Overmars anker Fifa-karantæne for krænkende adfærd

Marc Overmars, teknisk direktør i Royal Antwerpen, mener, at en international karantæne er urimelig.



Den tidligere hollandske landsholdsspiller Marc Overmars, som er teknisk direktør i belgiske Royal Antwerpen, anker den karantæne for krænkende adfærd, som Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) idømte ham tidligere i januar.

Det meddeler hans talsmand Frank Neervoort ifølge det belgiske nyhedsbureau Belga News Agency.

– Der er en række grunde til at anke, og en af dem er, at et års karantæne fra at kunne arbejde inden for fodbold noget sted i verden ikke er proportionelt med forbrydelsen, lyder det fra Neervoort.

Det er en krænkelsessag tilbage fra tiden som sportsdirektør i Ajax, det hele omhandler. Den kostede tilbage i november 2023 Overmars en toårig karantæne fra enhver rolle i hollandsk fodbold, hvoraf det sidste år var betinget, og den har Overmars accepteret.

Karantænen kom fra Den Hollandske Sportsdomstol (ISR), som i overensstemmelse med reglerne indberettede sagen til Fifa. Derefter har Fifa behandlet sagen.

Overmars havde sendt krænkende beskeder til kvindelige ansatte i sin tid i Ajax. Flere af dem havde seksuel karakter.

Allerede i februar 2022 forlod Marc Overmars Ajax efter ti år i sædet, da sagen om de krænkende beskeder begyndte at rulle.

Få måneder efter at Overmars forlod Ajax, blev han ansat i belgiske Royal Antwerp som teknisk direktør. En rolle han stadig besidder, og som ikke ville blive påvirket af karantænen i hollandsk fodbold.

Det bliver den til gengæld af Fifa-karantænen, hvis ikke han får held med sin anke.

Inden Overmars blev sportsdirektør, spillede han også selv i Ajax, hvor han var med til at vinde tre hollandske mesterskaber og Champions League i 1995.

Efterfølgende spillede han også i klubber som Arsenal og FC Barcelona.

Overmars har desuden spillet 86 kampe for det hollandske landshold.

/ritzau/





Thomas Nørgaard fremlægger sin Brøndby-plan




LIVE

TransferLIVE: Byder 1,048 milliarder

Hjulmand enig med storklub – her er millionlønnen

Nu melder Christian Eriksen ud

Han bliver ny cheftræner i Silkeborg

Brøndby-chef reagerer på Christian Nørgaard

Kostede 640 millioner – nu er han færdig i United

Fatter intet af Barcas AC-beslutning: Hensynsløst!

Brøndby-direktør melder ham færdig i klubben



EKSKLUSIVT

Afsløring: Bombe – Real Madrid overvejer Yirenkyi

Stortalent gratis til FC København: ‘Han er unik’

Infantino i stort forsvar af billetpriser

Her er BIF’s ukendte træner: AaB-fan og skolelærer

Salah i uventet skifte? Kræver voldsom løn



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Hamburger SV afviser at møde Superliga-klub

Peger på ham som ny Superliga-træner

En af de bedste i Superligaen: Tak Thomas Nørgaard

Her er 7 bud på Thomas Nørgaards afløser

Supercomputer: De vinder VM



FANKLUBBEN

Det har været en elendig sæson

Optakt: Mexico – Sydafrika

Han er topfavorit til at erstatte Kent Nielsen

Meldes færdig – de er ‘besat’ af Ter Stegen

Succestræner forlader Premier League-klub

Avis: Derfor afviser Ian Subiabre skifte til FCM

Dialog om dansk profil – koster 105 mio.

Sat til salg – så dyr er han

Afsløring: Kolding IF jagter Mikkel Lynge

Optakt: Sydkorea – Tjekkiet

Klubpræsident udtaler sig om Simsir

‘Det er slut’

Jens Rohde kræver DBU-handling efter VM-afvisning



TOPNYHED

Giver bud på ny Brøndby-træner: I griner, men…

Storklub har kontaktet Brøndby

Røven i klaskehøjde: De skuffer fælt til VM