Brøndby vinder sølv i Superligaen

Brøndby skraber bunden i Superligaen men på de sociale medier er fodboldklubben med helt fremme i topstriden



Opbakningen til superligaklubberne er stor på sociale medier, og klubberne med de højeste tilskuertal har også flest følgere på Facebook, Twitter og YouTube.

I en undersøgelse, som kommunikationsbureauet Mannov har foretaget for Tipsbladet bliver det undersøgt hvordan de enkelte klubber klarer sig på sociale medier og rangeret klubberne i en social media superliga.

Her vinder FCK guld foran Brøndby og AGF.

Mannov, der er et af Danmarks førende kommunikationsbureauer har pgjort, hvor mange følgere superligaklubberne har på Facebook, Twitter og YouTube.

Resultaterne viser, at de danske fodboldfans er ganske flittige til at følge deres favorithold på sociale medier. FCK ligger klart i spidsen, men Brøndby og AGF er også fint med, og har en stor og stolt følgerbase.

Følger tilskuertallene
De seks klubber, som har de højeste tilskuertal, har også flest følgere på sociale medier. Undersøgelsen viser også, at følgerbaserne ikke stemmer overens med pointantallet. F.eks. har superligaens sidsteplads Brøndby fortsat en stor følgerbase og ligger på en klar andenplads i social media superligaen.

– Brøndby har på trods af den nuværende placering, og mange historier i medierne om en svær økonomisk situation, stadig massiv opbakning hos deres fans. Det er et meget stort skulderklap i en tid med kraftig modvind, siger Reinholdt Schultz, der er administrerende direktør hos Mannov.

– Man skal altid passe på med at sammenligne konkurrerende brands´ følgerbaser på sociale medier, da der ligger mange faktorer bag tallene. Normalt er det faktisk mere relevant at se på interaktionen mellem brands og følgere. Men når det kommer til fodboldklubber, er det ganske interessant at stille klubberne op imod hinanden. Det skyldes, at fodboldfans er meget loyale og typisk kun vil følge én klub på sociale medier.

FCK vinder på Facebook, Twitter og YouTube
På Facebook har FCK cirka 125.000 følgere, men rivalerne fra vestegnen er også godt med og har over 81.000 følgere. På tredjepladsen følger AGF med næsten 34.000 følgere. Over en bred kam kan man sige, at superligaens hold er begyndt at bruge Facebook ganske aktivt, og i alt har otte af holdene mere end 10.000 Facebook-følgere. En enkelt undtagelse er dog Sønderjyske, der endnu ikke har oprettet en officiel Facebook-profil.

Billedet er det samme på Twitter, hvor FCK (8.159), Brøndby (4.550), og AGF (3.472) også ligger i toppen. På YouTube er danskerne noget mere tilbageholdende med at abonnere på deres yndlingsklubber, og med undtagelse af FCK har alle klubberne under 300 abonnenter på hver deres YouTube-kanal.

Metode
Mannov har opgjort klubbernes placering i en superliga på sociale medier (se resultatet nederst). Undersøgelsen giver alle klubberne en social score og en social ranking med udgangspunkt i deres følgerbase på Facebook, Twitter og YouTube.

Superligaen for sociale medier vindes klart af FCK, der fører på alle tre medier. På de næste pladser følger Brøndby, AGF, OB, AAB og FCN. I den anden ende af spektret finder man lidt overraskende FC Midtjylland, der blandt andet er den klub med den mindste følgerbase på Facebook.   





Manchester United henter fransk angriber



BIZART

Danske Bank efterlyser tidligere Brøndby-angriber


Falsk Bo Henriksen-historie i omløb

Afsløring: Vejle Boldklub forlænger med Lasse Flø



Skræksæson: Løntung dansker meldes på vej væk

På vej tilbage til FC Midtjylland? 

Højlund-episode ‘vil blive talt om i årtier’

Drømmer om at hente Jonas Wind og Thomas Müller

Imponerer mod FC København: ‘Rigtig højt niveau’



TOPNYHED

Afslører venskab: Brøndby-stjerne hjalp mig meget


Nu hyldes Rasmus Højlund: ‘Det ændrede alt!’

Ude i kulden i FCM: Jeg kan smile på lønningsdag

Flad Champagne-fest på Rivieraen

– Spiller mod 11 spillere ikke mod 28.000



United på kurs mod ren engelsk finale

FCK-profil jubler: ‘Jeg kommer til at gøre alt’

FCK har særlig klausul på eksspillere

Genialt! FCK kunne få minimum 50 mio. for ham

Ude af holdet: FCM-boss åbner for skifte


” Det mener Tipsbladet

Trods 3-3: Strategisk brøler til 100 mio, Brøndby!


Jacob Neestrup: ‘Den skal du ikke tørre af på mig’

Sådan gik det, da FCK slog Viborg med 1-0

Vildt: Sporting tager Conrad Harder-dom til CAS

Neestrup skifter seks mand mod Viborg



Meister sparker Pisa millimeter fra drømmeland

Luk øjnene, Viborg: Lejesvend i katastrofal sæson

Flået ud i pausen: Brøndby-profil ærgrer sig

Danske toptrænere skal ikke til Wolfsburg

På tur med Superliga-rival: Rødvin og faglighed

Her er Jesper Sørensens drømmespiller

Afsløring: Kallesøe vil væk fra kaosramte Horsens

Kan ryge af holdet efter stort skænderi med Mæhle


– Rigtig mange samtaler med Neestrup om det


Færdig i OB

Frederik Birk giver status på Nicolai Vallys

Rødglødende telefon: Åben for Superliga-comeback

Tipsbladet finder ny chefredaktør i egne rækker

Randers – FC Nordsjælland

Brøndbys sommerflirt forlader Bayer Leverkusen

AaB styrtbløder: Så dyr vil nedrykning være

Brøndby-fans raser – nu svarer direktør

‘Vi kan gøre ondt på FCK’

Har håneretten over FCK-vennerne

I svime over Brøndby-profil: For pokker mand!

Kent Nielsen med klar tale til kritikere

Joakim Mæhle i totterne på holdkammerat

Lamine Yamal skriver Champions League-historie

Jesper Sørensen i stor triumf

Chelseas reserver overmander svenskere

Kent Nielsen dybt imponeret af ‘magiker’

Forsøgte at beholde FCK-talent: Han er enormt rar

Brøndby pebet ud: Var røv og nøgler

Fantastisk og vanvittig fodboldkamp ender 3-3

Kæmpe kollaps – men han må vælte sig i tilbud!

Vildt comeback! Han reddede Brøndby fra fadæsen