TV-krig på vej: De kan købe Superligaen

ANALYSE: I dag er fristen for de indledende bud på Superligaens medierettigheder fra 2024 og frem. Tipsbladet ser nærmere på kandidaterne til de attraktive rettigheder.



Det kostede MTG/Viaplay og Discovery et samlet beløb i milliardklassen, da de ved de seneste forhandlinger om Superligaens tv-aftale endte med at få rettighederne til at vise Superliga-fodbold.

Og cifrene i den kommende tv-aftale i Superligaen skal med garanti også tælles med fingre på begge hænder.

Der er lagt op til enten en medieaftale på fire eller på seks år, og interesserede parter har frist i dag til at komme med tilbud på rettighederne.

At der er frist i dag betyder ikke, at klubberne, Divisionsforeningen og de interesserede parter dermed ved, hvor stor medieaftalen ender med at blive, eller hvordan den bliver udformet.

For i den kommende tid skal der forhandles i dybden om muligheder og priser ud fra parternes ønsker og prioriteter, og som Tipsbladet tidligere har berettet, er der intet bindende i de kommende forhandlinger for klubbernes og Divisionsforeningens side.

Er de ikke tilfredse med prisniveauet, kan man sagtens forestille sig, at udbuddet bliver sløjfet, og rettighederne så igen sættes til salg i slutningen af 2023, når Champions League-rettighederne er blevet afsat.

Men hvem kan være interesseret i at vise Superligaen på forskellige platforme?

Det har Tipsbladet set nærmere på.

Favoritterne


Viaplay
Viaplay har været Superligaens faste partner i mange år, og det vil være en overraskelse af rang, hvis ikke der igen fra 2024 og frem er Superliga-fodbold på programmet hos Viaplay.

Cheferne hos Viaplay har rituelt sagt i forbindelse med hver forhandling, at priserne er ved at være i overkanten, præcis som andre bydere også siger, mens klubberne og Divisionsforeningen lige så slavisk fastholder, at priserne i den kommende periode bør få ordentligt nøk op.

Viaplay er næppe klar til hverken at betale 100 eller 50 procent mere end i dag, men det vil være en meget stor overraskelse, hvis ikke mediefirmaet ender med at vise en betydelig del af Superliga-kampene også i de kommende år.

GettyImages-1235973189

TV2
De var også på banen i 2019, men nu ser det ud til at være alvor.

TV2 har oprustet redaktionen, man har allerede Danmarks landshold samt La Liga og Serie A i hus, og det er oplagt med i hvert fald én kampe, måske også to, i TV2-regi, så man kan puste yderligere til interessen for TV2 Play.

Men pris og konkurrence har også noget at sige: TV2 kommer næppe til at betale vild overpris for at komme ind på markedet.

Discovery  
Hvad vil Discovery? Og ikke mindst: Hvad vil de amerikanske ejere, der nu er kæmpefusionen mellem Discovery og Time/Warner, nu under navnet Warner Bros. Discovery?
Det har hele tiden heddet sig, at Discovery kunne jævne det danske marked med jorden, hvis det var det, de amerikanske ejere ville. Men man lurer meget i mediemarkedet, efter man mistede landsholdsrettighederne til TV2, angiveligt uden så meget som at byde på rettighederne. Er det stadig en aktør? Eller går man andre veje end fodbold?
Mange laver en kobling, der hedder, at TV2 køber sig til cirka det, Discovery har i dag, nemlig to kampe per runde, men om det også ender med at ske er uvist.

Outsidere
DR
Man kunne godt forestille sig, at DR gik i alliance med en af de store kommercielle udbydere og viste Superliga-fodbold i et mindre omfang, ligesom man viser pokalfodbold i dag i samarbejde med Viaplay. Der er dog med garanti ikke den store mulighed for betaling hos DR, der er under lup fra Christiansborg, og som har 1.000 andre prioriteter end topfodbold.

Rettighedsfirmaer
Kunne et firma som IMG finde på at byde ind på Superliga-rettigheder? Det er nok en nødløsning, men helt udelukkes skal det ikke.

Amerikanske IMG er del af et stort firma inden for sport og events, der også opkøber medierettigheder og har fungeret som mellemhandler for udenlandske rettigheder for blandt andre Superligaen, hvor IMG har forhandlet nogle mindre beløb hjem til dansk fodbold for rettighederne til at vise Superliga-kampe i andre lande end Danmark. 

Der findes en række firmaer ude i verden, der minder om IMG, og som i teorien kunne komme i spil. 

