Superliga

Leder: Brug humoren

Rivaler, følelser og derby-kampe: Superliga-klubberne kan lære af de store følelser i de store udenlandske arvefjendeopgør.

BRAGT I TIPSBLADET FREDAG 22. FEBRUAR 2013

Hvad vil det egentlig sige, når to klubber og deres tilhængere er rivaler? Hvorfor er de blevet det, og er der plads til den slags følelser i en moderne fodboldverden, hvor penge ofte betyder mere end tradition for klubberne?

Vi har brugt denne uges udgave til at undersøge fænomenet og fortælle nogle få af de tusindvis af medrivende historier, som pibler frem så snart man kradser i overfladen og finder ud af, hvad der egentlig ligger bag alle de følelser.

Vi rejser med Brian Laudrup tilbage til den tid, hvor Rangers FC var skotsk tophold og slips med en grøn stribe bare ikke var noget, man tog på som Rangers-mand. Vi er på den jyske vestkyst, hvor man godt nok spiller serie-fodbold, men hvor følelserne i lokalopgørene mellem Thyborøn og Harboøre er mindst lige så ægte, som dem vi ser i Champions League-tv tirsdag og onsdag aften og fra om en uge igen på Superliga-arenaer.

Vi er forbi alverdens rivalopgør på de følgende sider, og selvom det langt fra er alle typer rivaliseringer, der er sunde og konstruktive, er det fascinerende læsning og bør for de ikke-voldelige og ikke-hadefulde opgørs vedkommende kunne fungere som inspiration.

I efteråret åbnede FC København og Brøndby IF op for deres hensygnende opgør med billige billetter og folkefest med 32.341 tilskuere i Parken 21. oktober.

Det er desværre glemt nu, for det er det skandaløse baneløb i pokalkampen i Brøndby i november, vi nu husker, og hvis Brøndby skulle have glemt det, er et tilskuertomt Brøndby Stadion mod Randers og Esbjerg en huskekage, der kan aflæses direkte på kontoovertrækket og Superligaens tilskuersnit til maj.
Et mindretal af FC Københavns tilhængere skal heller ikke være for skinhellige efter omfattende skader på deres afsnit til selvsamme skandalekamp, så der er virkelig noget at rette op på for både tilhængere og for de professionelle i Superliga-klubberne, der sørger for sikkerheden og skal lokke folk på stadion.

AaB på tredjepladsen har gjort det fornuftige at give et særdeles godt tilbud på et forårssæsonkort og gratis entre til den udsatte kamp mod OB, og forhåbentlig følger andre klubber med og gør kampe i en krise- og stemningsramt Superliga værd at betale for.

Men der skal mere til. Skru op for humoren, både i klubber og fanklubber. Find på et nyt traktorstunt som i 2003, hvor Flemming Østergaard kom til gratis udekamp i Ikast ved at dukke op på traktor, lav og spred online-brætspillet om Brøndbys flirt med konkurs, bare gør et eller andet. Vær kreativ og find på noget, der får folk til at snakke om det lokale Superliga-hold. Der findes andet og mere end hoppeborge.

Udlandets store arvefjendeopgør kan vi ikke genskabe i lille Danmark, men vi kan lade os inspirere af de store følelser og passionen, mens vi husker at si alle de destruktive elementer fra.

I den danske fodboldverden synes nogle, at fodboldspillet bør stå for sig selv uden tant og fjas.

Men hvis klubberne vil undgå tomme tribuner på de nybyggede kommunale arenaer spredt ud over landet, skal noget ske, for fodboldproduktet er bare ikke interessant nok lige nu for andre end de mest dedikerede, der sætter pris på det forbedrede fysiske og taktiske niveau i ligaen.

Ellers vil jeg og redaktionen opfordre til, at du nyder det tema-blad, du her læser, og skriv endelig til os på redaktion@tipsbladet.dk, vor Facebook-side eller på Twitter, hvis du har kommentarer til historierne og arvefjendeopgørenes rolle i moderne fodbold.