Coronahjælp: Så mange millioner har Brøndby fået fra staten

Brøndby IF har fået 19,5 millioner kroner i kompensation fra staten i årets første seks måneder. Klubben har i alt haft mistede indtægter på over 27 millioner som følge af coronavirussen.



De første seks måneder af 2020 vil for altid blive husket for coronavirussens hærgen. Der findes ikke den sprække i samfundet, som virussen og dens konsekvenser ikke er sevet ind i. Således også Superligaen og klubbernes økonomier.

Forleden kunne selskabet bag FC København, Parken Sport & Entertainment, fortælle, at den havde modtaget millioner af kroner i statslig støtte for at kompensere for indtægtstab. Det samme har Brøndby IF.

Læs også:Brøndby præsenterer nyt underskud – men meget mindre end tidligere

I klubbens netop udsendte halvårsregnskab beskriver den detaljeret, hvor meget den mener, at virussen har kostet sammenlignet med sidste år. Det beløber sig til i alt 27,7 millioner kroner, som fordeler sig således:

  • Entré-, TV- og præmieindtægter: 11 millioner kroner
  • Partnere og sponsorer: 10,1 millioner
  • F&B (food & beverages, altså salg fra boder) og arrangementer mv.: 6,6 millioner

Brøndby har dog ikke ansøgt staten om kompensation for alle 27,7 millioner. Ifølge regnskabet har klubben “kun” søgt kompensation for 20,7 millioner kroner, og i alt har den modtaget kompensation for 19,6 millioner.

Læs også:Carsten V. Jensen: Ser os fortsat som en top tre-klub i Superligaen

Klubben skriver, at den har søgt kompensation via hjælpepakkerne “Kompensationsordningen for arrangører” og “Midlertidig lønkompensation”.

Tallene omfatter kun de første seks måneder af 2020. Det fremgår derfor ikke af regnskabet, hvorvidt og i givet fald hvor meget Brøndby har fået i kompensation i juli og august. Derudover er nogle indtægter først tikket ind i juli, fordi sæsonen blev udsat og spillet færdig efter første halvår.

Klubben står, ligesom resten af fodbold-Danmark, til at gå glip af flere penge i efteråret, så længe statens restriktioner sætter grænser for, hvor mange tilskuere der må komme på stadion. Det er endnu uvist, hvor mange mennesker Superliga-klubberne må lukke ind, når sæsonen begynder om to uger.

Læs også:Tilfreds BIF-direktør: Klart strategisk fokus hjalp, da corona ramte
Læs også:Sommerpause i Superligaen: Sådan gør din klub
Læs også:Kasper Hjulmand fravalgte Brøndby IF og belgiere




LIVE

VM-LIVE: Tidligere Brøndby-spiller taler ud

Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb

Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby

– Det sagde Mortensen til mig, da han skiftede

Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis

Afsløring: FC København sælger Theo Sander

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’

Han vil til Tottenham – koster 688 millioner



EKSKLUSIVT

Tæt på FCK: ‘Han er meget tæt med superstjerne’

Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne

Skylder FC København penge – straffes hårdt

Viborg FF på rov hos Superliga-rivaler

Til lægetjek i Superliga-klub



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Chokskifte på vej?

– Derfor fyrer vi Thomasberg

Revser stjerne: ‘Fuldkommen katastrofalt!’

FCK går på rov i Viborg

Dybt upopulær – VM-træner kan fyres torsdag



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK

Peter Schmeichel frustreret: ‘Klar dommerfejl!’

Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham

Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek

Stor dansk transfer i fare for kollaps?

England – Ghana

West Ham opfordres til at hente dansk bomber

Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu

Portugal – Usbekistan

Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil

Køber ind i Barcelona

Thomas Frank afslører: Var tæt på kæmpestjerne



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

‘Bombe’: Stjerne med transferbøn på direkte tv

Sydafrika – Sydkorea