Ny kritik af FCK: Det er temmelig uforståeligt

Styret i Dubai bruger bevidst fodboldklubber til at skabe et glansbillede af ørkenstaten, mener Amnesty.



FC København får kritik af fans og kommentatorer for, at klubben har flyttet en vintertræningslejr fra Portugal til Dubai.

Nu melder Menneskerettighedsorganisationen Amnesty International sig i koret af kritikere.

– Det er temmelig uforståeligt, at FC København har valgt Dubai som destination, siger generalsekretær Trine Christensen i en pressemeddelelse.

– Bag den glamourøse facade bliver der begået en lang række menneskerettighedskrænkelser, som styret meget bevidst forsøger at dække over ved blandt andet at tilbyde fine faciliteter for udenlandske fodboldklubber, siger hun.

Amnesty International fortæller, at mange hoteller i Dubai har ansat migrantarbejdere, der tilbydes dårlige arbejdsforhold.

Læs også:Dansk spiller om FCK-træningslejr: Et gigantisk selvmål

– Har FC København set på de direkte risici for at bidrage til menneskerettighedskrænkelser ved at opholde sig i landet? De er betragtelige i sig selv.

– Det er jo ikke tvingende nødvendigt for FC København at tage til Dubai, siger Trine Christensen.

FCK var senest i Dubai i 2019, men klubben meldte dengang ud, at man fremover ville droppe fremtidige træningslejre i De Forenede Arabiske Emirater som destination for træningslejre.

Beslutningen blev truffet efter voksende utilfredshed blandt klubbens fans med turene til Dubai.

Onsdag meldte FCK dog ud, at man på grund af coronapandemien alligevel har valgt at rejse til Dubai.

Læs også:Ekspert til FCK: Tag nu noget ansvar

– Vi er klar over, at ikke alle vil være enige i vores prioritering.

– Det respekterer vi, og vi vil ikke forsøge at overbevise de uenige, men blot at gøre opmærksom på de overvejelser, der ligger til grund for vores prioritering, sagde den sportslig ansvarlige William Kvist.

Konkurrenten Brøndby har meldt ud, at klubben dropper fremtidige ture til Dubai.

FC Midtjylland har også tidligere lagt den årlige vintertræningstur i Dubai, men anfører Erik Sviatchenko har opfordret klubben til at droppe ørkenstaten som destination i fremtiden.

/ritzau/

Læs også:FCK i U-vending: Tager igen på træningslejr i diktaturstat
Læs også:På rov i FC København: Solbakken tager analytiker med til Norge
Læs også:Sviatchenko vil have FCM til at droppe Dubai-tur: Tog selv på ferie der




FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’




LIVE

VM-LIVE: Stjerne stopper efter VM-exit

Norge – Frankrig

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

Klar besked til Haaland: Jeg er ligeglad

På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’

De er enige med Mathias Jensen



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen

AGF-transfer ventes på plads inden 13. juli  

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Supercomputer: Her er VM-finalen

Afslører danskers pris – så meget vil OB få

Her er Brasiliens vej til VM-finalen

Ny bejler til dansk guldfugl

Real Madrid køber stjerne – vil sælge ham dyrt



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

Bombede løs i danske U-rækker: Ny chance venter

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

Afslører: FCK ringede aldrig

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen

Uruguay – Spanien

TransferLIVE: Det bliver ikke Steve Cooper

Ecuador – Tyskland

VM-spiller får fem karantænedage

I dialog om dansk bomber



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona

Forbereder bud på 970 mio.