I øjeblikket deler Discovery og Viaplay Group rettighederne til Superligaen, og det er i overensstemmelse med reglerne, som foreskriver, at minimum to aktører skal være inde over rettighederne til Danmarks bedste fodboldrække.
Det ændrer sig imidlertid fra 2024.
Onsdag er det blevet offentliggjort, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udstedt en dispensation, som fra 2024 gør det muligt for én aktør at sikre sig alle Superliga-kampe, og det er sket på opfordring fra Divisionsforeningen, der står for at sælge rettighederne.
Claus Thomsen, der er direktør i Divisionsforeningen, lægger derfor ikke skjul på, at i dag er en god dag.
– Vi har ønsket at få løftet det tilsagn, vi har til konkurrencemyndighederne, og som indebærer en hel række restriktioner for, hvordan vi kan sælge vores rettigheder. Det er restriktioner, som ingen andre har i salg af deres rettigheder – heller ikke vores direkte konkurrenter, som er Premier League. Vi har ønsket at få retten til at indgå den bedste aftale for vores rettigheder, siger Thomsen til Tipsbladet.
Så det bliver nemmere at sælge rettighederne til Superligaen fremadrettet?
– Det er der jo ingen, der ved. Det afhænger af, om nogle er interesserede, hvordan mediemarkedet udvikler sig og sådanne ting, og vi er stadig forfordelt i forhold til vores konkurrenter, men det er et skridt i den rigtige retning. Vores betingelser er bedre end hidtil. Vi kan designe rettighederne bedre til dem, der måtte ønske at købe dem. Om det betyder, at vi skal have én eller flere rettighedshavere, ved vi ikke, men nu har vi i det mindste muligheden for at finde den bedste løsning.
Kan det svække konkurrencen?
– Der er ikke rigtigt nogen konkurrence den vej rundt. Der kan være en forretning i at have alle rettigheder, og der kan være en forretning i at dele dem. Typisk ser man, at én holder alle rettigheder, for så er der en strategisk effekt på det, og det styrker i virkeligheden konkurrencen. Det giver mindre konkurrence ikke selv at kunne bestemme, hvad der er mest attraktivt for de købere, der er.
Hvad betyder det her for forbrugerne?
– Det er jo slet ikke givet, at det er en fordel for forbrugerne, at det er flere, der har rettighederne, for så skal man jo have flere forskellige streamingtjenester eller en kæmpe TV-pakke. Om det er godt eller skidt for forbrugerne er jo en subjektiv størrelse, men ja, det er godt for forbrugerne. Det er meget vanskeligt at forestille sig, at det her betyder, at det bliver dyrere for forbrugerne. Andre ting som inflation kan selvfølgelig gøre det dyrere, men isoleret set er det næsten umuligt at forestille sig, at det her gøre det dyrere.
– Det, det kommer til at betyde for danske fodboldfans, er, at vi kan få det sat sammen på en måde, som er så god som overhovedet muligt for dem, som køber det, og det vil betyde, at køberne får mulighed for at præsentere deres produkt på en endnu bedre måde, og det er jo i hvert fald til glæde for alle fodboldfans.
Hvad betyder det for prisen på Superliga-rettighederne?
– Det ved vi ikke. Det afhænger i høj grad af markedet, men det har hidtil været svært at få prisen i markedet, og andre har helt sikkert fået en højere pris for et lignende produkt, fordi de har stået fri, slutter Claus Thomsen.
Tipsbladet arbejder på at få en kommentar fra Viaplay Group, som i skrivende stund har rettighederne til fire af seks Superliga-kampe om ugen.
Her er Danmarks næste toptrænere
– Jeg har det lidt stramt over det her interview
Jeg tog fejl: Godt at FCM ikke kom i CL
Højlund i stor diskussion med holdkammerat
David Nielsen afviser: ‘Vil ikke have det job’
Opfordrer storklub til at fyre træner og ansætte Frank
Ekspert om Birk-udtalelser: ‘Risikerer at miste jobbet’
VM-lodtrækning i dag: Her er Danmarks mulige modstandere
Sløj timing: Det virker amatøragtigt, Brøndby!
Skal FCK frygte jer? ‘Vi kommer til at stå stærkere’
Skriver til FCK-stjerne midt om natten
Brøndby-chef fyret: Her er Neestrups svar
Ellevild Amin Chiakha: Nok den værste følelse
Silkeborg-fan: Her er min drømmetransfer
Har ondt af ham: ‘Han er rigtig nedtrykt’
Dårligt nyt om FC Midtjylland-profil
Ekspert: Brøndby ansætter ny chef i morgen
Her er Danmarks drømmepulje – og det værste mareridt
Altså, hvordan kan han være så dårlig?
Var et teenagevidunder: FCK-komet står ved en skillevej
Jacob Neestrup til Tipsbladet: Forkert!
Her er fem bud på en ny Brøndby-træner
Hyrede Brøndby-træner: Overbevist på 30 sekunder
Fanklubben: Disse tre kan være færdige i Brøndby
Juventus lurer på dansk angriber
Skal hans lillebror også til Danmark?
Kasper Schmeichel: Ved I, hvor irriterende han var?
Kæmpe optur for Elias Jelert
Hvordan kan han være så dum? Kan koste jobbet
Brøndby-boss kimet ned
FCK og FCM bød på Brøndbys stjerne: ‘Jeg var i chok’
Lind bomber i Italien: ‘Ustoppelig’
Neestrup: Derfor er Sander og Cornelius vraget
Nu forklarer Brøndby-boss timingen af fyring
Stor ændring lurer i Brøndby
‘Han har nogle ekstraordinære kompetencer’
I chok: ’Det er jo en kæmpemæssig krise!’
Frederik Birk er slet ikke i tvivl
Sådan! Rasmus Højlund med to kasser for Man Utd
Han ligner FCK’s nye superstjerne
Tøffe dybt chokeret: Hvad fanden betyder det?
I frostboksen: Det bliver mellem mig og ham
Fem spilforslag til weekenden 13.-15. December
Havde spillernes opbakning: Fyring overrasker i Brøndby
Brøndby meget tæt på sportsdirektør
Dagens Spilforslag: Godt med mål i bundopgør
Nyder Superliga-livet: Som under Bo Henriksen
De kan snuppe Andreas Maxsø
Her er reaktionerne på Jesper Sørensens fyring