Foto: Jan Christensen/Getty Images
Superliga

FCK-direktør irriteret over nyt sortbørsmarked

FC København hyldede for nyligt deres moderklub B1903 med en særlig trøje i et begrænset oplag. Trøjen bliver nu solgt til overpris på nettet, hvilket skaber irritation i FC København.

Uden B1903 og KB var FC København næppe blevet til den klub, vi kender i dag. De to københavner-klubber fusionerede den 1. juli 1992 og skabte FC København.

FC København har siden udviklet sig til den velsagtens største klub i Skandinavien, som i næste uge har mulighed for at avancere sig til knockoutfasen i Champions League for anden gang i klubbens historie.

Men selvom FC København har haft fart på og har vundet 15 mesterskaber siden sammenlægningen i 1992, så glemmer man ikke sine to moderklubber. For nyligt markerede man således B1903's fødselsdag med en særlig trøje.

Trøjen blev produceret i - påfaldende nok - 1903 eksemplarer for at markere 120-året for den Hellerup-beliggende klub. Trøjen blev udsolgt på få timer, og nu høster flere spekulanter frugterne af, at den er uhyre eftertragtet.

På sider som Den Blå Avis og Facebooks Marketplace sælges trøjen for flere gange prispunktet på 749 kroner. Trøjerne går som varmt brød, hvor Tipsbladet har set priser på op over 3.000 kroner.

Hensigten med trøjerne var ikke for andre at tjene penge på dem, og derfor har Tipsbladet spurgt en sælger om årsagen bag at sætte den til salg til overpris. Vedkommende ønsker at være anonym, men vi er bekendt med identiteten.

- Jeg gør det, fordi jeg kan tjene på det. Det er simpelthen bare et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Ligesom folk gør det med sko, vin, ure og alt muligt andet.

Det er jo som sådan ikke ulovligt at gøre det, men jeg tænker jo ikke, at det har været hensigten fra FCK's side...

- Nej, og det var faktisk heller ikke meningen, at jeg ville gøre det.

Hvorfor gør du det så?

- Det er fordi, jeg vil se, hvor meget man kan få for den. Jeg er jo ikke den eneste, der har den til salg, kan man sige.

Men er der ikke noget i dig, der siger, det er etisk forkert at købe en trøje for at sælge den videre umiddelbart efter?

- Næ. Nej... Ikke så længe der er et udbud og en efterspørgsel, afslutter vedkommende, der i øvrigt selv er fan af FC København.

Sælgeren af trøjen har i øvrigt modtaget flere købshenvendelser, men da Tipsbladet fangede vedkommende tirsdag, havde ingen endnu mødt prispunktet på 2700 kroner.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Det er denne trøje, som flere sælger på nettet til flere tusinde kroner. Her har en sælger mulighed for at tjene 2751 kroner, hvis vedkommende lykkes med sit salg.

FC København er irriteret
I FC København var det aldrig hensigten, at trøjen skulle være et kommercielt projekt. Skulle den have været det, havde man produceret mange flere trøjer, end tilfældet var det.

Derfor ærgrer det også Mikkel Grove, der er kommerciel direktør i FC København, at han nu kan se trøjen blive solgt til overpris på eksempelvis Den Blå Avis.

- Det er jo grundlæggende irriterende, at når man laver et projekt som det her, at dem som så køber trøjerne ikke har tænkt sig at bruge dem selv, siger han til Tipsbladet.

FC København har tidligere lavet lignende projekter. Nogle gange går det som varmt brød, som tilfældet var det med hyldesttrøjen til B1903, mens det andre gange går lidt langsommere.

- Nogen gange må jeg også hånden på hjertet sige, at det er svært at forudsige, hvad der sker med et produkt, som er sat til salg i et begrænset antal og periode. Vi har også lavet lignende projekter før, så det var svært at forudse, at det denne her gang ville stikke helt af.

I den nuværende lovgivning er der ikke noget, som forhindrer folk i at sælge hyldesttrøjerne på nettet til overpris. Koncertbilletter og billetter solgt videre til eksempelvis FC Københavns hjemmekampe i Parken, må man ikke sælge videre med fortjeneste ifølge loven. Som lovgivningen er nu, er det derfor meget svært at forhindre, at spekulanter sælger produkter videre til overpris.

- Det man kan gøre, det er at mætte markedet, men så skulle vi have tænkt det helt anderledes. Hvis vi mætter markedet, så er der jo ikke et marked. På den måde bliver udbuddet større end efterspørgslen. Men vi tager det til efterretning til en anden gang, for det var ikke lige sådan her, at den var tænkt, siger FCK-bossen.

I aftenens pokalkamp mod Silkeborg IF vil FC Københavns spillere gå på banen i den særlige trøje som en hyldest til moderklubben B1903.