Ny kritik af FCK: Det er temmelig uforståeligt

Styret i Dubai bruger bevidst fodboldklubber til at skabe et glansbillede af ørkenstaten, mener Amnesty.



FC København får kritik af fans og kommentatorer for, at klubben har flyttet en vintertræningslejr fra Portugal til Dubai.

Nu melder Menneskerettighedsorganisationen Amnesty International sig i koret af kritikere.

– Det er temmelig uforståeligt, at FC København har valgt Dubai som destination, siger generalsekretær Trine Christensen i en pressemeddelelse.

– Bag den glamourøse facade bliver der begået en lang række menneskerettighedskrænkelser, som styret meget bevidst forsøger at dække over ved blandt andet at tilbyde fine faciliteter for udenlandske fodboldklubber, siger hun.

Amnesty International fortæller, at mange hoteller i Dubai har ansat migrantarbejdere, der tilbydes dårlige arbejdsforhold.

Læs også:Dansk spiller om FCK-træningslejr: Et gigantisk selvmål

– Har FC København set på de direkte risici for at bidrage til menneskerettighedskrænkelser ved at opholde sig i landet? De er betragtelige i sig selv.

– Det er jo ikke tvingende nødvendigt for FC København at tage til Dubai, siger Trine Christensen.

FCK var senest i Dubai i 2019, men klubben meldte dengang ud, at man fremover ville droppe fremtidige træningslejre i De Forenede Arabiske Emirater som destination for træningslejre.

Beslutningen blev truffet efter voksende utilfredshed blandt klubbens fans med turene til Dubai.

Onsdag meldte FCK dog ud, at man på grund af coronapandemien alligevel har valgt at rejse til Dubai.

Læs også:Ekspert til FCK: Tag nu noget ansvar

– Vi er klar over, at ikke alle vil være enige i vores prioritering.

– Det respekterer vi, og vi vil ikke forsøge at overbevise de uenige, men blot at gøre opmærksom på de overvejelser, der ligger til grund for vores prioritering, sagde den sportslig ansvarlige William Kvist.

Konkurrenten Brøndby har meldt ud, at klubben dropper fremtidige ture til Dubai.

FC Midtjylland har også tidligere lagt den årlige vintertræningstur i Dubai, men anfører Erik Sviatchenko har opfordret klubben til at droppe ørkenstaten som destination i fremtiden.

/ritzau/

Læs også:FCK i U-vending: Tager igen på træningslejr i diktaturstat
Læs også:På rov i FC København: Solbakken tager analytiker med til Norge
Læs også:Sviatchenko vil have FCM til at droppe Dubai-tur: Tog selv på ferie der




LIVE

VM-LIVE: Præsident slagter landstræner

Sen canadisk scoring sender Sydafrika ud af VM

Morten Bruun: Sker nok aldrig igen i min levetid!

Storroser profil efter målfest: ‘Betyder alverden’

Usikker på Chido Obi-transfer

Hård dom over Kvistgaarden

Transferbombe: ‘De vil være meget skuffede’

Spændende melding



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Lössl: ‘Hold kæft, hvor var han god!’

Brøndby gik målamok i Nørgaards første kamp

Zorniger fremhæver transfervindue

Ekspert: Mest attraktivt at vende hjem til FCM



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Træner i Danmark: Storklub har store danske planer

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker

Her er 16.-delsfinalerne til VM

De jagter Pantelis Hadzidiakos – her er prisen



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

Meldt tæt på Brøndby – nærmer sig Bundesliga-klub

Storroser 18-årig FCK-spiller

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen

Holland – Marokko

De vil have Gaaei – her er prisen

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Meldes tæt på storklub

Transferbombe på vej

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Spår vild Rasmus Højlund-sæson

De forbereder et bud på Roony Bardghji

Tyskland – Paraguay

Sydafrika – Canada