Video : Tipsbladet
Superliga

Tv-millioner til Superligaen: Horsens de store vindere, AaB og AGF taberne

Første tredjedel af Superligaens mange millioner i tv-penge skal uddeles, og det var AC Horsens, der fik mest ud af den 13. spillerunde. Samtidig "tabte" AGF og AaB flest penge.

Før, under og efter 13. spillerunde var der megen snak om tv-penge. Især i midten af Superliga-tabellen var det tæt, og rundens resultater kunne betyde mellem to og tre millioner kroners forskel for otte klubber.

Nu er runden slut, og boet kan gøres op. Tipsbladet.dk's opgørelse viser, at AC Horsens var det hold, der fik mest ud af weekendens kampe, da holdet nu står til knap 900.000 kroner mere, end det gjorde inden. Også Esbjerg fB med et plus på lige under 700.000 fik meget ud af 13. runde.

Forklaringen er, at de to mandskaber begge rykkede op i tabellen. Tilsvarende blev det en dyr fornøjelse for hold som AaB og AGF, der rykkede henholdsvis én og to placeringer ned og derfor står til 435.000 og 335.000 kroner mindre end før runden.

Fra år til år
Man kan også regne plus og minus i forhold til samme tidspunkt i sidste sæson, og her kommer Hobro IK ud med det helt store minus. 4,7 millioner kroner mindre står klubben til. Det skyldes slet og ret, at holdet ligger sidst i Superligaen, og man får færre tv-penge, desto dårligere man er placeret.

Af samme årsag står også Brøndby IF (3,2 millioner) og FC Nordsjælland (2,9 millioner) til færre tv-penge end i fjor.

De store vindere er formentlig de tre oprykkere, især Esbjerg fB, der ligger nummer tre, men da vi har ikke de nøjagtige tal for 1. division for et år siden, kan vi ikke regne det ud. Til gengæld kan vi se, at der er et plus på 2,7 millioner ud for Randers FC og på 2,1 ud for AGF. 

Det samlede regnskab
Og så er der jo det, det hele handler om: den totale mængde tv-penge, som hver klub får. Ikke overraskende får FC Midtjylland og FC København flest, for de ligger i toppen af tabellen og bliver ofte valgt blandt de mest attraktive tv-kampe.

Brøndby topper dog markedspuljen, som tager udgangspunkt i netop tv-stationernes valg. Holdet har ifølge tipsbladet.dk's optælling været første- eller andetvalg i alle 13 runder.

Hele regnskabet ser ud som følger.

Sådan gjorde vi:
Vi har taget udgangspunkt i tv-aftalen, som uddeles tre gange om året: efter runde 13, efter runde 26 og efter sæsonen. Der er i alt 275 millioner til deling, hvilket vil sige lige under 92 millioner pr. gang.

Solidaritetspuljen: 30 procent af det samlede beløb. 2,1 millioner til hver klub.

Placeringspuljen: 30 procent af det samlede beløb. Fordeles efter klubbernes placering i Superliga-tabellen.

Markedspuljen: 24 procent af det samlede beløb. Første- og andetvalg på tv får 325.000, tredje- og fjerdevalg får 90.000, femte- og sjettevalg får 45.000, og syvendevalg får ingenting.

Kamppuljen: 16 procent af det samlede beløb. En sejr giver 175.000, uafgjort giver 65.000, og et nederlag giver ingenting.

Placeringspuljen og kamppuljen kan udregnes direkte fra tabellen og holdenes resultater. Markedspuljen er mere kompliceret. Eksempelvis er søndag klokken 18 som udgangspunkt tv-kanalernes førstevalg, men det kan fra uge til uge variere. I den forgangne runde spilledes Brøndby-OB mandag.

Derfor er denne del baseret på skøn.