Brøndby IF præsenterede onsdag et stort underskud i første halvår. Halvårsregnskabet viste et minus på cirka 63 millioner kroner i perioden fra 1. januar til 30. juni. I samme ombæring meldte vestegnsklubben ud, at man forventer et underskud på mellem 130 og 170 millioner kroner de næste 18 måneder.
Tipsbladet har talt med økonomi-ekspert Morten W. Langer. Han er chefredaktør på Økonomisk Ugebrev.
Langer mener ikke, at der på nuværende tidspunkt er grund til bekymring blandt fans og investorer, men situationen kan ændre sig.
– På nuværende tidspunkt synes jeg ikke, man kan sige, at det er en usund forretning, for det er tydeligt, at man i Brøndby har investeret i fremtiden. Men jeg vil understrege, at det godt kan blive det (usund forretning, red.), hvis de ikke får skabt øgede indtægter de næste år.
– Brøndbys strategi er, at man vil satse på sportslige resultater ved at investere i flere og bedre spillere, og det har de også gjort, kan man se på tallene, men det er en risikofyldt strategi.
– Det kan blive et stort problem, hvis man de næste to til tre år bliver ved med at have høje omkostninger, uden at øge indtægterne, for så begynder pengekassen at se begrænset ud. Man investerer jo i fremtidig succes, blandt andet at spille europæisk, og det skal ske, hvis indtægterne skal stige.
Morten Langer pointerer også, at Brøndby fortsat har mange penge, de kan spendere trods underskuddet.
– Lige nu har de ret meget likviditet på bankbogen, så de første tre til fire år, løber de ikke tør for penge. De har stadig 200 millioner kroner, de kan spendere, så de er på ingen måde på fallittens rand.
– Dermed har de stadig god tid, men det er klart, at hvis ikke de indenfor tre til fire år har opnået stor sportslig succes, så begynder de at stå i en situation, som vi har set Brøndby i tidligere.
Mange Superliga-klubber gør brug af deres faciliteter til at øge indtægterne – på andet end fodbold. Det bedste eksempel er nok Parken, hvor der årligt bliver afholdt en række koncerter.
Ifølge Langer er det fornuftigt, hvis Brøndby begynder at udnytte faciliteterne lidt mere, men han understreger også, at de amerikanske ejere har lagt kræfterne og energien i det sportslige. Så man man se, om det giver pote, eller om man på sigt også skal tænke i andre baner.
Det amerikanske selskab Global Football Holdings ejer Brøndby og har ejerandele i andre europæiske klubber.
LIVE
VM-LIVE: Præsident slagter landstræner
TOPNYHED
Brøndby gik målamok i Nørgaards første kamp
INTERVIEW
Morten Bruun: Sker nok aldrig igen i min levetid!
TRANSFER
Spændende melding
MEDIE
Hård dom over Kvistgaarden
NYHEDER
Lössl: ‘Hold kæft, hvor var han god!’
TOPNYHED
Træner i Danmark: Storklub har store danske planer
TOPNYHED
Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen
EKSKLUSIVT Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb
OPTAKT
Brasilien – Japan
TOPNYHED
Storroser 18-årig FCK-spiller
MEDIE
De jagter Pantelis Hadzidiakos – her er prisen
MEDIE
Meldt tæt på Brøndby – nærmer sig Bundesliga-klub
EKSKLUSIVT FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner
TOPNYHED
Her er 16.-delsfinalerne til VM
TRANSFER
“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”
Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’
MEDIE
Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
MEDIE
Transferbombe på vej
MEDIE
Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker
TOPNYHED
Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet
OPTAKT
Sydafrika – Canada
AVIS
De forbereder et bud på Roony Bardghji
TRANSFER
Meldes tæt på storklub
TOPNYHED
Zlatan Ibrahimovic revser Norge
TIPSBLADET SPECIAL
Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine
TRANSFER
Monstertransfer: Her er hans kongeløn
MEDIE
De vil have Gaaei – her er prisen
TOPNYHED
Spår vild Rasmus Højlund-sæson
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
TOPNYHED
Sådan starter Brøndby i Nørgaards første kamp
NYHEDER
Markant ændring i Silkeborg
EKSKLUSIVT
Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden
EKSKLUSIVT