Video : Tipsbladet
VM

Dansk topchef modsiger FIFA: Ikke en god idé

Adidas betaler en stor del af gildet, når FIFA afholder VM, men storsponsorens danske topchef er ikke enig i, at VM hvert andet år er en god idé.

FIFA fører i øjeblikket kampagne for, at VM skal afvikles dobbelt så ofte, som det er blevet de seneste snart 100 år. Men spørger man en af verdensforbundets store sponsorer, er der ikke megen opbakning at spore.

I spidsen for tøjgiganten Adidas står administrerende direktør Kasper Rørsted. Den danske chef siger i et interview med Neue Zürcher Zeitung, at han ikke støtter FIFA's mål om at øge VM-slutrundernes frekvens til hvert andet år.

- Jeg synes ikke om et fodbold-VM afholdt hvert andet år. Der er et EM her, der er Copa América i Latinamerika. Man bør også overlade plads til andre ting, siger Rørsted.

- Jeg er passioneret fodboldfan, men jeg synes, det er vigtigt, at ikke kun fodbold bliver vist på tv, men også skiskydning, skiløb, tennis eller håndbold. Hvis man skubber bare ét produkt for meget, er det ikke godt for nogen produkter.

Dermed lægger Kasper Rørsted sig i slipstrømmen af fodboldøkonomen Jesper Jørgensen, der i sidste uge sagde, at han tvivlede på, at FIFA's største sponsorer ville synes om idéen om VM dobbelt så ofte.

- Hvis jeg var en af de store sponsorer til VM, ville jeg synes, jeg fik udvandet mit sponsorat, fordi det er en begivenhed, der kommer ofte. Det bliver selvfølgelig mere eksponeret, men det bliver ikke lige så eksklusivt, sagde han.

- Man skal også aktivere hele sit sponsorat globalt og dermed fastholde værdien i det. Det kan jeg godt se nogle udfordringer med for mange sponsorer, uanset hvor mange ressourcer de har. Kan og vil man svinge sådan en aktivering rundt hvert andet år?

FIFA har i alt seks primære sponsorer. Adidas er en af dem og har været forbundet med FIFA og VM i mere end 50 år. Siden 1970 har Adidas eksempelvis stået for at levere de officielle VM-bolde.