gælder det, at Viaplay og TV2 i markedet ses som favoritter til at beholde deres nuværende rettigheder, hvilket vil sige Champions League på Viaplay, som det har været i tre årtier, og at de to andre turneringer fortsætter hos TV2.

Men streamingtjenester og Discovery spøger stadig på rygteplan, og UEFA har lavet aftaler i andre lande om Champions League med DAZN, der bød sig til omkring Superliga-rettighederne og også meget vel kan byde på Champions League her til lands og muligvis i hele Skandinavien.

Forhandlingerne om Champions League-rettighederne for 2024 til 2027 er på plads og præsenteret i de fleste lande i Europa og i mange regioner i resten af verden.

SÅ MEGET KOSTER DET
På baggrund af samtaler med kilder i medie- og fodboldmiljøet har Tipsbladet her et overslag på, hvad rettighederne til forskellige fodboldturneringer koster på det danske marked.

Superligaen: 440 millioner kroner per år
Rettighederne deles af Viaplay og TV2 fra sommeren 2024 til 2030

Premier League: Op mod 600 millioner kroner per år
Rettighederne ligger hos Viaplay frem til 2028.

Danmarks landshold: Cirka 165 millioner kroner per år
Rettighederne blev solgt centralt fra UEFA til TV2 frem til 2028

Champions League: Alt mellem 350 og 500 millioner kroner per år
Usikkerhed og presset økonomi på mediemarkedet og forventninger om store indtægtsstigninger fra klubberne og UEFA skaber en speciel situation.

Europa League: 75-100 millioner kroner per år
Er ligesom Champions League præget af usikkerhed. På europæisk plan kommer Champions League til at trække cirka 85 procent af omsætningen, mens Europa League er betydeligt mere værdifuld end den lille Conference League.