Der kommer til at være økonomiske sidegevinster for både Paris Saint-Germain og storklubbens konkurrenter i den franske Ligue 1, efter at den argentinske fodboldstjerne Lionel Messi tirsdag indgik en toårig aftale med PSG.
Messis skifte vil øge omverdenens fokus på Ligue 1, og den øgede opmærksomhed smitter af på værdien af sponsorater i alle ligaens klubber.
Det siger Kenneth Cortsen, forsker i sportsøkonomi og sportsbranding ved Professionshøjskolen UCN.
– Messis skifte til PSG kommer til at gøre den franske liga mere interessant forstået på den måde, at der vil være mange flere verden over, som kommer til at følge med. Mere omtale og opmærksomhed øger værdien for alle hold i ligaen.
– Det vil også gøre det endnu mere interessant at komme på stadion i Nantes, Lille eller en anden fransk by, når der er en kamp i nærområdet, hvor man kan se Lionel Messi spille sammen med Neymar og Kylian Mbappé.
– Det er lidt det samme, der kommer til at ske, når Mikkel Hansen kommer hjem til den danske håndboldliga (i 2022, red.). Det er noget, som kommer til at hæve produktkvaliteten og øge opmærksomheden på hele ligaen, siger Kenneth Cortsen.
De danske fodboldfans ser dog ud til at få svært ved at følge med i Messis ligakampe for PSG. Ingen dansk tv-station ejer aktuelt rettighederne til at vise Ligue 1.
Med Messis skifte er rettighederne blevet mere interessante, men tilføjelsen af én stjernespiller til én klub vejer kun delvist op for nogle af de udfordringer Ligue 1 har sammenlignet med andre store fodboldligaer, mener Kenneth Cortsen.
En kamp mellem Marseille og Lorient har næppe større appel i Danmark, bare fordi Messi spiller i den samme liga, men klubberne får andel i et øget salg af ligaens tv-rettigheder.
– Ligaens store problemstilling i forhold til ligaerne i England, Tyskland, Spanien og Italien, er, at Ligue 1 ikke har samme klang og potentiale, fordi der i de andre ligaer er flere etablerede holdbrands skabt over tid, hvilket også giver flere interessante rivalopgør, siger Kenneth Cortsen.
Ser man på de sociale medier, vokser følgerskaren på PSG’s kanaler hvert sekund. På diverse sociale medieplatforme har PSG den seneste uge samlet øget antallet af følgere med et tocifret antal millioner.
Det er en naturlig udvikling i en tid, hvor yngre generationer i højere grad end tidligere er fans af enkelte fodboldspillere end af bestemte klubber.
– Spillerne har ligesom klubberne en enorm rækkevidde i en globaliseret fodboldverden, hvor sociale medieplatforme er et talerør mellem spillere, klubber og fans. Derfor vil flere fans end for 20-30 år siden følge med spillerne, i stedet for at de tidligere var loyale over for bestemte klubber.
– Så et topbrand som Messi flytter fans med til PSG, siger Kenneth Cortsen.
Og det er på den måde, at Messis formodede årsløn på 260 millioner kroner kan tjene sig selv ind.
– Der er en bro mellem følgere på sociale medier og brandaktivering, der forgrener sig over i et relateret forbrug. Det kan mærkes på bundlinjen, når salget af merchandise og billetter øges.
– Samtidig er Messi med til at flytte markedsandele, og det øger værdien af et sponsorat i PSG betragteligt, siger Kenneth Cortsen.
Allerede fra morgenstunden onsdag, har der været lange køer foran PSG-fanbutikkerne i Paris. Det er dog trøjeproducenten Nike, der scorer langt størstedelen af beløbet, hver gang klubben sælger en ny trøje.
PSG har mulighed for at producere andet merchandise, hvor klubben selv får gevinsten af salget.
/ritzau/

TransferLIVE: Nej til AaB – her er hans nye klub

– Det sagde man aldrig om Michael Laudrup

Brøndby ydmyget: Magi – superstjernes bedste kamp

Superliga-skifte? Han vil til Danmark

FC København-stjerne afviser transfer

Jacob Rasmussen sablet ned efter Salzburg-exit

Opfordrer Clement Bischoff: Skift til denne klub

FCK mod Basel: Her er chancevurderingen

Rundens Hold i Superligaen – 4. runde

Ærgerlig over FC Basel-møde: ‘Lidt en skam’

Malmö-stjerne griner ad Gravesen-kommentar

Brøndby-profil ude mod Vikingur

Anders Dreyer skriver amerikansk fodboldhistorie

SL-hold i bowlen: Her er anden runde i pokalen

FCK-magi i Parken – han sprænger hele skalaen!

Tidligere SL-profil overrasker i tv-interview

Raser efter FC København-tæsk: Han skal fyres!

Afsløring: B.93 tæt på salg af topscorer

Teaser for Brøndby-tricks

Ekspert: Brøndby smadrer Vikingur og går videre

Deler nyt om Thomas Delaney

Afsløring: FCM har solgt Sørensen i kæmpe handel

Chokrygte skydes ned

Her er Manchester Uniteds plan med Chido Obi

Hård Dolberg-kritik: ‘Han er et problem’

Dansk spiller idømt fængselsstraf for grov vold

Flere kollapser: Rune imponeret over sig selv

DBU erkender VAR-fejl: De fik et mål foræret

Hylder dansker: ‘Naturtalent!’

AGF-boss: ‘Ærligt, jeg har ikke prøvet’

Forarget over Brøndby-fans

Tv-ekspert i svime over to FCK-stjerner

Overblik: Her er Superligaens sommertransfers 2025

Afsløring: AaB forhandler med landsholdsspiller

Stor Superliga-transfer – stjerne fanget på kamera

Det lysner for ny FC København-spiller

FCK-stream ramt af DDoS-angreb tirsdag aften

Intensiverer jagten på Victor Nelsson

Morten Bruun rystet over FC Midtjylland

Langer ud: ‘Har kæmpestort problem’

FC Midtjylland bekræfter stort salg

Blæser til angreb

FCK’er med Malmö-hilsen: ‘Aldrig et derby for os’

‘Hold da kæft – en katastrofe!’

Flov MFF-dansker: ‘Afstanden ikke bare 40 km’

Onsdagsdrenge kan holde det tæt i Bolton

Fik FCK-tæsk: ‘Det dårligste nogensinde!’

Neestrup stikker hårdt til Malmö: Det var ufint!

FCK ydmyger Malmö: Tæt på Champions League

En formue: Så mange penge spiller FCK og Malmö om

Synd for Kvistgaarden – stor chance ødelagt

Liverpool i dialog med Premier League-stjerne

Brølstærkt hold – Neestrup har valgt sine 11

Premier League-klub jagter Osorio

Bo Henriksen tilstår Mainz-interesse for Vallys