• Hent Tipsbladets app og få push notifikationer om seneste nyt, livescores mm.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dit daglige skud fodbold til frokostpausen
    Tilmeld nyhedsbrev
  • Vær med hvor og når det sker og deltag i debatterne - følg Tipsbladet på:
Hold dig opdateret - følg Tipsbladet på:
Superliga Troels Bager Thøgersen

Guide: Undgå at blive snydt på deadlinedag

Foto: Getty Images

Vi nærmer os deadline på et transfermarked, hvor milliarder skifter hænder, og spillere og klubbers fremtid kan blive afgjort. Hvordan forstår vi det marked? Det giver jeg et bud på her.

Af Troels Bager Thøgersen

Hvad sker der på en transferdeadlinedag, hvad fylder spillet i medierne, hvordan ser vinduet ud set fra klubbernes side, og hvad er tendenserne her i sommeren 2022?

Jeg har forsøgt at samle de vigtigste historier og trends, det er værd at holde øje med, så du kan følge med og undgå at blive snydt især på en hektisk deadlinedag, hvor det fyger med rygter.

Mediernes rolle
Første tekst her handler om mediernes position med venlig assistance fra Søren Sorgenfri, der leverer en guide til, hvad man skal holde øje med og tro på som læser.

- Man skal passe på med at blive spændt for en vogn. Motivet kan være at skubbe på for at gennemføre en handel, og det kan også være noget så kynisk som, at en mellemmand ikke har haft held med at få flyttet en klient, og så gerne vil kunne fremvise et attraktivt klubnavn og så sige til sin klient om mandagen: 'Det var godt nok tæt på, at det faldt på plads,' siger Søren Sorgenfri blandt andet i artiklen, som du finder i linket herunder.

FCK og BIF skulle have en trup på 300 mand hver

Klubberne og sportsdirektørerne
Er sportsdirektøren en kæmpe klovn, hvis han som i FCK eller Brøndbys tilfælde stadig mangler den angriber i slut-august, alle kunne se 1. juni?

Ikke nødvendigvis.

Vi har talt med Horsens’ sportschef om deadline-spillet set fra klubbernes side.

Deadlinedag: Da Red Bull sendte flyet til Danmark

Prisen på spillerne
Hvorfor er priserne så uforudsigelige og forskellige, og hvorfor bliver en spiller dyrere og sidemanden meget billigere tæt på deadline?

Jeg talte med IDAN’s Rasmus Storm om et priserne og prisdannelsen.

Ekspert om transfers: Det er som et boligprogram

Og klubberne arbejder målrettet og strategisk med at sælge spillere – glem forestillingen om, at det kun er de udenlandske klubber, der kommer til Danmark og ydmygt beder om lov til at købe Superliga-profiler for en masse millioner euro.

Her ser jeg nærmere på, hvor aktivt Superliga-klubberne forsøge at sælge spillere, og hvor vigtigt og strategisk klubberne arbejder for at få høje priser.

Derfor er salgspriserne så vitale for Superliga-klubberne

Agentreformen der forsvandt
En stor agentreform er - langsomt - på vej. Den kan lægge et loft over, hvor stort et cut, agenter får, noget alle andre agenterne siger, de er glade for.

Krigen spøger i opgør om nye agentregler (fra januar 2022)

Men er det nu også rimeligt at gå efter agenterne som de store Bad Guys på markedet?

Ja og Nej, mener den erfarne agent John Sivebæk.

Dansk agent opponerer kraftigt mod nye regler (fra januar 2022)

I Danmark er der også kommet en større reform, der skal regulere, hvem der kan købe sig ind i danske profklubber. Hvorfor er det relevant her? Fordi investorer meget ofte går ind i en klub for at tjene penge via transfermarkedet.

Hvorfor må en agent købe 30 procent af en Superliga-klub? (fra juni 2022)

Sådan er tendenserne i 2022
Transfermarkedet fylder for de danske klubber. Og det er med god grund, for udlandet elsker at købe spillere her i landet. Her er vores gennemgang fra sommeren 2021, hvor Superligaen satte en salgsrekord, man ikke slår i år.

Vild rekord: Superligaen solgte for over 600 millioner

Så hvad sker der den her sommer? Økonomien bider faktisk flere steder i Europa, Superliga-klubberne er meget aktive, og så har vi vel på flere måder allerede en Super League, selvom turneringen ved det led en grusom PR-død i april 2021.

Her er de vigtigste trends på transfermarkedet

Følg endelig vores live-dækning af transfermarkedet på @tipsbladet og inde på vores Facebook-side, hvor vi især på deadlinedag stiller skarpt på, hvad der sker i videoer fra en hektisk dag på redaktionen.