Investeringsfonde
Ligesom med rettighedsfirmaer er det ikke noget, der ligger lige for. Men investeringsfonde i forskellige afskygninger sværmer i disse år omkring sportsrettigheder, og man kan være forvisset om, at flere af dem har set på udbudsmaterialet i et lille men attraktivt marked som Danmark.

GettyImages-1235973189


Techgiganter
HBO Max
De satsede en overgang krafigt i Skandinavien og er her stadig. Er fodbold det, der skal bryde barrierer ned?? Det er et virkeligt langskud.

Netflix
Samme ræsonnement som HBO-Max, bare et større navn. Nok ikke sandsynligt, da Netflix hidtil ikke har slået sig på live-begivenheder.

Amazon
Danmark er nok for lille et land, men har man brug for et sted at prøve ting af, er det en tryg ramme.

Facebook/Twitter/andre sociale medier
De har i andre lande og på andre kontinenter forsøgt sig med sportsrettigheder. Det er nok ikke nu, det sker, men tanken er da blevet tænkt i dansk fodbold.

Klubbernes og Divisionsforeningens eget projekt
Vi får se, om det også ender med at være en mulighed, men hvis Divisionsforeningen og klubberne virkelig vil gøre alvor af selv at producere kampene, kan man jo også gå skridtet videre og selv sende dem. Det virker usandsynligt.

Læs mere om spillet om tv-aftalen i Superligaen her.





FC København – Silkeborg IF




EKSKLUSIVT

Megabudget i dansk klub: ‘Vilde, vilde penge’

OB bremser kedelig stime med sejr i dramatisk kamp

Schmeichel forstår intet: Skulle aldrig være sket

Hylder tidligere SL-stjerne: Han er Georg Gearløs

Menno van Dam arkitekten bag Brøndby-transfer

Skal stjerne genforenes med Ronaldo igen?

Cooper sår tvivl om Brøndby-stjerne

Dansk klub jubler – stjernekomiker bliver medejer



TOPNYHED

Frank fortryder: ‘Jeg tog den forkerte beslutning’

Bendtner scorer nyt job

Jagtede Superliga-boss – nu er cheftræneren fyret

River kontrakten over – stor stjerne arresteret

Tjekkisk fodboldinstans undersøger Brian Priske



TOPNYHED

Holdkammerat måber over Eriksen: ‘Det er brutalt’

Stor Zorniger-beslutning: Handler om præstationer

Wow, FCK – ny driblekonge på vej!

Helt sikker: ‘Højlund-millioner er garanteret’

Leverkusen-stjerne hyldede Frank på pressemøde

Vejle Boldklub – Sønderjyske



TOPNYHED

Voldsom frustration efter vanvidskamp

Uventet salg af profil: ‘Et anseeligt beløb’

Flot salg: Superliga-klub sælger angriber

Afsløring: William Clem afviste flere store tilbud

Andreas Christensen afviste Danmark

FC Midtjylland – Viborg FF

Brøndby-legendes søn skifter til mesterklub

Superliga-angriber solgt til mesterklub

Alan Shearer: ‘Ekstremt vigtigt’

I batalje – Philip Billing voldsomt utilfreds

Kæmpe drama i Parken: ‘Jeg var meget skuffet’

Surt show! Men med ham er FCK i en anden verden

Tv-ekspert: Han kan blive fyret i weekenden



Dolberg_2 NYHEDER

Færdig i Ajax – ville ikke have Kasper Dolberg

Laudrup om FCK-profil: ‘Kan være utroligt farligt’

Conte hylder Højlund: – Nu er det op til mig

Storklub vil hente Thomas Kristensen

Bundskraber: Hård kritik af Riza Durmisi

Utilfredshed i Parken: ‘Det må aldrig ske!’

Engelsk legende til Wrexham?

Debatten raser: ‘Bemærkelsesværdigt!”

OB – FC Fredericia

VM-håb viser storform: Kan han slå Pogacar?

Fejret med durum og æresflise

Sker for første gang

Gjorde det onde ved FCK – hyldes af Laudrup

Dansker i stort kinesisk eventyr

Stor ændring på landsholdet

Afviser – sker ikke i Danmark: ‘Glem det!’

Nedtur – forpurret af regn

Guardiola: ‘Haaland i kategori med de to monstre’

Tidligere Barca-præsidenter afviser bestikkelse

Mange hjørnespark til Les Gones

Haaland sænkede Højlund og co. efter rødt kort

Hjulmand: FCK skubber barren for dansk klubfodbold

Storroser FCK: ‘Vi skal være glade for ét point’