Glæder sig over international FCK-succes

FC København oplever stigende international bevågenhed, senest med Kevin Diks' landsholdsskifte. Og det glæder "løverne".



Der har været gang i FC Københavns sociale medier i de seneste dage. Det er nemlig væltet ind med følgere, likes og kommentarer fra særligt indonesiske fodboldfans.

Københavnernes forsvarsprofil Kevin Diks har nemlig sikret sig muligheden for at repræsentere Indonesiens landshold, og det har på få dage resulteret i godt 35.000 nye følgere på Instagram og 80.000 på TikTok.

I Superliga-klubben vækker sådan noget selvsagt glæde, men international bevågenhed er slet ikke nyt for “løverne”.

Det fortæller kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove Lindsted.   

– Hvis vi starter nogle skridt tilbage i forhold til de sidste par dage, har vi over en periode oplevet markant stigende interesse fra udlandet. Det går nogle år tilbage. Vi er i en situation nu, hvor følgerskaren på flere af vores sociale medier er 50 procent danske og 50 procent udenlandske følgere.

– Vi oplever også en stigende interesse fra udlandet omkring vores kampe i Parken, hvor vi nu har op mod 1.000 gæster fra udlandet til nogle kampe, siger han til Tipsbladet og tilføjer:

– Så vi har over en lang periode oplevet en stigende interesse. Derfor har vi også meldt ud, både i forbindelse med Adidas-aftalen, vi forlængede, at der er nogle elementer, som gør, at vi kan kigge udover Danmarks grænser. Og da vi offentliggjorde vores samarbejde med Unisport, at vores trøjer skal kunne komme til salg i andre lande end Danmark, og at vi skal være til stede i andre lande.

Med den enorme stigning af indonesiske følgere begynder klubben også at se mod nye tiltag.

– Det er klart, at når Kevin Diks bliver annonceret til potentielt at skulle spille for Indonesiens landshold, og vi oplever et spike – ligesom vi gjorde med Rodrigo Huescas fra Mexico og Marcos Lopez fra Peru – begynder vi at kigge på, om man kan gøre noget konkret på de her markeder.

– Men der er ikke nogle af os, der som sådan er specialister på det indonesiske trøjemarked. Så vi har spurgt hos Adidas og Unisport, hvordan de ser på det, og om man kan lave en målrettet test af et potentiale, siger Mikkel Grove Lindsted.

– På den korte bane skal man nok mere se det som en mulighed for, at FC København bliver synlige på nogle nye markeder, snarere end at det er en stor kommerciel mulighed. Så kan man sige, at hvis interessen fastholder sig, så kan det være, at man kan kigge mere konkrete kommercielle muligheder, eksempelvis partnerskaber med virksomheder, der fokuserer på de pågældende markeder.

Artiklen fortsætter efter billedet…

Foto: Alamy

‘Vi har gode forudsætninger’
Umiddelbart er det klubber i Europas absolutte elite såsom FC Barcelona, Real Madrid, Liverpool og Manchester United, der formår at hente fans og følgere fra hele verden.

Så hvor langt kan man som dansk klub komme på det punkt?

– Det er meget svært at svare på, hvad loftet er. Det vil vi gerne forsøge at teste. Vi omgiver os med nogle partnere, som kan hjælpe os udover Danmarks grænser. Jeg kan også se, at hver måned bliver der købt et fint antal trøjer fra udlandet, som vi sender udenfor Danmarks grænser. Men det er svært at svare på, hvad loftet er.

– Nogle klubber er lykkedes, fordi de er sportsligt relevante, som vi også er, og nogle er lykkedes, fordi de måske har en fed by i ryggen. Det mener vi også, at vi har med København, som er attraktiv internationalt. Vi mener, vi har flere gode forudsætninger, som gør, at vi kommercielt kan lykkes endnu mere internationalt, siger Mikkel Grove Lindsted.

I den forbindelse peger han blandt andet på et tiltag, den hollandske storklub PSV Eindhoven har haft.

– De lavthængende frugter er selvfølgelig at få nogle trøjer på hylderne rundtomkring. Så kan man derfra udvikle. Da PSV Eindhoven havde en række relevante mexicanske spillere, og dermed over en længere periode oplevede stigende interesse fra fans i Mexico, begyndte de at lave partnerskaber med mexicanske virksomheder.

– Bliver det noget for os, hvis det her bliver mere etableret? Det ved vi ikke, men det kigger vi på, for det bør repræsentere nogle muligheder, slutter han.

FC København har i skrivende stund 430.000 følgere på Instagram og 400.000 på TikTok. På førstnævnte er de den klub med flest følgere, mens FC Midtjylland har over en million følgere på TikTok.





Hva så Franculino? Bayern München på plads i aften


OB – Silkeborg IF

Her kan du se FC Midtjylland mod Celtic FC

Stor interesse for AGF-stjerne: Ingen har råd

Udtrykker stor begejstring for Brøndby-målmand

Angriber er færdig i Randers FC

– Cooper skyder på Schmedes

FCK-angriber: Parken larmer meget mere

Ud med Kamil Grabara og Christian Eriksen!

Droppet af Riemer: Skal finde sig selv

Kan ikke kalde FC København-profil tilbage

Kommer med klar opfordring til presset Neestrup

Superliga-boss: Det er mærkeligt, Cooper!

Holdt hemmeligt for alle: Var helt gal med Pogacar

Verdensstjerne har sendt besked til Billing

To trænere færdige i Superliga-klub

Tidligere AGF-stjerne fristet af Tottenham-skifte

United-legende jubler over Patrick Dorgu

Går i kødet på Rasmus Højlund

Udtaget til landsholdet – nu meldes han skadet

Knuste FCK: Her er mediernes dom over Thomas Frank

Raser over heksejagt: ‘Det er utilstedeligt’

Ajax fyrer cheftræner John Heitinga

Står han mod Belarus? ‘Noget vi må tænke over’

Helt vildt! Så meget er Victor Froholdt værd

Kan gå for nul kroner – de vil have Jens Jønsson

Det er gået fuldstændig fløjten for Emre Mor

Delte meldinger om Christian Nørgaard

Så mange mål har Kotarski kostet FCK

Et slag fra førstepladsen

FCM vinder 5-1 – U19-bomber igen ustyrlig

Landstræner: Meget skidt for Gregoritsch i Brøndby

Mange islændinge kan slet ikke forstå det

Tidligere Brøndby-flop meldes færdig i sin klub

Første nogensinde: Dansker får helt unik mulighed

‘Kæmpe historie’ – dét afslørede Frank mandag

Efter nederlag til Hjulmand: Det bedste hold tabte

Jubler over Isaksen: Sæsonens åbenbaring

Det siger Kasper Schmeichel om FCM-brag

Rigtig træls melding om Óskarsson

Frendrup får italiensk legende som ny cheftræner

Klubboss overrasket over Eriksens agent

Bundesliga-topklub jagter William Osula

Vil I lave en film med Eriksen? – Nej tak!

‘PC’ skyder tilbage: ‘Det er en opdigtet historie’

Kasper Schmeichel med stor FC Midtjylland-ros

Seks mål i vild Barcelona-kamp

Hjulmand hentede vigtig sejr mod Mourinho

Freiburg nyder fransk Riviera

Riemers joker: ‘Han er smækfyldt med selvtillid’

Pinligt, Chelsea! Skuffer fælt i Champions League