Solbakkens store guldstatus: Transferbolden ruller sent

FC København-manager Ståle Solbakken gør status over sit nyslåede guldhold – og ikke mindst hvad man kan forvente sig af fremtiden.



FC København er igen danske mestre. Anden pinsedag bragte løverne sig så langt foran i tabellen, at de ikke længere kan hentes, og dermed kunne sejrsøllene blive knappet op på græstæppet i Telia Parken efter 2-0-sejren over FC Nordsjælland.

Da Ståle Solbakken havde drukket sin, gjorde han status over guldet, fortiden, nutiden og ikke mindst fremtiden. Men først og fremmest klubbens 11. mesterskab.

– Jeg har sagt til drengene, at den stabilitet, vi har vist over lang tid, fortjener meget stor respekt. Vi har tabt én kamp siden september. Der var jo mange, der ikke troede, vi ville vinde, og på et tidspunkt lå vi otte point bag FC Midtjylland, så det har ikke været nemt. Vi kom lidt tungt i gang på grund af alle de skader, der ramte os i fjor. Spillerne kom tilbage én efter én, og det har gjort, vi kunne fylde på, men vi var handicappede fra start, siger Ståle Solbakken.

FC København har nogle økonomiske muskler, som de øvrige klubber i Superligaen ikke kan matche, men ifølge FCK-manageren er det ikke der, forklaringen på guldmedaljerne skal findes.

– Vi har brugt flere penge, men forskellen er ikke så stor, som mange siger. Jeg tror, at både Brøndby og FC Midtjylland er meget tæt på os. Vi bruger færre penge nu, end vi gjorde i 2010/2011, og det siger lidt om udviklingen, siger Solbakken, der først og fremmest mener, det er kulturen, der har båret FCK til guldet:

– Jeg har gjort mange gode ting i FCK, men også mange mindre gode ting. En af de gode ting er, at vi har mange af de rigtige personer i de rigtige stillinger. Her tænker jeg blandt andet på Johan Lange (teknisk direktør, red.) og David Cosgrove (daglig leder af sudhedssektoren, red.). Vi har fået mere ekspertise, og vi har fået en fantastisk ungdomsafdeling, som er den bedste i landet nu. Når man kigger på tabellen, og hvem der har flest spillere på U-landsholdene, så har det aldrig været FCK. Vi har ikke brugt vores tid på det. Nu har vi en kultur hele vejen igennem.

– Desuden har vi en række ledere, som går forrest, og så følger de andre efter. De har karakter. Zanka har haft en fantastisk sæson – efter de første seks-syv kampe har han været med afstand den bedste midstopper i Superligaen. Ingen har været i nærheden – måske lige Erik Johansson efter han kom til. Men fordi Zanka er, som han er, så bliver der fokus på alt muligt andet. Delaney har haft sin bedste sæson, Nicolai Jørgensen har været rigtig god det seneste halve år. Federico Santander er kommet stærkere og stærkere. William Kvist har de seneste fem-seks uger været den William, vi kender, lyder det fra nordmanden.

Det var Ståle Solbakkens første mesterskab, siden han gjorde comeback som FCK-træner i 2013, og af samme årsag er det også nogle af de mere specielle guldmedaljer.

– Den sæson, jeg kom tilbage, lå vi sidst sammen med Brøndby, men vi fik stabiliseret os uden at blive specielt gode. Vi smed alt for mange point. I fjor havde vi en udmærket sæson og fik mange point med op mod ti skader. Der var vi gode, og jeg kunne se, stabiliteten var på vej, men vi manglede X-factor. Den har vi fået i denne sæson, og så har vi stadig kulturbærerne.

– Jeg vil også rose FC Midtjylland. De har gjort meget godt for dansk fodbold i år. De havde en fantastisk europæisk kampagne og slog blandt andre Manchester United, så FCM har gjort det godt, men vi har været bedst i de indbyrdes  opgør, og det har været psykologisk vigtigt.

Med mesterskabet i hus skal FC København i næste sæson atter spille Champions League-kvalifikation. Spørgsmålet er, om holdet er klar.

– Det her hold er klar, men spørgsmålet er, om det er det her hold, der kommer til at spille. Der kommer en EM-slutrunde, som for første gang er med 24 hold, så det vil tage lang tid, før transferbolden begynder at rulle. De store klubber vil vente, og det vil influere på de små fisk, og i den verden er vi små fisk. Så man kan godt forestille sig, at det er ét hold, der starter kvalifikationen, og et andet, der slutter den.

Hvis du tager Nicolai Jørgensen, Zanka og Delaney – hvor mange tror du så, I sælger?

– Helt sikkert ikke alle tre. Helt sikkert en. Og så håber jeg, at to af dem bliver tilbage. Men jeg kan garantere, at vi sælger en, og jeg kan garantere, at vi ikke sælger tre, slutter Ståle Solbakken.





LIVE

VM-LIVE: Vanvid – Østrig er videre!

Dansk VM-træner i tvivl om fremtiden

Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen

Storroser 18-årig FCK-spiller

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’

Transferbombe på vej



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Her er 16.-delsfinalerne til VM

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

Meldes tæt på storklub

Spår vild Rasmus Højlund-sæson



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker

Rangnick: Det mest dramatiske i 40 år

Monstertransfer: Her er hans kongeløn



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

De vil have Gaaei – her er prisen

Topklub forsøger at overtale Skov Olsen

Werge glemmer det aldrig: ‘Det var første gang…’

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

De forbereder et bud på Roony Bardghji

Afsløring: Brøndby vil købe Amin Boudri

Supercomputer: Her er VM-finalen

FC København jagter Romane Amane

FCK-profil med hattrick i målfest

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Markant ændring i Silkeborg



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Dansk klub henter Jonathan Hutters

Sydafrika – Canada

Så dyr er FC København-emnet Romeo Amane

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’