Glæder sig over international FCK-succes

FC København oplever stigende international bevågenhed, senest med Kevin Diks' landsholdsskifte. Og det glæder "løverne".



Der har været gang i FC Københavns sociale medier i de seneste dage. Det er nemlig væltet ind med følgere, likes og kommentarer fra særligt indonesiske fodboldfans.

Københavnernes forsvarsprofil Kevin Diks har nemlig sikret sig muligheden for at repræsentere Indonesiens landshold, og det har på få dage resulteret i godt 35.000 nye følgere på Instagram og 80.000 på TikTok.

I Superliga-klubben vækker sådan noget selvsagt glæde, men international bevågenhed er slet ikke nyt for “løverne”.

Det fortæller kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove Lindsted.   

– Hvis vi starter nogle skridt tilbage i forhold til de sidste par dage, har vi over en periode oplevet markant stigende interesse fra udlandet. Det går nogle år tilbage. Vi er i en situation nu, hvor følgerskaren på flere af vores sociale medier er 50 procent danske og 50 procent udenlandske følgere.

– Vi oplever også en stigende interesse fra udlandet omkring vores kampe i Parken, hvor vi nu har op mod 1.000 gæster fra udlandet til nogle kampe, siger han til Tipsbladet og tilføjer:

– Så vi har over en lang periode oplevet en stigende interesse. Derfor har vi også meldt ud, både i forbindelse med Adidas-aftalen, vi forlængede, at der er nogle elementer, som gør, at vi kan kigge udover Danmarks grænser. Og da vi offentliggjorde vores samarbejde med Unisport, at vores trøjer skal kunne komme til salg i andre lande end Danmark, og at vi skal være til stede i andre lande.

Med den enorme stigning af indonesiske følgere begynder klubben også at se mod nye tiltag.

– Det er klart, at når Kevin Diks bliver annonceret til potentielt at skulle spille for Indonesiens landshold, og vi oplever et spike – ligesom vi gjorde med Rodrigo Huescas fra Mexico og Marcos Lopez fra Peru – begynder vi at kigge på, om man kan gøre noget konkret på de her markeder.

– Men der er ikke nogle af os, der som sådan er specialister på det indonesiske trøjemarked. Så vi har spurgt hos Adidas og Unisport, hvordan de ser på det, og om man kan lave en målrettet test af et potentiale, siger Mikkel Grove Lindsted.

– På den korte bane skal man nok mere se det som en mulighed for, at FC København bliver synlige på nogle nye markeder, snarere end at det er en stor kommerciel mulighed. Så kan man sige, at hvis interessen fastholder sig, så kan det være, at man kan kigge mere konkrete kommercielle muligheder, eksempelvis partnerskaber med virksomheder, der fokuserer på de pågældende markeder.

Artiklen fortsætter efter billedet…

Foto: Alamy

‘Vi har gode forudsætninger’
Umiddelbart er det klubber i Europas absolutte elite såsom FC Barcelona, Real Madrid, Liverpool og Manchester United, der formår at hente fans og følgere fra hele verden.

Så hvor langt kan man som dansk klub komme på det punkt?

– Det er meget svært at svare på, hvad loftet er. Det vil vi gerne forsøge at teste. Vi omgiver os med nogle partnere, som kan hjælpe os udover Danmarks grænser. Jeg kan også se, at hver måned bliver der købt et fint antal trøjer fra udlandet, som vi sender udenfor Danmarks grænser. Men det er svært at svare på, hvad loftet er.

– Nogle klubber er lykkedes, fordi de er sportsligt relevante, som vi også er, og nogle er lykkedes, fordi de måske har en fed by i ryggen. Det mener vi også, at vi har med København, som er attraktiv internationalt. Vi mener, vi har flere gode forudsætninger, som gør, at vi kommercielt kan lykkes endnu mere internationalt, siger Mikkel Grove Lindsted.

I den forbindelse peger han blandt andet på et tiltag, den hollandske storklub PSV Eindhoven har haft.

– De lavthængende frugter er selvfølgelig at få nogle trøjer på hylderne rundtomkring. Så kan man derfra udvikle. Da PSV Eindhoven havde en række relevante mexicanske spillere, og dermed over en længere periode oplevede stigende interesse fra fans i Mexico, begyndte de at lave partnerskaber med mexicanske virksomheder.

– Bliver det noget for os, hvis det her bliver mere etableret? Det ved vi ikke, men det kigger vi på, for det bør repræsentere nogle muligheder, slutter han.

FC København har i skrivende stund 430.000 følgere på Instagram og 400.000 på TikTok. På førstnævnte er de den klub med flest følgere, mens FC Midtjylland har over en million følgere på TikTok.



Bo Henriksen bringes i spil til nyt job

Meget tæt på at hente Pione Sisto

Storroser dansker: ‘En af de fem bedste i verden’

Avis: Storklub smider kæmpe FCK-flop på porten

Italienske medier hylder ham

Her er 10 udlandsdanskere, der kan vende hjem

Fælder hård Schmeichel-dom

FCK tager stor Amin Chiakha-beslutning

Hylder dansker: ‘Den største lige nu’

Dansker langer ud efter Ruben Amorim

Liverpool vinder – endelig scorede stjernen

Fælder dom over Norwich-danskere

Direktør slår fast: De to koster mere end 100 mio.

Her er Superligaens 5 bedste angribere 

Dyrt indkøb allerede på vej væk fra FCM?

Går hårdt til Thomas Frank: “Sig op”

Kæmpetransfer? 1,7 mia. for tidl. Superliga-bomber

Det er gået helt galt for Brøndby-flop

Tidligere Premier League-boss sviner Højlund til

Rangerer Eriksen over superstjerner

Nartey blæser alt modstand til vægs

Arsenal tager førstepladsen tilbage

Afsløring: FCN henter ny profil på lang kontrakt

Køb Vallys-klon, før det er for sent!

FC København misser denne midtbane-stjerne

Dansker tilbyder sig selv til Liverpool

‘Han kan udvikle sig til en topscorer for Man Utd’

Mathias Jensen rygtes til mesterklub

Kæmpe scoop? Real Madrid betaler 67 mio. 

Massiv hyldest! Medier i svime over Nørgaard

Dansker fremhæves af stort tysk medie

Afsløring: FC Nordsjælland sælger Rocco Ascone

Mikel Arteta: ‘Vi har savnet ham meget’

Superliga-klub får penge hver gang, han scorer

Dansk profil undrer sig – har ikke hørt fra Riemer

Dansker på røven: Nogle af dem er crazy-gode

City-ejer sælger klub

Fransk pletskud holder liv i Citys sejrsstime

Oliver Sørensen blev matchvinder for Parma

Ellevild Patrick Dorgu: ‘Fantastisk!’

Guardiola: Spillerne er utroligt disciplinerede

Scoringsfattig subtopkamp på Stamford

Dorgu blev helten for Manchester United

Vild spådom: Kan nå Rodgers’ og Marescas niveau

Hold da op – den er helt gal

Salah blev helten for Egypten

Ståle Solbakken afslører hemmelig samtale

FCK-hovedpine: “Det er frustrerende”

Farvel til Sten Grytebust – fremtiden er uvis

Så meget betaler de for Oscar Fraulo