“Det er jo ikke fordi der så meget hokus pokus. Det handler om to væsentlige ting: Lys og luft.”
Jens Petersen går forrest ned ad cement-trinene og op ad slisken til banen. I dag er stadion tomt. Det er en lille uge siden, Brøndby blev spillet ud af græstæppet og måtte rejse hjem med en lussing på 5-2. Alligevel ligger arealet som et tæt, grønt klæde.
Jens Petersen er direktør for Esbjerg Idrætspark. Det er hans bane, dette her.
TIPS-bladet er taget til Danmarks vestligste SAS Liga-by for at få afsløret en hemmelighed: Hvordan skaber man den perfekte fodboldbane på nordlige breddegrader, når der skal spilles fodbold inden græsset begynder at gro. I dette forår har spillerne i Danmarks fornemste fodboldrække kæmpet i knoldede roemarker og plørede mosehuller. Undtagen i Esbjerg. Vinteren igennem har det esbjergensiske græstæppe stået som skole-eksemplet.
Hvad er hemmeligheden. Hvilke kneb benytter de sig af i det vestjyske?
Tjah, ifølge Jens Petersen er der altså ikke tale om “hokus pokus.”
Sol i december og januar
“Vores stadion er åben. Det betyder, at græsset får sol og luft, også i december og januar. Man kan jo se rundt omkring i Europa, at det er det, der er det store problem. Hvis græsset ikke får sol, vind, blæst og lys kan det ikke gro,” uddyber han.
Men der er også en anden faktor, som stadion-direktøren ikke direkte nævner: Kærligheden. Til græsset og til fodbolden.
“Jeg har det jo lidt med den her bane, som med min græsplæne derhjemme. Jeg behandler den på samme måde. Når målmændene varmer op, slider det hårdt på græsset i det lille felt. Det er værre end to kampes slid. Vi kan skåne banen ved at lade spillerne varme op ovre på atletikstadion. Men i dag er opvarmningen jo en del af showet,” siger han og har svært ved at skjule sin beklagelse.
“Hvis det regner et par dage før en hjemmekamp går jeg da og spekulerer på, om banen kan klare det. Sådan var det i hvert fald før i tiden,” fortæller han.
Succes-historien om græsbanen i Esbjerg starter for knap to år siden. Indtil da havde banen især svært ved at klare for meget vand. Den blev blød og pløret. Men så installerede Esbjerg kommune varme.
Drænsand og muld
“Banen blev bygget op fra bunden. Ned i 70 centimeters dybde blev alt fjernet, og der blev lagt nye dræn og varmerør i den. Hullet blev fyldt op med drænsand og muld i det rigtige blandings-forhold, og til sidst blev der lagt rullegræs. Og det har endnu ikke været nødvendigt at skifte græstæppet,” forklarer Jens Petersen.
Små hvide kugler, der smitter af på skoene, når man går hen over græsset, fortæller at der lige er blevet gødet. Om få uger vil det være nødvendigt at slå græsset tre-fire gange om ugen. Lige nu er det nok med én gang.
“Banen bliver gødet, priklet og vertikal-skåret. Men vi tromler den ikke. Det var problemet i Brøndby 2. påskedag. Spillerne vil gerne have en jævn bane og beder om at få den tromlet. Men jo mere man tromler, jo mere kompakt bliver jorden, og så kan vandet ikke trække væk og lægger sig i stedet ovenpå græsset,” forklarer Jens Petersen.
Esbjerg er jo ikke det eneste sted, der er lagt ny bane med varme. Undrer det dig at det kniber at holde en god bane andre steder?
“Tjah, lidt kan det da godt undre. Banerne har jo ikke været specielt gode i hverken Odense eller Viborg. Specielt sydenden i Viborg er frygtelig, men det hænger jo sammen med, at solen ikke når ned på grund af tribune-taget. Aalborg Stadion så fin ud den den anden dag, lagde jeg mærke til. Vi kan ikke snyde naturen, så enkelt er det,” siger Jens Petersen.
