• Hent Tipsbladets app og få push notifikationer om seneste nyt, livescores mm.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dit daglige skud fodbold til frokostpausen
    Tilmeld nyhedsbrev
  • Vær med hvor og når det sker og deltag i debatterne - følg Tipsbladet på:
Hold dig opdateret - følg Tipsbladet på:
Generelle ritzau

Anklage: DBU er med til at fodre Qatars PR-maskine

Illustration: DBU

Qatar udnytter DBU's deltagelse som oplægsholder ved et fodboldarrangement, mener analytiker i Play the Game.

Af ritzau

Dansk Boldspil-Union (DBU) har sagt, at man ikke vil være en del af Qatars reklameshow i forbindelse med VM.

Det skete så sent som i sidste uge, da kommunikationschef Jakob Høyer talte om trøjesponsoren Hummels sorte VM-landsholdstrøje.

Derfor undrer det og vækker kritik hos Play the Game, der arbejder for gennemsigtighed og demokrati i sporten, at DBU i de seneste dage har valgt at deltage i et Qatar-støttet arrangement.

Det er organisationen Aspire Academy, der står som arrangør af begivenheden mandag og tirsdag, hvor DBU er repræsenteret ved en oplægsholder sammen med en række andre europæiske landes repræsentanter.

Christian Kejser, faglig leder af præstationsanalyse hos DBU, kan ses på flere Aspire-opslag på Twitter, hvor han holder oplæg om dataanalyse ved begivenheden i Qatar.

Stanis Elsborg, senioranalytiker hos Play the Game, forklarer, hvorfor han ser DBU's deltagelse som et problem.

- Det er guld værd for Qatar, at en af de kritiske stemmer, der trods alt har været i international fodbold - nemlig DBU - stiller op til arrangementet. Det er de ikke sene til at bruge i deres markedsføring af selve eventen.

- DBU står med logo side om side med Qatar-ambassadør David Beckham og Arsène Wenger spredt ud på de sociale medier fra Aspire Academy. Det har en hel uvurderlig værdi for Qatars PR-kampagne, siger Elsborg.

Aspire Academy blev oprettet i 2004 og kalder sig selv "en uafhængig regeringsstøttet" organisation, der refererer direkte til emiren. Det oplyser organisationen på sin hjemmeside.

Analytikeren har længe fulgt med i, hvad Aspire Academy foretager sig, og hvordan organisationen er opbygget.

Alene på grund af støtten fra emiren kan organisationen ikke være uafhængig, lyder vurderingen.

- Men Qatar har nok en anden opfattelse af uafhængighed end i Danmark. Aspire er en stor satsning og har været en del af Qatars VM-kampagne, konstaterer Elsborg.

Ritzau er ikke lykkedes med at få en kommentar fra DBU til overvejelserne bag deltagelsen i begivenheden.

Når DBU vælger at deltage, bliver unionen indsmurt i Qatars PR-propaganda på de sociale medier, mener Elsborg.

- Det skaber helt entydigt en problematik. Det er ikke tilfældigt, at de lægger to billeder op med DBU-logoer. Der er ikke noget, der er tilfældigt i Qatars PR-strategi.

- Det er kritisabelt, fordi DBU kommer til at indgå i hele den PR-maskine så tæt på VM-slutrunden, som DBU ellers har været meget opmærksom på at sige, man ikke vil være en del af.

- DBU ville mindske sine rejseaktiviteter til Qatar og så videre. Lige i øjeblikket er der en international opmærksomhed omkring DBU grundet den sorte trøje, siger Elsborg.

Derfor er det perfekt timing for Qatar at vise, at DBU er med til et af deres arrangementer, mener Elsborg.

Han understreger, at DBU bliver brugt som en lille, men vigtig brik i Qatars forsøg på at promovere landet.

- Qatars sportslige strategi og PR-mekanismer i forbindelse med VM er nok en af de mest velsmurte maskiner, vi nogensinde har set i idrætshistorien, siger Elsborg.

Ifølge analytikeren inkluderer strategien direkte relaterede arrangementer i forbindelse med VM-slutrunden, den bygger på milliardinvesteringer i sportsindustrien over de seneste mange år.

- Den bygger også på, at Qatar opretter organisationer, som skal forestille sig at bekymre sig om sportens integritet.

- Den bygger på, at man laver topmoderne sportsfaciliteter, hvor man i løbet af de seneste 15 år har inviteret en lang række store klubber og landshold på træningslejre.

- Og endelig bygger den på, at man for eksempel holder Aspire Academy World Summit som en del af hele PR-manøvren, siger han.

/ritzau/