Glæder sig over international FCK-succes

FC København oplever stigende international bevågenhed, senest med Kevin Diks' landsholdsskifte. Og det glæder "løverne".



Der har været gang i FC Københavns sociale medier i de seneste dage. Det er nemlig væltet ind med følgere, likes og kommentarer fra særligt indonesiske fodboldfans.

Københavnernes forsvarsprofil Kevin Diks har nemlig sikret sig muligheden for at repræsentere Indonesiens landshold, og det har på få dage resulteret i godt 35.000 nye følgere på Instagram og 80.000 på TikTok.

I Superliga-klubben vækker sådan noget selvsagt glæde, men international bevågenhed er slet ikke nyt for “løverne”.

Det fortæller kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove Lindsted.   

– Hvis vi starter nogle skridt tilbage i forhold til de sidste par dage, har vi over en periode oplevet markant stigende interesse fra udlandet. Det går nogle år tilbage. Vi er i en situation nu, hvor følgerskaren på flere af vores sociale medier er 50 procent danske og 50 procent udenlandske følgere.

– Vi oplever også en stigende interesse fra udlandet omkring vores kampe i Parken, hvor vi nu har op mod 1.000 gæster fra udlandet til nogle kampe, siger han til Tipsbladet og tilføjer:

– Så vi har over en lang periode oplevet en stigende interesse. Derfor har vi også meldt ud, både i forbindelse med Adidas-aftalen, vi forlængede, at der er nogle elementer, som gør, at vi kan kigge udover Danmarks grænser. Og da vi offentliggjorde vores samarbejde med Unisport, at vores trøjer skal kunne komme til salg i andre lande end Danmark, og at vi skal være til stede i andre lande.

Med den enorme stigning af indonesiske følgere begynder klubben også at se mod nye tiltag.

– Det er klart, at når Kevin Diks bliver annonceret til potentielt at skulle spille for Indonesiens landshold, og vi oplever et spike – ligesom vi gjorde med Rodrigo Huescas fra Mexico og Marcos Lopez fra Peru – begynder vi at kigge på, om man kan gøre noget konkret på de her markeder.

– Men der er ikke nogle af os, der som sådan er specialister på det indonesiske trøjemarked. Så vi har spurgt hos Adidas og Unisport, hvordan de ser på det, og om man kan lave en målrettet test af et potentiale, siger Mikkel Grove Lindsted.

– På den korte bane skal man nok mere se det som en mulighed for, at FC København bliver synlige på nogle nye markeder, snarere end at det er en stor kommerciel mulighed. Så kan man sige, at hvis interessen fastholder sig, så kan det være, at man kan kigge mere konkrete kommercielle muligheder, eksempelvis partnerskaber med virksomheder, der fokuserer på de pågældende markeder.

Artiklen fortsætter efter billedet…

Foto: Alamy

‘Vi har gode forudsætninger’
Umiddelbart er det klubber i Europas absolutte elite såsom FC Barcelona, Real Madrid, Liverpool og Manchester United, der formår at hente fans og følgere fra hele verden.

Så hvor langt kan man som dansk klub komme på det punkt?

– Det er meget svært at svare på, hvad loftet er. Det vil vi gerne forsøge at teste. Vi omgiver os med nogle partnere, som kan hjælpe os udover Danmarks grænser. Jeg kan også se, at hver måned bliver der købt et fint antal trøjer fra udlandet, som vi sender udenfor Danmarks grænser. Men det er svært at svare på, hvad loftet er.

– Nogle klubber er lykkedes, fordi de er sportsligt relevante, som vi også er, og nogle er lykkedes, fordi de måske har en fed by i ryggen. Det mener vi også, at vi har med København, som er attraktiv internationalt. Vi mener, vi har flere gode forudsætninger, som gør, at vi kommercielt kan lykkes endnu mere internationalt, siger Mikkel Grove Lindsted.

I den forbindelse peger han blandt andet på et tiltag, den hollandske storklub PSV Eindhoven har haft.

– De lavthængende frugter er selvfølgelig at få nogle trøjer på hylderne rundtomkring. Så kan man derfra udvikle. Da PSV Eindhoven havde en række relevante mexicanske spillere, og dermed over en længere periode oplevede stigende interesse fra fans i Mexico, begyndte de at lave partnerskaber med mexicanske virksomheder.

– Bliver det noget for os, hvis det her bliver mere etableret? Det ved vi ikke, men det kigger vi på, for det bør repræsentere nogle muligheder, slutter han.

FC København har i skrivende stund 430.000 følgere på Instagram og 400.000 på TikTok. På førstnævnte er de den klub med flest følgere, mens FC Midtjylland har over en million følgere på TikTok.



Transfer på vej? AGF sværmer om Superliga-stopper

Thomas Gravesen stjæler overskrifter i udlandet

Stjæler overskrifterne: I svime over dansk stjerne

Brian Sandberg langer ud efter kendt FCK-fan

Meldinger om landsholdsbombe inden Danmark-brag

– Den her sidder dybt i sjælen

Bedste i 10 år – imponerende Superliga-udvikling

Derfor har Lerager takket nej til FC København

Afsløring: Per Frandsen henter dansker

Av, Danmark! Største tab i hele verden

Dansk milliontransfer? ‘Kæmpe salgspotentiale!’

Lettet over at møde Danmark: ‘På papiret nemmere’

Han skal dømme FCK mod Brøndby på søndag

AGF-stjerne i smerter: ‘Har været et mørkt sted’

Mike Tullberg foretrækker at sælge til denne klub

Gravesen: Jeg havde fyret både Riemer og Møller

Afslører Superliga-transfer med særlig klausul

Vingegaard afviser: ‘Det er ikke sandt!’

Forlag giver penge til dansk klub for Frank-bog

Skidt nyt: Danmark kan ende i skrækpulje

Kæmpe omvæltning for Frank: ‘Læser ikke noget’

Danmark udspiller Sverige i VM-optakt

Danmark favoritter – men én ting bekymrer ekspert

Fortryder I, FCK? Thomas Jørgensen i vild dominans

Kritiserer Brian Riemers valg: Hvorfor er han med?

Afslører forsøg på at gå på rov i AGF

Tordner over særlig episode: ‘Amatøragtigt’

Medier og stjerner i svime over Brøndby-spiller

Blev Jon Dahl tilbudt jobbet? Chefen ikke enig

Millionregn over Ståle Solbakken

Udpeger dansk fejl: ‘Ser endnu mere dumt ud’

– En humørdræber

Superliga-klub ude efter Maurice Boakye

Forlader FC København: Her er Leragers reaktion

Afsløring: Tidligere FCK-talent får Malmö-kontrakt

Strålende Barcelona-nyhed inden FCK-brag

VM-playoff: Drømmelodtrækning for Danmark!

Dumper FCK-stjernen Elias Achouri med et brag

Gigants sportsdirektør vild med Franculino

Lokalderby i Valencia lugter af mål

Overtidsmål sikrer Hvidovre sejr i langgaber

Dansk-makedoner advarer Danmark: Værd at huske på!

EM i fare: Dansk stjerne har brækket skinnebenet

– Det er en fin lodtrækning

Lodtrækning slut: Her er Danmarks vej til VM

Vild melding: Stjerner kan ikke spille sammen

Hjulmand erkender smertefuldt hul til Bayern

Mål i luften i London

Her er de vigtige VM-informationer for Danmark

Thomas Frank griner af Nørgaard-spørgsmål