FC København og Brøndby indgår aftale om udebaneafsnit
Fóto: Jan Christensen / Getty Images
Superliga

FC København og Brøndby indgår aftale om udebaneafsnit

FCK og BIF er blevet enige om en aftale, så der kan komme fans af begge hold på stadion.

Senest FC København fik besøg af Brøndby IF, var der ingen Brøndby-fans på stadion, men det ændrer sig nu, efter de to hold er blevet enige om en aftale, der sikrer Brøndby 2500 billetter til D-tribunen i Telia Parken, mens FC København får 2100 billetter til Brøndby Stadion. Aftalen træder først i kraft fra næste sæson, fordi der logistisk er en del, der skal ordnes.

Det oplyser de to klubber i en pressemeddelelse.

Brøndby får som sagt 2500 billetter på D-tribunen i Telia Parken, hvor FC København får 2100 billetter til Brøndby Stadion på et udebaneafsnit, der bliver udformmet til det nye antal pladser, skriver klubberne.

FC Københavns administrerende direktør, Anders Hørsholt, er glad.

- Der skal herfra lyde en stor anerkendelse af begge fangrupper, der har arbejdet hårdt og fordomsfrit for at nå en aftale, som begge parter er tilfredse med. Ikke mindst SLO'erne fra de to klubber har ydet en stor indsats for at få enderne til at mødes, og det viser, at deres funktioner er vigtige for klubberne. Vi er glade for, at den her langsigtede aftale for de ekstraordinære kampe kommer fra fansenes side. Vi har nu fået skabt et godt fundament for Derby-kampene fremover, så de fortsat vil være de største og mest spektakulære i Norden. Vi glæder os over aftalen og ser meget frem til de kommende Derby-kampe, siger direktør i FC København, Anders Hørsholt, i en pressemeddelelse.

Også fra Brøndbys administrerende direktør, Jesper Jørgensen, er tilfreds med, at der nu er kommet en løsning.

- Det er glædeligt, at der er fundet en løsning, som alle parter kan acceptere. Det har hele tiden været ambitionen at skabe rimelige vilkår på tribunerne, så vi sammen kan skabe den bedst mulige ramme om Nordens største Derby. De to klubbers SLO’er har været toneangivende i tilblivelsen af aftalen, og med deres input og indsigt, så har vi en aftale, der sikrer, at det igen kan handle om det allervigtigste, nemlig spillet på banen. Nu ser vi frem til Derbyet herude på næste mandag, hvor vi allerede nu kan mærke en voldsom interesse i vores billetsalg, og vi håber derfor på et fyldt Brøndby Stadion, siger administrerende direktør i Brøndby IF, Jesper Jørgensen.

Aftalen tager tid at få sat i værk af sikkerhedsmæssige årsager, oplyses det, og derfor bliver der i første omgang 'blot' 1500 billetter til udebanesupportere, når de to klubber først mødes på Brøndby Stadion 17. april og derefter den 14. maj i Telia Parken.

Derudover oplyses det også, at udeholdene modtager billetterne 15 dage før kampe, at der er lige tifomuligheder for begge fangrupper, at der er forbedrede adgangsforhold og boder ved udebaneafsnittet, og at der er to capotårne i hvert afsnit.

Men som sagt træder aftalen først i kraft fra næste sæson.