Trods kritik: Silkeborg vil have kunstgræs
Illustration
Superliga

Når det nye stadion i Silkeborg står klar i 2016, bliver det med al sandsynlighed med en kunstbane. Trods debat og kritik af banen i Farum, har Silkeborg ikke ændret mening.

I 2016 skal Silkeborg IF's nye stadion, JYSK Park - som det kommer til at hedde - stå klar til brug, og det 120 millioner kroner dyre projekt er fuldt finansieret. De første spadestik tages formentlig midt i 2015, Silkeborg skal dog først have sendt byggeriet i udbud, hvorfor byggeriet ikke kan sættes i gang endnu.

En vigtig ting, som Silkeborg IF og Silkeborg Kommune skal have besluttet, er, hvorvidt stadion skal have en græsbane, eller om der skal være kunstsgræs som bane. I de senere uger har FC Nordsjællands bane i Farum været under beskydning, blandt andet fordi ingen af spillerne kunne stå fast på underlaget i opgøret mellem FCN og AaB. Sidste år valgte Superligaens anførere også banen til den dårligste i Superligaen, ligesom Niels Lodberg i sidste uge udtrykte sin utilfredshed med banen og vil have kunstgræs forbudt herhjemme.

Silkeborg IF's administrerende direktør, Kent Madsen, har tidligere leget med tanken om at få kunstgræs på JYSK Park, og den tanke er ikke forsvundet på trods af den debat og kritik, der har været af underlaget. Kent Madsens ønske er, at der bliver anlagt kunstgræs på stadion, fordi det er giver flere muligheder i forhold til det danske vejr, ligesom der kan spilles langt flere kampe på stadion.

- Jeg ved godt, der er mange følelser involveret, men jeg vil gerne have en kunstsbane, fordi en traditionel græsbane giver nogle udfordringer i vintermånederne. Det er samtidig kun klubbens førstehold, der kan spille på en græsbane. Ved at lave en kunstbane kan vores reservehold og ungdomshold også spille på banen, ligesom hold udefra kan, hvis det skulle blive aktuelt. Vi har nogle tal fra Farum, og der kan spilles omkring 150 kampe om året på vores nye stadion med en kunstbane. Vi kan jo også træne på banen, siger Kent Madsen til tipsbladet.dk og forklarer videre:

- Det er vores vurdering, at der er flere fordele end ulemper ved at anlægge en kunstbane, fordi der kan afvikles mange flere kampe på banen. Jeg så godt kampen (mellem FCN og AaB, red.), men vi kan jo også finde eksempler på græsbaner, hvor forholdene er dårlige, og spillerne ikke kan stå fast. I forhold til kunstbaner er man jo også blevet bedre til at lave dem, siden den blev anlagt i Farum. Vi researcher og hører erfaring med de nyeste kunstbaner, siger Kent Madsen.

Tidligere har Andreas Bjelland åbnet op for, at han kan vende tilbage til Superligaen. Han vil dog ikke tilbage til FC Nordsjælland, hvor han fik sit gennembrud, fordi klubben spiller på kunstgræs. Det får dog ikke Kent Madsens hånd til at ryste, at nogle spillere øjensynligt fravælger det underlag.

- Det er jo svært nok i forvejen for os at tiltrække spillere, så jeg ved ikke, om det er noget særligt, siger Kent Madsen i sjov, inden snakken bliver en smule mere alvorlig:

- Men jeg tror, det er mere de ældre spillere, der har den holdning. Hvis du ser på yngre spillere i dag, så er de vokset op med kunstgræs, så jeg tror, der bliver længere og længere imellem, at spillere har og får problemer med underlaget, siger Kent Madsen, der forklarer, at spillerne ikke er taget med på råd.

- Nej, spillere kommer og går, og det er klubben, der tager sådan en beslutning.

Han pointerer, at den endelige beslutning om underlaget på JYSK Park ikke er taget, men at en beslutning forventes at tages i anden kvartal af 2015. Det bliver en beslutning, som Silkeborg IF skal tage i samarbejde med Silkeborg Kommune.