TV-krig på vej: De kan købe Superligaen

ANALYSE: I dag er fristen for de indledende bud på Superligaens medierettigheder fra 2024 og frem. Tipsbladet ser nærmere på kandidaterne til de attraktive rettigheder.



Det kostede MTG/Viaplay og Discovery et samlet beløb i milliardklassen, da de ved de seneste forhandlinger om Superligaens tv-aftale endte med at få rettighederne til at vise Superliga-fodbold.

Og cifrene i den kommende tv-aftale i Superligaen skal med garanti også tælles med fingre på begge hænder.

Der er lagt op til enten en medieaftale på fire eller på seks år, og interesserede parter har frist i dag til at komme med tilbud på rettighederne.

At der er frist i dag betyder ikke, at klubberne, Divisionsforeningen og de interesserede parter dermed ved, hvor stor medieaftalen ender med at blive, eller hvordan den bliver udformet.

For i den kommende tid skal der forhandles i dybden om muligheder og priser ud fra parternes ønsker og prioriteter, og som Tipsbladet tidligere har berettet, er der intet bindende i de kommende forhandlinger for klubbernes og Divisionsforeningens side.

Er de ikke tilfredse med prisniveauet, kan man sagtens forestille sig, at udbuddet bliver sløjfet, og rettighederne så igen sættes til salg i slutningen af 2023, når Champions League-rettighederne er blevet afsat.

Men hvem kan være interesseret i at vise Superligaen på forskellige platforme?

Det har Tipsbladet set nærmere på.

Favoritterne


Viaplay
Viaplay har været Superligaens faste partner i mange år, og det vil være en overraskelse af rang, hvis ikke der igen fra 2024 og frem er Superliga-fodbold på programmet hos Viaplay.

Cheferne hos Viaplay har rituelt sagt i forbindelse med hver forhandling, at priserne er ved at være i overkanten, præcis som andre bydere også siger, mens klubberne og Divisionsforeningen lige så slavisk fastholder, at priserne i den kommende periode bør få ordentligt nøk op.

Viaplay er næppe klar til hverken at betale 100 eller 50 procent mere end i dag, men det vil være en meget stor overraskelse, hvis ikke mediefirmaet ender med at vise en betydelig del af Superliga-kampene også i de kommende år.

GettyImages-1235973189

TV2
De var også på banen i 2019, men nu ser det ud til at være alvor.

TV2 har oprustet redaktionen, man har allerede Danmarks landshold samt La Liga og Serie A i hus, og det er oplagt med i hvert fald én kampe, måske også to, i TV2-regi, så man kan puste yderligere til interessen for TV2 Play.

Men pris og konkurrence har også noget at sige: TV2 kommer næppe til at betale vild overpris for at komme ind på markedet.

Discovery  
Hvad vil Discovery? Og ikke mindst: Hvad vil de amerikanske ejere, der nu er kæmpefusionen mellem Discovery og Time/Warner, nu under navnet Warner Bros. Discovery?
Det har hele tiden heddet sig, at Discovery kunne jævne det danske marked med jorden, hvis det var det, de amerikanske ejere ville. Men man lurer meget i mediemarkedet, efter man mistede landsholdsrettighederne til TV2, angiveligt uden så meget som at byde på rettighederne. Er det stadig en aktør? Eller går man andre veje end fodbold?
Mange laver en kobling, der hedder, at TV2 køber sig til cirka det, Discovery har i dag, nemlig to kampe per runde, men om det også ender med at ske er uvist.

Outsidere
DR
Man kunne godt forestille sig, at DR gik i alliance med en af de store kommercielle udbydere og viste Superliga-fodbold i et mindre omfang, ligesom man viser pokalfodbold i dag i samarbejde med Viaplay. Der er dog med garanti ikke den store mulighed for betaling hos DR, der er under lup fra Christiansborg, og som har 1.000 andre prioriteter end topfodbold.

Rettighedsfirmaer
Kunne et firma som IMG finde på at byde ind på Superliga-rettigheder? Det er nok en nødløsning, men helt udelukkes skal det ikke.

Amerikanske IMG er del af et stort firma inden for sport og events, der også opkøber medierettigheder og har fungeret som mellemhandler for udenlandske rettigheder for blandt andre Superligaen, hvor IMG har forhandlet nogle mindre beløb hjem til dansk fodbold for rettighederne til at vise Superliga-kampe i andre lande end Danmark. 

Der findes en række firmaer ude i verden, der minder om IMG, og som i teorien kunne komme i spil. 