Royal League uden problemer
Både SAS Liga-holdet og Esbjergs andethold i 2. division spiller hjemmekampe på stadion. Og Jens Petersen mener ikke, at det ville være et problem at afvikle Royal League i februar.
“Vi gjorde det jo sidste vinter uden problemer. Her viste dræningsevnen sig at være virkelig god. Men selvfølgelig er banen mest sårbar i ydersæsonerne,” siger han.
Med den ny-anlagte bane blev der også installeret varme. Men man skal være forsigtig med varmen, forklarer Jens Petersen.
“Man kan ikke bare sætte fuld drøn på. Det ødelægger græsset. Det kan heller ikke nytte noget at snyde naturen og varme jorden op, så græsset gror udenfor sæsonen. Varmeanlægget er kun godt til at holde banen frostfri, og det skal gøre omhyggeligt op til den første kamp efter vinteren. Vi kører aldrig med en temperatur over fire grader,” siger han.
Viggo og mågerne
Ellers handler det om at tage hensyn. Udeholdene kan det være lidt svært med, men Esbjerg-spillerne og -trænerne har Jens Petersen altid haft et godt forhold til.
“De er jo også interesseret i at spille på så god en bane, som muligt. De trænere, vi har haft, Troels Bech, Ove Pedersen, Viggo Jensen, behandler banen som om, det var deres egen. Især Viggo. Hvis der gik nogle måger omkring herude skulle han nok sørge for, de kom væk,” fortæller Jens Petersen.
Men hvad med kunstgræs. Det er meget nemmere at holde ved lige?
“Kunstgræs? Aldrig i livet. Så gider jeg ikke gå ud og se fodbold mere. Det bliver alt for forudsigeligt. Det er lidt som dengang vi spillede på tørrepladsen hjemme i gården i gamle dage. Dér smed vi os heller ikke i glidende tacklinger. Det vil man heller ikke gøre på kunstgræs. Man indretter sig efter forholdene. Kunstgræsset er godt som alternativ i vintertræningen. Men rigtig fodbold skal spilles på græs. Man må godt have mudder på tøjet, når man har spillet en fodboldkamp,” slår Jens Petersen fast.
Og så længe underlaget er som på Esbjerg Stadion, er det heller ikke noget problem.
LIVE
VM-LIVE: Norge skifter det hele og fransk parade
Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!
EKSKLUSIVT
Ny FC København-profil? ‘Alle vil spille med ham!’
FCK-skifte kollapsede – nu er han kontraktløs
TRANSFER
Monstertransfer: Her er hans kongeløn
EKSKLUSIVT
Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden
Her er Tysklands vej til VM-finalen
EKSKLUSIVT
Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer
EKSKLUSIVT FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner
TRANSFER
FC København jagter Romane Amane
EKSKLUSIVT
‘Vi har et spændende transfervindue foran os’
NYHEDER
På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’
Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
OPTAKT
New Zealand – Belgien
OPTAKT
Panama – England
AVIS
Dansker skifter til tysk traditionsklub
Av, av! Sverige får monstersvær vej til VM-finalen
OPTAKT
Egypten – Iran
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
OPTAKT
Uruguay – Spanien
TOPNYHED
Bo Henriksen: Det er en katastrofe
VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu
OPTAKT
Kroatien – Ghana
EKSKLUSIVT
Bech: ‘Derfor er porten sparket op’
OPTAKT
Senegal – Irak
EKSKLUSIVT
Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen
OPTAKT
Colombia – Portugal
STORT INTERVIEW
‘Det SKAL give stjernespillere til FCK’
Dembele lavede hattrick mod de norske reserver
EKSKLUSIVT
Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud
AVIS
AGF-transfer ventes på plads inden 13. juli
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
OPTAKT
Norge – Frankrig
NYHEDER