Video : Tipsbladet
Superliga

Før topbraget: Her er FCK og FCM's strategier

De to klubber arbejder forskelligt og har forskellige budgetter. Her tager vi et kig på, hvordan de to klubbers strategier tager sig ud.

Det her er det mest afgørende punkt over tid, og selv om der er ligheder mellem FC København og FC Midtjylland på visse punkter, er der også store forskelle på andre.

Lad os begynde med FC København.

Indtil Ståle Solbakkens comeback i 2013 var FC København en klassisk topklub i en europæisk mellemliga med succes i Europa. Man havde det største budget i ligaen og hentede overvejende erfarne topspillere til, der kunne præstere her og nu.

Fra 2014 sadlede FC København om og begyndte at hente yngre spillere fra hele Europa og i enkelte tilfælde også sydamerikanere, hvor man tidligere primært havde hentet skandinaviske spillere.

Man ville sælge spillere dyrt på transfermarkedet, så Superliga-holdet selv kunne finansiere større budgetter til at købe endnu flere og dygtigere unge spillere, og det lykkedes på flere måder, ikke mindst med salgene, hvor FCK har solgt fleste spillere for det største samlede beløb.

Til gengæld gav de yngre spillere også mere ustabile resultater, og det hjalp ikke, at man ved at siden af transfer-pletskuddene også hentede en del spillere, ikke mindst ældre spillere, der ikke for alvor slog til og bidrog med hverken mesterskaber eller europæisk succes.

Det var i hovedtræk det, der kostede Ståle Solbakken jobbet i oktober sidste år, et par måneder efter Johan Lange var stoppet som teknisk direktør og startet i en tilsvarende rolle i Premier League-klubben Aston Villa.

Man kan se, at FC København igen har kastet sig ud i en større foryngelse med Peter Christiansen som sportsdirektør, mens 14 spillere er forsvundet i løbet af 2021, overvejende ældre spillere og spillere uden for idealopstillingen.

Der er kommet mere dynamik ind i holdet, mens man kan spørge sig selv, om man har den nødvendige acceleration og fart efter salget af Mohamed Daramy, og det er på mange måder en fortsættelse af det, man også har villet fra 2014 og frem, men som i nogle sæsoner tippede over til at blive en trup med for mange ældre spillere.

FCK har indtil videre i denne sæson det sjetteældste hold i ligaen, hvor man i sidste sæson var ældst og de to sæsoner forinden i 2018/19 og 2019/20 var fjerdeældst.

Ejerkredsen i FC København består af tre hovedaktionærer, hvoraf den senest tilkomne i foråret 2019, Lars Seier Christensen, er den klart mest engagerede i fodbolddelen og har været tæt på sportsdirektør Peter Christiansens arbejde i 2021 sammen med bestyrelsesmedlemmet William Kvist. Ejerforholdene i FC København og moderselskabet Parken Sport & Entertainment har været til flittig debat, ikke mindst efter Ståle Solbakkens afgang og under finanskrisen, hvor der har været stor udskiftning på ledelsesgangen og spørgsmål om, i hvilken retning ejerne egentlig vil trække FCK.

Det er meget vigtigt at bide mærke i, at der ikke er sparet på fodboldafdelingen, selvom coronakrisen har kostet koncernen et trecifret millionbeløb, men i forhold til den fremtidige strategi og udviklingen af FC København som fodboldklub med faciliteter og budgetter fremstår FCK ikke lige så strømlinet som rivalen i Ikast/Herning/London.

Fodboldstrategisk er det også meget at gabe over både at spille med unge spillere, sælge disse spillere meget dyrt og at få store resultater i ligaen og Europa – tre mesterskaber på otte sæsoner og glippede europæiske gruppespil i 2015 og 2020 er en indikation af, at FC København sportsligt snapper efter vejret og skal stå på tæer for at leve op til egne målsætninger sideløbende med de mange store spillersalg.

FC Midtjylland
FC Midtjylland har nærmet sig FC Københavns strategi med både at præstere i Europa, sælge spillere og få resultater med mange yngre og egenudviklede spillere, men vægten er stadig mere på de egenudviklede spillere og på at sælge, hvilket er også er medvirkende til, at vi betegner FC Midtjylland som en transferklub.

Midtjyderne har med Matthew Benham som ejer fået betydeligt bedre mulighed for at holde længere på de bedste unge spillere og indkøbte profiler, hvilket for FCM har haft den positive effekt, at man kan sælge de bedste folk langt dyrere end før englænderens overtagelse i 2014.

FC Midtjylland har stor udskiftning i truppen via køb og salg, og de store salg, gode præstationer i Superligaen og senest med Champions League-deltagelse har FCM fået så stærk en økonomi, at man nu i udvalgte tilfælde føler sig i stand til at købe lige så dyre spillere som FC København.

FCM har holdt andelen af spilletid til egne talenter betydeligt højere oppe end FC København ved at have flere trupspillere og enkelte startspillere med en fortid i egen ungdomsafdeling, og de seneste par år har man taget et strategisk valg og prioriteret at hente Erik Sviatchenko, Pione Sisto og Jonas Lössl tilbage fra de første virkelig succesfulde ungdomsårgange.

At vi kalder FC Midtjylland en transferklub handler også om, at man som andre europæiske klubber, for ikke at sige forbilleder, er bevidst om, at man vil spille ”med de rigtige” på førsteholdet og positionere fremtidige salg, og at man gør plads til de unge spillere i truppen i stedet for at hente erfarne garderinger ind, som FC København ofte har gjort.

FC Midtjylland var indtil i år ejet nærmest alene af Matthew Benham foruden nogle småaktionærer, men i sommer fik man den danske Bestseller-forretningsmand og milliardær Anders Holch Povlsen i ejerkredsen med køb af nye aktier, så Holch Povlsen mod at skyde 125 millioner kroner ind nu ejer 25 procent af klubben.

De penge er i høj grad med til at finansiere et storstilet projekt om et nyt træningsanlæg, der også skal komme lokalområdets borgere til gavn, og den nye storaktionærs indtog er desuden 'smart money', som det kaldes i forretningsverdenen, da forretningsmanden kommer med en organisation i international topklasse, der kan bidrage med meget for FC Midtjylland ud over rå kapital.

FC Midtjylland tegnes på ledelsesplan af formand Rasmus Ankersen, der kom ind i 2014, og den mangeårige direktør og inden da ledende medarbejder Claus Steinlein.

Man har også et veludviklet samarbejde med Matthew Benhams anden klub Brentford og Benhams virksomhed Smartodds, og samlet set er der stor tydelighed omkring strategien og store ressourcer i baglandet, hvor alle mand trækker i samme retning.

Indtil FC København har vist, at man også med den nye besætning omkring førsteholdet og direktionsgangen kan skabe stor succes, har FC Midtjylland en relativt klar fordel på det strategiske område og i forhold til ledelse og ejere, hvor tydeligheden er langt større end omkring FCK.

Fordel: FC Midtjylland