Investeringsfonde
Ligesom med rettighedsfirmaer er det ikke noget, der ligger lige for. Men investeringsfonde i forskellige afskygninger sværmer i disse år omkring sportsrettigheder, og man kan være forvisset om, at flere af dem har set på udbudsmaterialet i et lille men attraktivt marked som Danmark.

GettyImages-1235973189


Techgiganter
HBO Max
De satsede en overgang krafigt i Skandinavien og er her stadig. Er fodbold det, der skal bryde barrierer ned?? Det er et virkeligt langskud.

Netflix
Samme ræsonnement som HBO-Max, bare et større navn. Nok ikke sandsynligt, da Netflix hidtil ikke har slået sig på live-begivenheder.

Amazon
Danmark er nok for lille et land, men har man brug for et sted at prøve ting af, er det en tryg ramme.

Facebook/Twitter/andre sociale medier
De har i andre lande og på andre kontinenter forsøgt sig med sportsrettigheder. Det er nok ikke nu, det sker, men tanken er da blevet tænkt i dansk fodbold.

Klubbernes og Divisionsforeningens eget projekt
Vi får se, om det også ender med at være en mulighed, men hvis Divisionsforeningen og klubberne virkelig vil gøre alvor af selv at producere kampene, kan man jo også gå skridtet videre og selv sende dem. Det virker usandsynligt.

Læs mere om spillet om tv-aftalen i Superligaen her.





Brøndby IF – AGF



TIPSBLADET SPECIAL

Her er Danmarks næste toptrænere


Thomas Frank forholder sig til svært dilemma

Ukraine kræver undskyldning fra Fifa efter VM-lodtrækning



FC København – Kolding IF

Euforisk Bo Henriksen: ‘Det mest vanvittige år’

– Jeg har det lidt stramt over det her interview

Jeg tog fejl: Godt at FCM ikke kom i CL

Højlund i stor diskussion med holdkammerat



” Det mener Tipsbladet

Sløj timing: Det virker amatøragtigt, Brøndby!


David Nielsen afviser: ‘Vil ikke have det job’

Opfordrer storklub til at fyre træner og ansætte Frank

Ekspert om Birk-udtalelser: ‘Risikerer at miste jobbet’

VM-lodtrækning i dag: Her er Danmarks mulige modstandere



Fanklubben
” Tipsbladet’s fan panel

Silkeborg-fan: Her er min drømmetransfer


Skal FCK frygte jer? ‘Vi kommer til at stå stærkere’

Skriver til FCK-stjerne midt om natten

Brøndby-chef fyret: Her er Neestrups svar

Ellevild Amin Chiakha: Nok den værste følelse

Har ondt af ham: ‘Han er rigtig nedtrykt’



Dårligt nyt om FC Midtjylland-profil

Ekspert: Brøndby ansætter ny chef i morgen

Her er Danmarks drømmepulje – og det værste mareridt

Altså, hvordan kan han være så dårlig?



Var et teenagevidunder: FCK-komet står ved en skillevej

Jacob Neestrup til Tipsbladet: Forkert!

Her er fem bud på en ny Brøndby-træner

Hyrede Brøndby-træner: Overbevist på 30 sekunder

Fanklubben: Disse tre kan være færdige i Brøndby

Juventus lurer på dansk angriber

Skal hans lillebror også til Danmark?

Kasper Schmeichel: Ved I, hvor irriterende han var?


TOPNYHED

Lind bomber i Italien: ‘Ustoppelig’


Kæmpe optur for Elias Jelert

Hvordan kan han være så dum? Kan koste jobbet

Brøndby-boss kimet ned

FCK og FCM bød på Brøndbys stjerne: ‘Jeg var i chok’

Neestrup: Derfor er Sander og Cornelius vraget

Nu forklarer Brøndby-boss timingen af fyring

Stor ændring lurer i Brøndby

‘Han har nogle ekstraordinære kompetencer’

I chok: ’Det er jo en kæmpemæssig krise!’

Frederik Birk er slet ikke i tvivl

Sådan! Rasmus Højlund med to kasser for Man Utd

Han ligner FCK’s nye superstjerne

Tøffe dybt chokeret: Hvad fanden betyder det? 

I frostboksen: Det bliver mellem mig og ham

Fem spilforslag til weekenden 13.-15. December

Havde spillernes opbakning: Fyring overrasker i Brøndby

Brøndby meget tæt på sportsdirektør

Dagens Spilforslag: Godt med mål i bundopgør

Nyder Superliga-livet: Som under Bo Henriksen

De kan snuppe Andreas Maxsø

Her er reaktionerne på Jesper Sørensens fyring