Jeg ved ikke, om 1. Division skal udvides til 16 eller 18 klubber, eller om man skal blive på 12 hold og give 2. Division en støttepakke af en anden verden.
Men samlet set giver det mening, at de stærkeste Superliga-klubber får adgang til at have reserveholdet i 1. Division.
Hvis det lyder hamrende elitært, har du hørt fuldstændig rigtigt.
Lyngby, Vejle, AaB anno 2024 eller et midterhold som Randers FC har ikke skyggen af interesse i eller mulighed for at få et reservehold i 1. Division, og en udvidelse kan også meget vel støvsuge muligheder, og spillere, fra ambitiøse klubber i 1. Division.
Det her er direkte til gavn for FC København, Brøndby IF og muligvis FC Midtjylland, FC Nordsjælland, måske på et tidspunkt AGF. Ingen andre, som dansk klubfodbold ser ud lige nu.
Det har boblet i et par måneder, og nu kommer diskussionen sandsynligvis til overfladen på møder i Divisionsforeningen senere i år.
Det handler kort sagt om, at Superliga-topklubberne med penge nok og store ambitioner inden for talentudvikling gerne vil have hold i 1. Division.
Her kan deres bedste teenagere og spillere op til 20-21 år blive dygtige nok til at spille på førsteholdet i Superligaen eller ryge videre i fodboldkarrieren.
Det er i store træk det, FC Midtjylland i disse år forsøger med Mafra i Portugals næstbedste række, efter FCM i i hvert fald 15 år har efterlyst netop at få lov til at have et hold i 1. Division, hvor man i dag har en samarbejdsaftale med FC Fredericia.
Og det er det, Ajax, PSV, Club Brugge, Red Bull Salzburg og Sturm Graz har haft pæn succes med i Holland, Belgien og Østrig.
En rapport fra kluborganisationen European Club Association peger på, at det skaber succes for et fodboldland og dets bedste klubbers talentarbejde, at de unge får muligheden for at spille i næstbedste række i stedet for at blive direkte videre fra U/19-holdet, fordi der ikke er plads eller tid til at give de unge chancen på førsteholdet, der jagter mesterskaber og triumfer i Europa.
Det lyder ikke specielt bredde- og divisions-orienteret, og det er det overhovedet heller ikke: Det er et middel i det europæiske kapløb, og kan, hvis det skrues fornuftigt sammen, muligvis også give flere unge spillere deres gennembrud i topklubberne eller i næste led i en mindre Superliga-klub eller i 1. Division.
Den opmærksomme læser vil bemærke, at det er dybt underligt, jeg taler for et så elitært projekt i Danmark, når jeg er ekstremt skeptisk over FIFA og UEFA's beslutninger på internationalt niveau.
Det er fuldstændig rigtigt, men det kan struktureres så tilpas fornuftigt, og de andre og bredden ikke taber på det.
I udlandet betaler topklubberne både 10 og 15 millioner kroner for at have et reservehold i næstbedste række.
Glem at få tv-penge og en bid af de fælles sponsoraftaler.

Selv om Belgien og Holland er større lande og fodboldlande, er det beløb ikke urimeligt i Danmark, hvis man vil have det privilegium at have et reservehold i 1. Division.
Man skal have en fast trup, hvor man ikke bare kan hive 25-årige på millionlønninger ned, hvis de ikke lige spiller i Superligaen den weekend. Så er det bare ærgerligt.
For min skyld kan man sagtens udvide 1. Division til 16 klubber og tage 2. Division med, og begrænse antallet af reservehold til tre-fire stykker og åbne for flere i 2. Division.
Et reservehold kan så rykke op fra 2. til 1. Division per sæson, og koster det et reservehold på sjettepladsen i 1. Division livet, er det sådan, det er.
2. Division er ved at blive stærkere med flere deltids- og fuldtidsprofessionelle hold, og selv om det her kan koste pladser i 1. Division, hvis man bliver på 12 klubber, kunne det meget vel give flere gode fodboldspillere og fodboldhold.
Og ja, det kan være en dræber for drømmen om at gå hele vejen fra de lavere rækker til at blive fast Superliga-klub, men det nåleøje er allerede blevet så usandsynligt smalt, at bare Hobro-eventyret fra for lidt over 10 år siden er meget svært at forestille sig i dag.
Jeg er langt fra sikker på, reserveholdene får lov til at komme i 1. Division, men argumenterne for at gøre det er for stærke til, de ikke i det mindste skal høres.
Læs mere herunder:
FCK-direktør: 'Den største skandale i dansk fodbold'
Udenlandsk mesterklub helt enig med FCK
LIVE
VM-LIVE: Bekymrende billeder for England
FIFA-boss: Det handler ikke om penge!
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges
TOPNYHED
Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki
TOPNYHED
SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar
MEDIE
Forbereder bud på 970 mio.
AVIS
Juventus’ drømmetransfer er tidl. SL-profil
INTERVIEW
Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby
EKSKLUSIVT Tæt på FCK: ‘Han er meget tæt med superstjerne’
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC København sælger Theo Sander
MEDIE
Ny bejler til dansk guldfugl
Skylder FC København penge – straffes hårdt
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
INTERVIEW
– Det sagde Mortensen til mig, da han skiftede
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
MEDIE
Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis
NYHEDER
– Derfor fyrer vi Thomasberg
TOPNYHED
Lufter vild Ronaldo-teori
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
TRANSFER
FC Barcelona køber VM-angriber
MEDIE
Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne
MEDIE
Chokskifte på vej?
MEDIE
Til lægetjek i Superliga-klub
AVIS
Han vil til Tottenham – koster 688 millioner
Dansk træner færdig ved VM
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek
Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham
TRANSFER
West Ham opfordres til at hente dansk bomber
Thomas Frank afslører: Var tæt på kæmpestjerne
NYHEDER
Viborg FF på rov hos Superliga-rivaler
NYHEDER
Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
INTERVIEW
Åbner op for sommertransfer
OPTAKT