Dagens VM-profil: Tankstation-Tim skaber kontroverser igen
Foto: Cameron Spencer/Getty Images
VM

Dagens VM-profil: Tankstation-Tim skaber kontroverser igen

På hver kampdag under VM bringer tipsbladet.dk et portræt af en af aktørerne ved slutrunden.

VM-slutrunden er ikke bare et møde med 32 nationer. Det er også et møde med nogle af de 736 spillere, der er udtaget til slutrunden for deres land.

På hver kampdag under VM vil tipsbladet.dk bringe et portræt af en af aktørerne, der enten spiller en særlig rolle ved VM eller har en særlig historie.

Dagens VM-profil: Tim Cahill, Australien

Det er noget underligt noget med Tim Cahill. På den ene side er han en legende i australsk fodbold, en af de allerstørste, ingen har scoret flere mål for landsholdet, han er kun tre kampe fra at sætte kamprekord, og havde det ikke været for ham, ville Australien slet ikke have kvalificeret sig til VM.

Alligevel er han en kontroversiel figur, hvis plads i VM-truppen blev bragt alvorligt i tvivl. Det er der flere grunde til.

Den første og mest åbenlyse er, at Cahill er fyldt 38 år og dermed ikke er den spiller, han var engang, da hans springkraft kunne sætte en skræk i livet på ethvert Premier League-forsvar.

Hans sæson på klubplan udgør heller ikke noget godt argument for at udtage ham, for Cahill har slet ikke scoret, og siden han i vinter skiftede fra Melbourne City til Millwall, hvor han som ung fik sit gennembrud, har han sammenlagt spillet 63 minutter fordelt over ti indhop.

Og så er der det med pengene.

- Sagen med Cahill er, at han deler vandene her. Han har åbenlyst været en god mand for landsholdet, i sine velmagtsdage var han en fremragende spiller, alle de unge spillere ser op til ham. Alle børnene synes, han er fuldstændig fremragende. Min søn tilbeder ham, fordi han er landsholdets ansigt udadtil. Men nærmest af samme grund er der folk, der ikke kan lide ham, fortæller Mike Hytner, der er sportsredaktør for The Guardian Australia.

- Han er meget kommercielt anlagt. Nogle tvivler på, om han spiller videre på grund af kærligheden til spillet. De tror, han er der for pengenes skyld. Han er konstant bevidst om sit brand og forsøger altid at sælge sit brand. Han dukker altid op i mit Twitter-feed: "stolt af at være ambassadør for dit og dat." Han er en kommerciel mastodont, og det smitter af på hans image som fodboldspiller. De seneste kontroverser har bare forstærket det syn.

Da Tim Cahill scorede to gange i playoffkampen mod Syrien og dermed sendte Australien et stort skridt tættere på VM, fejrede han det ved lave et T-tegn med hænderne og imitere et fly med armene (se billedet). Det viste sig at være en reklame for rejseselskabet TripADeal. Det fik han en hel del kritik for.

Det samme gjorde han, da den australske VM-trup skulle annonceres. Aftenen før offentliggørelsen lancerede landsholdets navnesponsor, tankstationsgiganten Caltex, en marketingkampagne med udgangspunkt i Cahill. Fem tankstationer fik navnet ’Cahilltex’ og påklistret Cahills ansigt.

- Det åbnede for spekulationer om, hvorvidt han morgenen efter var en del af truppen af kommercielle årsager. Den kampagne er ikke noget, man sætter i gang natten over. Det har åbenlyst været på vej i månedsvis. Så de må have vidst for flere måneder siden, at Cahill ville blive udtaget, siger Mike Hytner fra The Guardian Australia.

Men selv om Tim Cahill er blevet en aldrende fodboldmand med en dårlig sæson og kontroversielle episoder bag sig, kan han stadig gøre en forskel for landsholdet og gøre ondt på Danmark, hvis han kommer ind fra bænken. Det viste de to mål mod Syrien. Som Mike Hytner siger:

- Det eneste, der skal til, er et godt indlæg ind i feltet.