Premier League

Arsenal opruster på iPhonen

Væsentlige indtægter i fodboldverdenen skal fremover komme fra klubbernes digitale aktiviteter. Arsenal FC er helt fremme.

Premier League-klubben Arsenal udvider nu onlineaktivieterne. Og selvom det i første omgang kan virke ret harmløst med endnu en iPhone-applikation og lidt web-tv til de fodboldgale, så er der tale om big business. Fodboldklubbens digitale oprustning ligner efterhånden noget, der kan blive en trussel mod eksisterende medier.

Arsenals seneste tilbud er denne uges lancering af en Arsenal-applikation til iPhone, som kan købes for omkring 30 kroner. For pengene får fans adgang til eksklusivt indhold i form af billeder, video, resultater og nyheder, vinklet skarpt til supporterne.

LÆS OGSÅ: Bendtner-birolle i Nike-reklamefilm

Men der er ikke tale om en helt lille forretning. Arsenal Broadband Ltd, som er den division, der står for de digitale aktiviteter i London-klubben, tæller ikke færre end 11 fuldtids-ansatte. Tilbuddene tæller video-on-demand, som koster 35 kroner om måneden eller 400 kroner om året, video til mobil (10 kroner om ugen) og ikke mindst Arsenal TV Channel, som kan hentes ned via kabel, satellit og digitalt i England og resten af verden. Og ikke mindst driver Arsenal også en hjemmeside, som er tilgængelig på kinesisk, thai, koreansk, japansk og en amerikansk version.

Fodboldklubben Arsenal er rustet til tænderne i den skærpede digitale konkurrence om brugernes tid og penge. Tidligere havde den engelske tv-kanal ITV en finger med i spillet, men solgte sidste år 50% af aktiviteterne til Kroenke for omkring 200 mio. kr. ITV frasolgte også deres aktiviteter i LiverpoolFC.tv og Manchester Uniteds MUTV.

Også Manchester City er gået ind i kampen. I sommer lancerede klubben et splinternyt site med gratis videoindhold. For at trække kunder til er reklamebureauer og store søgemaskine-optimeringer lavet på sitet. Læs mere om indholdet på City-sitet - klik her.

Truslen fra Premier League-klubben mod de etablerede medier skal ses i lyset af de diskussioner, der lige nu er særdeles mange af blandt medie-udgivere. Skal aviser og magasiner fremover til at kræve mikrobetaling for indhold, eller skal det være gratis? Truslen fra klubberne - og dermed millioner af loyale fans verden over - betyder i øjeblikket brød på bordet for en hel række medier, men skal indhold fremover koste, så vil fans måske i højere i grad betakke sig og vende deres loyalitet mod klubberne - også når det handler om dækningen.