Brøndby-ejer får milliard-beløb i klubsalg

Brøndby-ejer David Blitzer har gjort en lukrativ handel.



Brøndby IF slås i disse dage for at hive en tredjeplads i Superligaen i land.

Til juli og august håber man på at slå sig gennem en Conference League-kvalifikation og ind i den turnerings ligaspil i efteråret.

Samtidig skal sportsdirektør Benjamin Schmedes og kollegerne samt ejerkredsen i Global Football Holdings skrue en god trup sammen.

Der er udsigt til et Mathias Kvistgaarden-salg.

Og også Clement Bischoff kan tænkes at blive solgt efter et kollapset skifte.

Den unge kantspiller kunne være oplagt, efter Brøndby i vinter var enig med Brighton om et sommersalg til Premier League.

Nu er det ikke GFH-frontfigur David Blitzer, der alene finansierer de store underskud i Brøndby.

Men en nylig aftale giver i hvert fald på papiret Blitzer og GFH bedre arbejdsbetingelser.

Brøndby IF David Blitzer
David Blitzer ejer andele i et væld af sportshold og ejer også sammen med Josh Harris en række bygninger og sportsfaciliteter i USA. Foto: Alamy

David Blitzer er del af ejerskabet i en lang række fodboldklubber og sportshold.

Men for nylig har Blitzer afhændet en vigtig post mod en meget stor betaling.

Således scorede Blitzer sammen med medinvestorer op mod 4,5 milliarder kroner på at sælge MLS-holdet Real Salt Lake.

I den handel var der også et salg af kvindeholdet Utah Royals FC.

Mange penge i kassen

Blitzer har ikke ejet Real Salt Lake ret længe.

Det var så sent som i 2022, at Blitzer stod i spidsen for den gruppe, der købte Real Salt Lake.

Det skete til en pris omkring tre milliarder kroner.

Det er mediet The Athletic, der rapporterer, at de nye, lokale ejere betaler 600 millioner dollar for at købe aktiemajoriteten.

David Blitzer er fortsat minoritetsejer i Real Salt Lake og i Utah Royals FC.

Blitzer har selv nedtonet profitten på handlen og sagt til Sports Business Journal, at de nye ejere i Miller-familien var de eneste, han forhandlede med.

– Vi vil fortsat være meget involverede, især på fodbolddelen. Vi har hold over hele kloden, og vi flytter spillere fra land til land og lignende, siger David Blitzer til Sports Business Journal.

Prisstigninger i USA

I USA er priserne på MLS-hold steget meget voldsomt især den seneste håndfuld år.

Det er sket i forventning om, at fodbold eksploderer i popularitet og kommerciel værdi efter VM-slutrunden i landet i 2026.

Læs også om dengang, David Blitzer forsøgte at købe FC København

FC Nordsjællands ejere i Mansour Group betalte omkring 3,5 milliarder kroner alene for retten til at starte MLS-holdet San Diego FC.

Oveni er kommet et milliardbeløb i danske kroner for et nyt træningsanlæg samt akademi og opgradering af stadion i San Diego.

Ejer del af NFL-hold

David Blitzer har været aktiv i sine sportsholds-ejerskaber de seneste år.

Ud over at købe sig ind i Brøndby IF sammen med GFH i slutningen af 2022, var Blitzer med i den største sportsholds-handel i historien.

For Blitzer er minoritetsejer i NFL-holdet Washington Commanders.

NFL-holdet blev købt af en gruppe i foråret 2023 med Josh Harris, Blitzers mangeårige forretningspartner, i spidsen.

Crystal Palace er én af adskillige klubber, David Blitzer ejer en del af. Foto: Alamy
Crystal Palace er én af adskillige klubber, David Blitzer ejer en del af. Foto: Alamy

Den handel kostede investorerne 45 milliarder kroner.

Blitzer og de øvrige Commanders-ejere præsenterede for få uger siden en plan om et gigantisk stadion-kompleks med tilhørende byggerier for op mod 30 milliarder kroner.

Ergo er det ikke penge og især adgangen til dem, GFH-frontfiguren mangler.

Læs Tipsbladets store artikel om de potentielle problemer ved multiklub-ejerskaber

Blitzer og Josh Harris ejer NHL-holdet New Jersey Devils, NBA-holdet Philadelphia 76’ers, har en investering i et NASCAR-hold og anparter i Crystal Palace og Augsburg.

Hvad bør GFH gøre med Brøndby i den kommende sæson?

  • Give millioner til yderligere køb af profiler
  • Satser mere på talenter og holde budgettet i ro
  • Spare – man vinder alligevel ikke det mesterskab
  • Sælge klubben til nye, udenlandske ejere
  • Sælge aktiemajoriteten tilbage til danske ejere
  • Give millioner til yderligere køb af profiler
  • Satser mere på talenter og holde budgettet i ro
  • Spare – man vinder alligevel ikke det mesterskab
  • Sælge klubben til nye, udenlandske ejere
  • Sælge aktiemajoriteten tilbage til danske ejere

0 Votes

Blitzer ejer selv en del af baseball-holdet Cleveland Guardians, og gennem GFH har man investeret i Beveren, Estoril, Alcorcón og ADO Den Haag.





LIVE

VM-LIVE: Argentina kan skifte ALLE 11

De er enige med Mathias Jensen

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?

Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub

Hvor er han? ‘En kæmpe fejl af Tuchel!’



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Forbereder bud på 970 mio.

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar

Tunesien – Holland



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb

Chokskifte på vej?

Ny FCK-boss præsenteret – her er hans reaktion

Afsløring: FC København sælger Theo Sander

Schweiz – Canada



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’

Skotland – Brasilien

FC Barcelona køber VM-angriber

Han vil til Tottenham – koster 688 millioner

Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges

Marokko – Haiti

Skylder FC København penge – straffes hårdt

Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne

Ny bejler til dansk guldfugl

Bosnien-Hercegovina – Qatar

Ecuador – Tyskland



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby

FC Midtjylland forlænger med stort talent