Video : Tipsbladet
Superliga

Klubopkøb i DK: Billige talenter og god tv-aftale

Hvorfor gider forretningsmænd fra USA, Storbritannien, Rusland og Frankrig skyde penge ind i dansk klubfodbold? Tipsbladet har talt med en ekspert om det, der gør Danmark attraktivt for udenlandske klubinvestorer.

Artiklen er fra Tipsbladet fredag 

Hvorfor gider forretningsmænd fra USA, Storbritannien, Rusland og Frankrig skyde penge ind i dansk klubfodbold? Tipsbladet har talt med en ekspert om det, der gør Danmark attraktivt for udenlandske klubopkøbere.

Hvad har Haderslev, som La Spezia ved Middelshavskysten i Italien ikke kan byde på?

Hvad er det lækre ved Vendsyssel, Hjørring og Vrå, når man allerede ejer en klub i Clermont i Frankrig for foden af vulkankæden Chaîne des Puys?

At ni ud af 24 klubber i Superligaen og 1. division er på udenlandske hænder er noget af en udvikling, siden Matthew Benham i 2014 købte FC Midtjylland og dermed kom til at eje både FCM og Brentford i Championship. Og der indtil flere gode forklaringer på, at Danmark tiltrækker udenlandske klubkøbere.

Juraen spiller ind
Flertallet af udenlandske klubkøbere har transfermarkedet i centrum for deres idéer og visioner om at eje en dansk fodboldklub, og der har danske klubber en lettere overset men vigtig fordel.

I Storbritannien har ikke-europæiske spillere altid haft svært ved at komme ind, hvis de ikke kom fra store fodboldnationer, men også andre steder i Europa er der forhindringer for, at man henter spillere til fra Sydamerika og Afrika.

De forhindringer findes slet ikke i samme grad i Danmark.

”Det er ret nemt at få opholds- og arbejdstilladelse som fodboldspiller i Danmark, uanset hvor man kommer fra i verden. I har adgang til spillere fra Afrika og Sydamerika, som man i mange andre ligaer har svært ved at hente til. På den måde har I samme liberale lovgivning, som har givet belgiske klubber en stor fordel, mens deres naboer i Holland er frustrerede over, at de skal betale en ret høj løn til en udenlandsk spillere uden EU-pas. Der har I og Belgien en betydelig konkurrencefordel,” siger Omar Chaudhuri, der er Chief Intelligence Officer i det London-baserede firma 21st Club, hvor man blandt andet rådgiver klubledelser og potentielle klubopkøbere.

Den nemme adgang til opholdstilladelser er en stor fordel i klubsamarbejder, og de danske regler betyder også, at spillere fra eksempelvis Afrika eller Sydamerika ikke skal have en specielt høj løn.

Den relativt åbne virksomhedsmodel i Danmark er også noget, der lokker opkøbere til. Der er ikke mange restriktioner hverken fra det officielle Danmark eller fra DBU og Divisionsforeningen, hvis man vil købe en dansk fodboldklub. Bare man kan spore den reelle ejer af et selskab, kan enhver i teorien købe en fodboldklub her i landet.

Smørhullet
Også økonomisk er der flere årsager til, at en dansk klub er interessant, vurderer Omar Chaudhuri.

”Ifølge UEFA's tal har Danmark den tiendestørste tv-aftale i Europa. Det er slet ikke så ringe, når man tænker på, at det er i konkurrence med Top 5-ligaerne og historisk stærke nationer som Belgien, Holland, Rusland og Portugal. Det gør eksempelvis, at danske klubber ikke er lige så sårbare for manglende match day-indtægter her under COVID-19-nedlukningerne, som man er mange andre steder,” siger Omar Chaudhuri.

”Sportsligt har Superligaen et fornuftigt niveau, der er kvalificerede medarbejdere og ledere i klubberne, og udefra set styrker det også interessen, at I kun har 12 hold i de to bedste rækker. Som udenlandsk investor føler man bare, at oddsene er bedre end i for eksempel Holland, hvor der er 18 hold i de to øverste rækker. Man sidder med fornemmelsen af, at der er en reel chance for at kvalificere sig til de europæiske turneringer,” siger Omar Chaudhuri.

Danmarks rygte som et stabilt og økonomisk velhavende land med en stærk infrastruktur og højt uddannelsesniveau hjælper også – noget så jordnært som at alle kan tale engelsk i modsætning til i mange andre europæiske lande har været nævnt i forbindelse med flere af de seneste års opkøb i Superligaen og 1. division.

Virker klubsamarbejderne?
For engelsksprogede investorer og spillere er det givetvis nemmere at vænne sig til Danmark en times flyvning fra London end til mange andre lande.

Men er det nok til at skabe succes? Langt fra.

Klubsamarbejder, hvor en ejer eller ejerkreds ejer to eller adskillige klubber, er det helt hotte i disse måneder. Men om det kommer til at fungere i en større skala kan og vil Omar Chaudhuri ikke spå om.

”Mange er inspireret af City Football Group og den succes, de har haft med deres model. I klubsamarbejderne tror jeg ikke, man decideret går efter at få danske klubber, men der er en fordel i forhold til det med spillere uden EU-pas,” siger Omar Chaudhuri.

”Klubber i hele Europa uden for Top 5-ligaerne sætter transfermarkedet i centrum, fordi det er ved salg til Top 5-ligaerne, at man kan få en bid af deres kraftigt voksende indtægter. Der er bare ikke ret stort vækstpotentiale i tv-rettigheder, sponsorater og match day-indtægter sammenlignet med at sælge spillere,” siger Omar Chaudhuri.

”Det store spørgsmål er, om man kan få de her klubsamarbejder til at fungere, især når det kommer til at udveksle spillere. Mit indtryk er, at det har vist sig sværere at flytte spillere rundt med succes, end man umiddelbart skulle tro,” siger Omar Chaudhuri.

”Og så er jeg også spændt på, hvad disse ejeres exit-strategier er. Hvad gør de om fem-ti år, hvis de vil ud af ejerskabet? Begynder man at sælge enkelte klubber fra? Så risikerer man at miste de fordele, der skal være i klubsamarbejdet og det at dele nogle af opgaverne. Men det kan også vise sig at være svært at få en ny investor til at købe et helt netværk af klubber på én gang. Det bliver interessant at følge,” siger Omar Chaudhuri.