Jeg ved ikke, om 1. Division skal udvides til 16 eller 18 klubber, eller om man skal blive på 12 hold og give 2. Division en støttepakke af en anden verden.
Men samlet set giver det mening, at de stærkeste Superliga-klubber får adgang til at have reserveholdet i 1. Division.
Hvis det lyder hamrende elitært, har du hørt fuldstændig rigtigt.
Lyngby, Vejle, AaB anno 2024 eller et midterhold som Randers FC har ikke skyggen af interesse i eller mulighed for at få et reservehold i 1. Division, og en udvidelse kan også meget vel støvsuge muligheder, og spillere, fra ambitiøse klubber i 1. Division.
Det her er direkte til gavn for FC København, Brøndby IF og muligvis FC Midtjylland, FC Nordsjælland, måske på et tidspunkt AGF. Ingen andre, som dansk klubfodbold ser ud lige nu.
Det har boblet i et par måneder, og nu kommer diskussionen sandsynligvis til overfladen på møder i Divisionsforeningen senere i år.
Det handler kort sagt om, at Superliga-topklubberne med penge nok og store ambitioner inden for talentudvikling gerne vil have hold i 1. Division.
Her kan deres bedste teenagere og spillere op til 20-21 år blive dygtige nok til at spille på førsteholdet i Superligaen eller ryge videre i fodboldkarrieren.
Det er i store træk det, FC Midtjylland i disse år forsøger med Mafra i Portugals næstbedste række, efter FCM i i hvert fald 15 år har efterlyst netop at få lov til at have et hold i 1. Division, hvor man i dag har en samarbejdsaftale med FC Fredericia.
Og det er det, Ajax, PSV, Club Brugge, Red Bull Salzburg og Sturm Graz har haft pæn succes med i Holland, Belgien og Østrig.
En rapport fra kluborganisationen European Club Association peger på, at det skaber succes for et fodboldland og dets bedste klubbers talentarbejde, at de unge får muligheden for at spille i næstbedste række i stedet for at blive direkte videre fra U/19-holdet, fordi der ikke er plads eller tid til at give de unge chancen på førsteholdet, der jagter mesterskaber og triumfer i Europa.
Det lyder ikke specielt bredde- og divisions-orienteret, og det er det overhovedet heller ikke: Det er et middel i det europæiske kapløb, og kan, hvis det skrues fornuftigt sammen, muligvis også give flere unge spillere deres gennembrud i topklubberne eller i næste led i en mindre Superliga-klub eller i 1. Division.
Den opmærksomme læser vil bemærke, at det er dybt underligt, jeg taler for et så elitært projekt i Danmark, når jeg er ekstremt skeptisk over FIFA og UEFA's beslutninger på internationalt niveau.
Det er fuldstændig rigtigt, men det kan struktureres så tilpas fornuftigt, og de andre og bredden ikke taber på det.
I udlandet betaler topklubberne både 10 og 15 millioner kroner for at have et reservehold i næstbedste række.
Glem at få tv-penge og en bid af de fælles sponsoraftaler.

Selv om Belgien og Holland er større lande og fodboldlande, er det beløb ikke urimeligt i Danmark, hvis man vil have det privilegium at have et reservehold i 1. Division.
Man skal have en fast trup, hvor man ikke bare kan hive 25-årige på millionlønninger ned, hvis de ikke lige spiller i Superligaen den weekend. Så er det bare ærgerligt.
For min skyld kan man sagtens udvide 1. Division til 16 klubber og tage 2. Division med, og begrænse antallet af reservehold til tre-fire stykker og åbne for flere i 2. Division.
Et reservehold kan så rykke op fra 2. til 1. Division per sæson, og koster det et reservehold på sjettepladsen i 1. Division livet, er det sådan, det er.
2. Division er ved at blive stærkere med flere deltids- og fuldtidsprofessionelle hold, og selv om det her kan koste pladser i 1. Division, hvis man bliver på 12 klubber, kunne det meget vel give flere gode fodboldspillere og fodboldhold.
Og ja, det kan være en dræber for drømmen om at gå hele vejen fra de lavere rækker til at blive fast Superliga-klub, men det nåleøje er allerede blevet så usandsynligt smalt, at bare Hobro-eventyret fra for lidt over 10 år siden er meget svært at forestille sig i dag.
Jeg er langt fra sikker på, reserveholdene får lov til at komme i 1. Division, men argumenterne for at gøre det er for stærke til, de ikke i det mindste skal høres.
Læs mere herunder:
FCK-direktør: 'Den største skandale i dansk fodbold'
Udenlandsk mesterklub helt enig med FCK
LIVE
TransferLIVE: FCM henter Olashile Musa Lawal
OPTAKT
Østrig – Jordan
NYHEDER
Kap Verde-helt: Drømmen gik i opfyldelse
EKSKLUSIVT
Afsløring: Superliga-klub tæt på FCK-lejesvend
MEDIE
Denne klub drømmer om Højbjerg
HELT VILDT
Kendis dropper landsholdet efter Riemer-kontrovers
AVIS
Bayern München tilbyder ‘megaløn’ til superstjerne
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
TRANSFER
Kæmpe dansk transfer beskrives som ‘done deal’
Revser stjerne: ‘Han er rigtig, rigtig dårlig’
– Jeg er dum
MEDIE
Rekordstort bud på Thomas Jørgensen
AVIS
‘Helt sikkert’: Jesper Lindstrøm færdig
TIPSBLADET SPECIAL Her er 7 bud på Thomas Nørgaards afløser
EKSKLUSIVT
Afsløring: Vålerenga sælger Elias Sørensen
NYHEDER
FC Midtjylland henter assistent i Superliga-klub
TRANSFER
Nelsson kan købes til spotpris – klubber står i kø
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC Midtjylland styrker trænerteamet
TOPNYHED
– Jeg er dybt chokeret og forundret
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
MEDIE
AGF køber ham
MEDIE
VM-chok: Krisemøde – kan fyres efter én kamp
NYHEDER
Idømt otte et halvt års fængsel for overgreb
EKSKLUSIVT
Alt vendt på hovedet for Werge: Rykker på hotel
Chok for FC København-kending: ‘Jeg føler med ham’
NYHEDER
Tunesien fyrer landstræner efter svensk VM-lussing
MEDIE
Denne Superliga-klub lurer på Kalipha Jawla
MEDIE
Bombe: Real Madrid henter stjerne – her er prisen
TOPNYHED
– Måske er det fordi jeg ikke er dansk
OPTAKT
Belgien – Egypten
EKSKLUSIVT
Afsløring: Morten Karlsen er ny U19-landstræner
Roser Superliga-klub: Godt set!
FANKLUBBEN Det har været en elendig sæson
Transfer-bombe? ‘Vi gør alt, hvad vi kan’