Video : Tipsbladet
Champions League

Bombe: Viaplay risikerer at miste CL-rettigheder

UEFA overvejer ifølge Tipsbladets kilder at gå en anden vej i tildelingen af Champions League-rettighederne efter tre årtiers samarbejde i Danmark og Skandinavien med Viaplay.

Siden Champions League begyndte i 1992, har Viaplay vist kampene fra den store mesterturnering i Danmark.

Men det kan ifølge Tipsbladets kilder være slut til efteråret efter et langstrakt og kompliceret forløb,  hvor UEFA meget mod forventning og sædvane stadig ikke har tildelt rettighederne for Danmark og Skandinavien, selvom fristen på papiret for længst er overskredet.

UEFA i syv sind
Kampen om Champions League-rettighederne i Danmark og Skandinavien handler ifølge Tipsbladets oplysninger både om penge, som i adskillige milliarder kroner, når vi regner hele Skandinavien med, men også om mediemarkedets udvikling og fremtid.

Da UEFA og Viaplay senest indgik en aftale om Champions League for 2021-2024, betalte Viaplay omtrent det samme per år, som Superliga-aftalen koster Viaplay og TV2 til sammen per år fra 2024 til 2030, hvilket er 430-440 millioner kroner om året.

Selvom Champions League som bekendt udvides med et stort antal kampe fra efteråret, hvor man overgår til et ligaspil med 36 klubber i otte spillerunder og 1/16-finaler i februar før de ottendedelsfinaler, vi kender i dag, skal UEFA ifølge Tipsbladets oplysninger have været villig til at gå lidt ned i pris med tanke på, hvor presset det danske og skandinaviske mediemarked er.

Læs mere om Superligaens tv-aftale her

Ifølge Tipsbladets oplysninger har Viaplay da også budt, ligesom streamingtjenesten DAZN skal have gjort med interesse fra flere andre kanter.

Men buddet skal være af en størrelse, der får UEFA til alvorligt at overveje at takke nej til Viaplay, og til i stedet at forsøge en anden model i Danmark eller i hele Skandinavien, efter man har fået aftaler på plads for flere måneder siden i stort set hele Europa og resten af verden.

UEFA risikerer at skulle forklare ikke bare skandinaviske klubber men også de store, vigtigste klubbers i de største ligaer, hvorfor man ikke rammer en stigning på 20-30 procent

En mulighed kunne ifølge Tipsbladets kilder være at vælge en streamingpartner som DAZN eller Amazon, der allerede har samarbejder med UEFA om at vise Champions League-fodbold og topfodbold i andre lande i Europa og global.

UEFA kan også vælge helt eller delvist sammen med en partner at gå selv og afprøve at lave sit eget streaming-koncept, måske i kombination med at sælge udvalgte kampe enkeltvis i Danmark og andre skandinaviske lande.

UEFA vil i teorien have muligheden for at teste et koncept i en enkelt sæson og så sælge Champions League fra 2025 og frem i Danmark og Skandinavien, hvis man vælger det.

Nervepirrende uger
Det kunne ligne en stirre-konkurrence mellem UEFA og Viaplay samt andre potentielle aftagere til rettighederne i Skandinavien.

UEFA risikerer at skulle forklare ikke bare skandinaviske klubber men også de store, vigtigste klubbers i de største ligaer, hvorfor man ikke rammer en stigning på 20-30 procent i indtægter fra Champions League, hvis en manglende aftale med Viaplay i Danmark og manglende aftale med et traditionelt tv-selskab i Skandinavien sender Champions League-indtægter under de 20 procent.

Det kan i sidste ende skubbe UEFA i retning af at acceptere et tilbud fra Viaplay, selvom det lange forløb og den manglende beslutning kunne tyde på, at forbundet ikke finder Viaplays aktuelle tilbud stort nok.

Der skal nok blive vist Champions League-fodbold i Danmark efter sommerferien. Spørgsmålet er, hvor man skal se turneringen.

Omvendt kan UEFA også være nervøs for at sige ja til det, man vurderer er et for lavt bud i Danmark såvel som i resten af Skandinavien, hvis det får andre, større mediepartnere i de største lande i Europa til at blive vrede og kræve rabat, hvis ikke nu så til næste forhandling, der allerede så småt begynder i 2025 og brager løs i 2026.

For Viaplay er Champions League åbenlyst en afgørende turnering at vise danskerne, ikke mindst nu hvor der allerede murres over prisstigninger blandt kunderne, og faktisk også i kulissen blandt eksempelvis Superliga-klubber, der gerne vil have så mange seere til deres kampe som muligt.

Så vil man fastholde buddet eller gå op i tilbud for at sikre sig Champions League i en hamrende svær tid, hvor moderselskabet har fået tilført ny kapital i form af aktieudvidelser for at holde forretningen kørende, ligesom man afhænder rettigheder i en række lande? Eller satse på, UEFA trods alt ikke har til sinds at droppe en partner gennem tre årtier til fordel for et særdeles usikkert og muligvis tidskrævende projekt?

Mangler også afklaring her
Det ligner nogle intense og nervepirrende uger, hvor begge parter vil håbe, modparten giver sig og forsøger at læse modpartens intentioner.

Der mangler også afklaring omkring visningen af Europa League og Conference League i Danmark, rettigheder TV 2 har lige nu.

UEFA skal have modtaget bud fra Danmark på de to turneringer, uden det altså har fået det europæiske forbund og dets rettighedsselskab, som UEFA ejer i et 51/49-partnerskab med klubberne i ECA, til at trykke på knappen og offentliggøre et salg af rettighederne.

Men det er Champions League, der er det altoverskyggende spørgsmål, både for UEFA og sådan set også danske klubber, der får langt de fleste penge i kassen fra den største turnering.

Mens Viaplay har rettighederne til Champions League i Danmark, er det norsk TV 2, der har rettighederne i Norge, og Telia, der har rettighederne i Sverige og Finland. 

Ligesom i Danmark udløber rettighederne i de tre lande efter den aktuelle sæson.

Peter Nørrelund, der er EVP and Chief Sports & Business Development Officer for Viaplay og tovholder for selskabet i forhandlingerne om Champions League-rettighederne, har ikke ønsket at kommentere sagen.