Generelle

Landskamp fulgt af 500.000 på nettet

På trods af nederlaget til Ukraine skrev det engelske landshold historie på Internettet

Rettighederne til Englands VM-kvalifikationskamp mod Ukraine lørdag var ikke blevet afsat til nogen engelsk tv-station, da ingen ville betale prisen for en kamp, som ingen betydning havde, da England allerede var kvalificeret til VM.

TV-stationen Setanta havde oprindelig købt rettighederne til kampen, men på grund af økonomisk uføre, endte det med at det schweiziske firma Kentaro sikrede sig rettighederne.

Ingen ville betale den rette pris til schweizerne, som endte med at lave et samarbejde med en række avisers hjemmesider, som fik lov at vise kampen som pay-to-view mod at dele overkuddet med Kentaro.

På trods af, at kampen ingen som helst betydning havde for det engelske landsholds VM-kvalifikation endte mere end 500.000 mennesker med at se med på internettet.

Læs også: VM-overblik fra Montevideo til Krakow

Var kampen blevet vist på landsdækkende tv, er det anslået at omkring syv millioner ville have set med, men den halve million betegnes som en succes og kan blive gentaget i fremtiden.

- Ikke alene har vi leveret Storbritanniens største live pay-to-view publikum til en sportsbegivenhed nogensinde. Modellen har også vist sig brugbar for fremtidige kampe, siger chef for Kentaro Philipp Grothe til The Guardian.

Frem mod kampen var der en frygt for at de mange brugere ville opleve udfald i sendingen på internettet, men transmissionen forløb uden de store problemer.

En undersøgelse blandt seerne på de engelske hjemmesider viser, at 87 procent af de adspurgte mener, at oplevelsen var pengene værd og 89 procent vil i fremtiden gerne gentage et køb af en sportsbegivenhed på internettet.

Få Danmarks eneste rendyrkede fodboldavis leveret til døren.