Video : Tipsbladet
EM

Dansk storsponsor: EM er jo helt sindssygt dyrt

Nøjagtigt som de fleste privatpersoner mærker også de store virksomheder, at det er hårde tider. Hummel må for første gang i mange år droppe en storladen firmatur til EM.

Hummel er trøjesponsor for det danske landshold og har produceret de trøjer, som Christian Eriksen, Rasmus Højlund og de øvrige spillere på Kasper Hjulmands mandskab skal løbe rundt i, når det går løs ved EM i Tyskland om lidt under tre måneder.

Christian Stadil, der er direktør i Hummel, kunne stolt fremvise trøjen på et pressemøde i mandags, og ved samme lejlighed kunne han fortælle, at han skal overvære åbningskampen mod Slovnien på stadion i Stuttgart.

EM-slutrunden bliver dog efter alt at dømme en meget kort fornøjelse for Hummel. De tårnhøje priser er for voldsomme for tøjgiganten.

- Hvis Danmark går videre fra gruppen, kan det være, vi skal snige os derned igen, men jeg skal hilse og sige, at billetterne er dyre – selv for os, der er lidt involveret i det. Vi plejer at invitere alle vores direktører med, men det er simpelthen for dyrt. Det er helt sindssygt – 11.000 pr. billet, siger Christian Stadil til Tipsbladet.

Hvad tænker du om, at det skal være så dyrt - også for fansene?

- Jeg synes, det er ærgerligt. Jeg ville sgu gerne kunne have inviteret alle 45 med, som vi plejer, men det bliver alt, alt for dyrt. Det er ærgerligt for hele fodbold-Danmark, at det skal være så dyrt at besøge vores nabo mod syd.

Det er hårde tider derude
Selv om pengene heller ikke i Hummel hænger på træerne, var der alligevel nok på kistebunden til at sponsere landsholdets trøjer, men det er naturligvis også en forretning, der på sigt gerne skal kaste noget af sig.

- Det er sindssygt vigtigt og ikke mindst stort for alle i Humme at være sponsor for landsholdet. Selv om vi også sponserer Everton, Southampton, Real Betis og alle mulige andre klubber, er DBU vores vigtigste sponsorat, fordi vi er et dansk brand. Den danske historie og DNA er vigtig for os, så det er simpelthen så vigtigt for os at sponsere landsholdet.

- Men tingene skal hænge sammen, og det er ikke nogen hemmelighed, at det ikke er et billigt sponsorat for os. Der skal sælges mange trøjer for, at det bare hænger sammen og går i nul, men vi tror på, at det kan hænge sammen – især hvis landsholdet virkelig sparker bagdel i Tyskland, siger Christian Stadil.

Hummel-direktøren mærker som de fleste andre, at krisen stadig kradser i Danmark, men han håber og tror på bedre tider.

- Det er hårde tider derude. Der er måske stadig teknisk recession i Danmark, men forhåbentlig vender det snart. Det er sgu hårdt på rigtig mange markeder, men forhåbentlig kan vi som virksomhed og alle de danske familier derude snart opleve, at der blæser morgenluft ind over det danske land, siger Stadil.

Han lægger ikke skjul på, hvad han hedeste sommerdrømme er. 

- Vi skal have en fed EM-slutrunde, hvor Danmark gør det skide godt, renterne falder, økonomien blomstrer. Alt det der! Og så kan vi sætte os ned og drikke nogle fadøl og nyde livet.

Danmark indleder EM den 16. juni mod Slovenien, og derefter venter gruppekampe mod England og Serbien.